Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-992/08-3/AA
z 19 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-992/08-3/AA
Data
2009.02.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
grunty
księga przychodów i rozchodów
towar
zakup towarów


Istota interpretacji
Czy grunt zakupiony w grudniu 2007 r. Wnioskodawca powinien wprowadzić do podatkowej księgi przychodów i rozchodów (do kolumny 10 – zakup towarów handlowych) w miesiącu zmiany decyzji co do przeznaczenia planowanych do wybudowania mieszkań?
Czy grunt, na którym wcześniej znajdował się budynek siedziby firmy należy przekwalifikować na towary handlowe, a tym samym wprowadzić do kolumny 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, w miesiącu zakończenia niwelowania terenu?



Wniosek ORD-IN 826 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2008 r. (data wpływu 3 grudnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 5 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania zakupionego gruntu za towar handlowy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania zakupionego gruntu za towar handlowy.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi firmę, jako przedsiębiorstwo osoby fizycznej, które zajmuje się świadczeniem usług w zakresie sprzedaży i montażu baterii klatkowych do hodowli drobiu. Siedziba firmy znajdowała się w budynku, posadowionym na gruncie, które Zainteresowana nabyła wspólnie z mężem, a następnie wprowadziła jako składniki majątku trwałego do swojego przedsiębiorstwa. Prawo do gruntu małżonkowie nabyli w postaci prawa wieczystego użytkowania. W grudniu 2007 roku Wnioskodawczyni nabyła znajdującą się w pobliżu posiadanego już gruntu działkę z myślą o rozpoczęciu budowy mieszkań pod wynajem, zarówno na gruncie już posiadanym (po zniwelowaniu terenu), jak i na nowo zakupionym. Pomieszczenie w części użytkowej jednego z budynków Wnioskodawczyni zamierzała przeznaczyć na siedzibę firmy.

W grudniu 2007 roku, w chwili zakupu Zainteresowana planowała wybudować mieszkania nie do sprzedaży, lecz pod wynajem, zakupiony grunt zaliczyła do środków trwałych firmy. Jednak w pierwszym kwartale 2008 roku Wnioskodawczyni zmieniła zdanie co do przeznaczenia planowanych do wybudowania mieszkań i postanowiła, zarówno mieszkania, jak i lokale użytkowe przeznaczyć do sprzedaży. Zmiana planów spowodowała, iż zarówno zakupiony w 2007 roku grunt, jak i grunt posiadany wcześniej, w przypadku którego Zainteresowana rozpoczęła już proces wyburzania znajdującego się na nim budynku, przestały jako składniki majątku mieć charakter majątku trwałego. Stały się składnikami majątku obrotowego, które w ułamkowych częściach wraz ze znajdującymi się na nich mieszkaniami zostaną przeznaczone do sprzedaży.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania zakupionego gruntu za towar handlowy.


Czy grunt zakupiony w grudniu 2007 r. powinien zostać wprowadzony do podatkowej księgi przychodów i rozchodów (do kolumny 10 – zakup towarów handlowych) w miesiącu zmiany decyzji co do przeznaczenia planowanych do wybudowania mieszkań...


Zdaniem Wnioskodawczyni, grunt zakupiony w grudniu 2007 roku powinna wprowadzić do księgi przychodów i rozchodów w miesiącu zmiany decyzji o przeznaczeniu lokali powstających w budowanych budynkach.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów. Wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

W przedmiotowej sprawie wskazane w ww. przepisie wyłączenie nie będzie miało zastosowania, gdyż Wnioskodawczyni zmieniła swoją decyzję i zamierza na zakupionym w 2007 roku wybudować mieszkania przeznaczone do sprzedaży, zatem zakupiony grunt będzie stanowić towar handlowy na sprzedaż – będzie elementem sprzedawanego produktu.

Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.).

Zgodnie z Objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów zawartymi w załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia, kolumna 10 przeznaczona jest do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu.


W myśl § 3 pkt 1 lit. a) ww. rozporządzenia towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym (…).

Jeżeli zatem grunt jaki Wnioskodawczyni nabyła w 2007 roku, w wyniku zmiany decyzji zostanie przeznaczony do celów handlowych, tj. do dalszej odsprzedaży, to stanowić będzie towar handlowy, podlegający ujęciu w kol. 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów w miesiącu zmiany przeznaczenia ww. gruntu.

Jednakże klasyfikacji w ww. zakresie, tj. zaliczenia gruntu do określonej kategorii składników majątkowych, powinna dokonać sama Wnioskodawczyni, z uwzględnieniem rodzaju (przedmiotu) prowadzonej działalności gospodarczej.


Jednocześnie należy zauważyć, iż jeżeli w roku podatkowym, w którym Wnioskodawczyni uznała zakupiony grunt jako towar handlowy, nie nastąpi jego zbycie, koniecznym będzie ujęcie wartości tego gruntu w spisie z natury.

W myśl bowiem art. 24 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14 a kosztami uzyskania powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa.

Przy czym w myśl § 27 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej "spisem z natury", na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności. Spis z natury podlega wpisaniu do księgi także wówczas, gdy osoby prowadzące działalność gospodarczą sporządzają go za okresy miesięczne oraz gdy na podstawie odrębnych przepisów jego sporządzenie zarządził naczelnik urzędu skarbowego (§ 27 ust. 2 ww. rozporządzenia).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Ponadto tut. Organ informuje, iż w dniu 19 lutego 2009 r. wydano odrębną interpretację indywidualną w części dotyczącej:

  • dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości ujęcia gruntu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów nr ILPB1/415-992/08-4/AA,
  • dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty rozliczenia podatku nr ILPP1/443-1126/08-3/BP.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj