Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-835/08-4/EK
z 10 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-835/08-4/EK
Data
2009.03.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarka komunalna
jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej
kanalizacja
ochrona środowiska
odpady (śmieci)
usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne
wodociągi
zadania
zakład budżetowy
zaopatrzenie w wodę
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy od uzyskanych dochodów Zakład zobowiązany jest płacić podatek dochodowy?



Wniosek ORD-IN 304 kB


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Kanalizacji i Wodociągów przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2008 r. (data wpływu 12.12.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 05 lutego 2009 r. (data wpływu 09.02.2009 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Przedmiotem działania Zakładu, zgodnie ze Statutem, jest między innymi:

  • prowadzenie działalności w zakresie utrzymania gminnych dróg i ulic,
  • prowadzenie zarządu nad budynkami stanowiącymi komunalny zasób mieszkaniowy Gminy,
  • produkcja wody i konserwacja urządzeń wodnych, sieci wodociągowej i stacji uzdatniania wody wraz z rozprowadzaniem,
  • budowa sieci i przyłączy kanalizacyjnych, usługi sanitarne.


Prowadząc wyżej wymienioną działalność Zakład ma określone przychody z tytułu:

  • opłat za ścieki,
  • opłat za wywóz szamb,
  • wykonywanych usług remontowych w mieszkaniach komunalnych,
  • budowy nowych przyłączy kanalizacyjnych,
  • przebudowy chodników.


W piśmie wyjaśniającym z dnia 05 lutego 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż działa w formie zakładu budżetowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy od tych uzyskanych dochodów Zakład zobowiązany jest płacić podatek dochodowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, że dochody przedstawione w poz. 50 wniosku ORD-IN są wolne od podatku dochodowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który mówi, że wolne od podatku są dochody, których celem statutowym jest działalność na rzecz ochrony środowiska, zaopatrzenia w wodę, wspieranie inicjatyw na rzecz budowy dróg z zastrzeżeniem ust. 1c, który mówi, że nie ma zastosowania w zakładzie budżetowym, jeśli przedmiotem jego działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych. w przypadku Wnioskodawcy jest to działalność bezpośrednio związana z ochroną środowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przepisy tej ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

W tym miejscu należy również wskazać na przepisy ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. u. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.), w szczególności art. 2 tej ustawy, w myśl którego zakład budżetowy jest formą organizacyjną prowadzenia przez jednostkę samorządu terytorialnego gospodarki komunalnej.

Zatem, Wnioskodawca działający w formie zakładu budżetowego zobowiązany jest – na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – stosować postanowienia tej ustawy w pełnym brzmieniu i zakresie.

Ponadto, stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 9 ust. 4 tej ustawy, zadaniami użyteczności publicznej (w rozumieniu ustawy) są zadania własne gminy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, m. in. w zakresie:

  1. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  2. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  3. gminnego budownictwa mieszkaniowego.


Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (…). Tak określony dochód stanowi – w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy – przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Powyższe zwolnienie, stosownie do pkt 3 ust. 1c, nie ma zastosowania w zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy (zakładu budżetowego utworzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego) jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności, m. in. w zakresie produkcji wody i konserwacji urządzeń wodnych, sieci wodociągowej i stacji uzdatniania wody wraz z rozprowadzaniem, budowy sieci i przyłączy kanalizacyjnych oraz usług sanitarnych.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż wskazana przez Wnioskodawcę działalność to zaspokajanie potrzeb publicznych, które pośrednio związane są z ochroną środowiska. Prowadzenie ww. działalności przez zakłady budżetowe powoduje, iż zwolnienie przedmiotowe wynikające z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zastosowania. Tym samym, dochody osiągane przez Wnioskodawcę podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w złożonym w dniu 12 grudnia 2008 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dokumenty przesłane w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj