Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-171/09-2/KG
z 7 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-171/09-2/KG
Data
2009.04.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
niepełnosprawni
odliczenie podatku
opieka zdrowotna
podatek od towarów i usług
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej


Istota interpretacji
Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie sprzętu towarów i usług związanych z realizacją projektu „Likwidacja barier architektonicznych w zakresie umożliwienia poruszania się osobom niepełnosprawnym w Przychodni Rejonowej”.



Wniosek ORD-IN 239 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej, przedstawione we wniosku z dnia 05.03.2009r. (data wpływu 09.03.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i zwrotu podatku wynikającego z realizacji projektu „Likwidacja barier architektonicznych w zakresie umożliwienia poruszania się osobom niepełnosprawnym w Przychodni Rejonowej” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.03.2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i zwrotu podatku wynikającego z realizacji projektu „Likwidacja barier architektonicznych w zakresie umożliwienia poruszania się osobom niepełnosprawnym w Przychodni Rejonowej”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej jest jednostką samorządową, której organem założycielskim i właścicielem majątku jest Powiat. Podstawowym zadaniem statutowym jednostki jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia, których sprzedaż stanowi 99,89% sprzedaży ogółem.

W roku 2008 zrealizowano w ramach obszaru B „Programu wyrównywania różnic między regionami” projekt „Likwidacja barier architektonicznych w zakresie umożliwienia poruszania się osobom niepełnosprawnym w Przychodni Rejonowej” na łączną kwotę brutto 59.394,91 zł, w tym: wartość netto projektu 50.545,86 zł, podatek VAT 8.849,06 zł. Projekt był współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i dotacji Celowej Powiatu oraz ze środków własnych.

Realizacja przedmiotowego projektu przeprowadzona została w ramach działalności inwestycyjnych i dotyczyła: robót modernizacyjnych pomieszczenia higieniczno - sanitarnego związanych z dostosowaniem go do potrzeb osób niepełnosprawnych, przystosowania podłoża i położenia wykładziny antypoślizgowej w ciągach komunikacyjnych oraz zakupu podnośnika gąsienicowego /schodołazu/. Wnioskodawca rozliczył otrzymane na realizacje projektu środki finansowe z PFRON w kwocie brutto. Naliczony i nieodliczony podatek VAT także zwiększył wartość zakończonego zadania inwestycyjnego w całości wykorzystywanego w działalności zwolnionej z podatku VAT. Instytucja współfinansująca - Powiat wydatkujący na ten cel środki finansowe otrzymane z PFRON, zobowiązał beneficjenta do przedłożenia stosownego dokumentu z właściwego organu podatkowego określającego czy w odniesieniu do tego zrealizowanego projektu Wnioskodawca nie będąc podatnikiem podatku VAT nie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony ze względu na wyłączenie możliwości odliczenia podatku naliczonego na mocy obowiązujących przepisów prawa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca będąc płatnikiem VAT miał możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do zrealizowanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu, w ramach prowadzonej działalności towarów i usług.

Stanowią o tym przepisy:

  • art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalniającego w poz. 9 załącznika Nr 4 do ustawy usługi wykonywane przez SP ZOZ w zakresie ochrony zdrowia oznaczone w PKWiU kodem ex 85.
  • art. 86 ust. 1 ustawy o VAT dający prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z ustawy o VAT wynika definitywnie, że trzeba świadczyć usługi opodatkowane aby móc obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. SP ZOZ świadczy wyłącznie zwolnione od podatku usługi w zakresie ochrony zdrowia i nie ma prawa do odliczania podatku VAT wynikającego z dostaw wykorzystywanych w działalności zwolnionej z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Za płatnika w świetle obowiązujących przepisów można uznać pośrednika podatkowego, któremu ustawa podatkowa przyznaje kompetencje do obliczenia podatku, jego pobrania od podatnika a następnie wpłacenie do organu podatkowego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług – kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym w poz. 9 wskazano usługi o symbolu PKWiU ex 85 - „Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych”.

Przepis art. 86 ust. 1 wyraża prawo do odliczenia podatku naliczonego, przysługujące tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa o podatku od towarów i usług wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż nabyte przez Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej towary i usługi wykorzystywane są do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, które na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zaznaczyć należy jednocześnie, iż Wnioskodawca świadczy wyłącznie usługi zwolnione od podatku. Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem jak wskazano powyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie w ściśle określonych przez ustawodawcę przypadkach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji w przedstawionym stanie faktycznym, z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie sprzętu towarów i usług związanych z realizacją projektu „Likwidacja barier architektonicznych w zakresie umożliwienia poruszania się osobom niepełnosprawnym w Przychodni Rejonowej”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj