Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-440/08/DG
z 16 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-440/08/DG
Data
2008.09.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
syndycy
zawieszenie poboru akcyzy


Istota interpretacji
Czy zakupując alkohol etylowy od Syndyka Masy Upadłości (Syndyk nie prowadzi składu podatkowego), na kupującym ciąży obowiązek uiszczenia akcyzy za:
- alkohol etylowy nabyty celem wyprowadzenia z niego napojów spirytusowych oraz celem jego dalszej odsprzedaży w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub w cenie zawierającej pełną stawkę akcyzy?
- za sprzedane napoje spirytusowe wyprodukowane z alkoholu zakupionego od Syndyka Masy Upadłości?
- za sprzedany alkohol etylowy zakupiony od Syndyka Masy Upadłości?



Wniosek ORD-IN 823 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2008r. (data wpływu 23 czerwca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2008r. (data wpływu 8 lipca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego przez kupującego w przypadku zakupu alkoholu etylowego od Syndyka Masy Upadłości, w sytuacji gdy zostało umorzone postępowanie egzekucyjne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2008r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 2 lipca 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego przez kupującego w przypadku zakupu alkoholu etylowego od Syndyka Masy Upadłości, w sytuacji gdy zostało umorzone postępowanie egzekucyjne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy i zamierza zakupić alkohol etylowy od Syndyka Masy Upadłości, który nie prowadzi składu podatkowego, ale likwidowany przez niego majątek obejmuje m.in. alkohol etylowy, pozostały w upadłej Spółce, po cofnięciu jej zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Przed ogłoszeniem upadłości Naczelnik Urzędu Celnego wydał decyzję określającą wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym na wyroby zharmonizowane pozostające na terenie byłego składu po czym wszczęte zostało postępowanie egzekucyjne. Po uprawomocnieniu się postanowienia o ogłoszeniu upadłości, postępowanie egzekucyjne zostało umorzone. Syndyk Masy Upadłości zamierza sprzedać zalegający alkohol etylowy.

Wnioskodawca jest zainteresowany zakupem od Syndyka etanolu rektyfikowanego, który zamierza przeznaczyć do produkcji napojów spirytusowych oraz dalszej odsprzedaży w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub w cenie zawierającej pełną stawkę akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy zakupując alkohol etylowy od Syndyka Masy Upadłości (Syndyk nie prowadzi składu podatkowego), na kupującym ciąży obowiązek uiszczenia akcyzy za:

  • alkohol etylowy nabyty celem wyprodukowania z niego napojów spirytusowych oraz celem jego dalszej odsprzedaży w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub w cenie zawierającej pełną stawkę akcyzy...
  • za sprzedane napoje spirytusowe wyprodukowane z alkoholu zakupionego od Syndyka Masy Upadłości...
  • za sprzedany alkohol etylowy zakupiony od Syndyka Masy Upadłości...

Zdaniem Wnioskodawcy, zakupując alkohol etylowy od Syndyka Masy Upadłości celem wyprodukowania z niego napojów spirytusowych oraz celem jego dalszej odsprzedaży, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do odprowadzenia podatku akcyzowego (zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym).

W przypadku wyprodukowania z zakupionego od Syndyka Masy Upadłości alkoholu etylowego, napojów spirytusowych, Wnioskodawca będzie zobowiązany – w przypadku ich sprzedaży – do odprowadzenia należnego podatku akcyzowego, w ustawowej wysokości i w ustawowym terminie.

W przypadku dalszej odsprzedaży alkoholu etylowego zakupionego od Syndyka Masy Upadłości Wnioskodawca:

  • nie jest zobowiązany do odprowadzenia podatku akcyzowego, gdy nabywcą jest podmiot prowadzący skład podatkowy lub uprawniony odbiorca i alkohol etylowy sprzedawany będzie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy;
  • jest zobowiązany do odprowadzenia należnej kwoty podatku akcyzowego w ustawowym terminie, jeżeli nabywca dokona zakupu alkoholu etylowego w cenie zawierającej pełną stawkę akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega wyprowadzenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego.

W myśl art. 29 ust. 1 pkt 1, ust. 4 i ust. 5 ww. ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

W przypadku o którym mowa wyżej obowiązek podatkowy powstaje w dniu sporządzenia spisu z natury, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia cofnięcia zezwolenia.

Jeżeli spis z natury nie został sporządzony w terminie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 art. 29 ww. ustawy, lub został sporządzony w sposób nierzetelny, właściwy naczelnik urzędu celnego określa:

  1. wartość wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w drodze oszacowania,
  2. wysokość zobowiązania podatkowego w akcyzie

- przy zastosowaniu najwyższej dla danego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego stawki akcyzy, obowiązującej w dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy w akcyzie.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż przed ogłoszeniem upadłości przedsiębiorstwa, od którego Wnioskodawca zamierza nabyć alkohol etylowy, Naczelnik Urzędu Celnego w związku z cofnięciem zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego wydał decyzję określającą zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pozostających na terenie byłego składu podatkowego, które objęte były procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z uprawomocnieniem się postanowienia o ogłoszeniu upadłości podmiotu, którego zobowiązanie w podatku akcyzowym określono w drodze decyzji, wszczęte postępowanie egzekucyjne zostało umorzone.

W myśl postanowień art. 26 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym na terytorium kraju, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony jedynie w sytuacji, gdy wyroby te są:

  1. produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym;
  2. przemieszczane między składami podatkowymi;
  3. zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

W związku z faktem, iż przedmiotowy alkohol etylowy znajduje się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i poza składem podatkowym pobór akcyzy od tego alkoholu nie może zostać zawieszony. W konsekwencji przedmiotowy alkohol etylowy nie może zostać nabyty od syndyka masy upadłości w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i tym samym dalszy obrót przedmiotowym alkoholem etylowym nie może odbywać się z zastosowaniem tej procedury.

W stosunku do przedmiotowego alkoholu etylowego powstał już obowiązek podatkowy z tytułu wyprowadzenia go ze składu podatkowego, a kwota akcyzy w stosunku do tego alkoholu etylowego została określona w należnej wysokości w decyzji wydanej przez Naczelnika Urzędu Celnego.

Zgodnie z art. 4 ust. 5 ww. ustawy o podatku akcyzowym jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W związku z określoną w ww. przepisie art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym zasadą jednokrotnego opodatkowania akcyzą – w stosunku do przedmiotowego alkoholu etylowego nie powstaje obowiązek podatkowy ani z tytułu jego sprzedaży przez syndyka masy upadłości, ani z tytułu jego nabycia lub posiadania. Na podmiocie, który nabędzie od syndyka masy upadłości przedmiotowy alkohol etylowy, jak również na każdym kolejnym nabywcy – nie będzie zatem ciążył obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego od tego alkoholu. W związku z prowadzonym postępowaniem upadłościowym podatek akcyzowy od przedmiotowego alkoholu etylowego, tak jak powstałe wierzytelności, będzie podlegał zaspokojeniu z funduszów masy upadłości, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 28 lutego 2003r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. Nr 60, poz. 535 ze zm.).

W myśl postanowień art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Jednocześnie stosownie do postanowień art. 2 pkt 12 tej ustawy skład podatkowy to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Ponadto zgodnie z postanowieniami art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym.

Mając na uwadze postanowienia ww. przepisów ustawy o podatku akcyzowym uznać należy, iż w składzie podatkowym powinny być produkowane i przetwarzane wyroby akcyzowe zharmonizowane, do których ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do postanowień § 2 rozporządzenia ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zm.) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku produkcji lub przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których została zapłacona akcyza, jeżeli kwota należnej akcyzy jest równa lub niższa od kwoty uprzednio zapłaconej akcyzy.

W świetle postanowień powyższych, w sytuacji, gdy kwota akcyzy należnej od wyprodukowanych napojów alkoholowych będzie równa lub niższa od kwoty akcyzy zapłaconej (w niniejszej sprawie od kwoty akcyzy określonej w decyzji Naczelnika Urzędu Celnego) od alkoholu etylowego wykorzystanego do ich produkcji – produkcja napojów alkoholowych z wykorzystaniem tego alkoholu etylowego może mieć miejsce poza składem podatkowym. Na Wnioskodawcy zaś będzie ciążył obowiązek rozliczenia należnego podatku akcyzowego od wyprodukowanego wyrobu gotowego i w tej części stanowisko jest prawidłowe.

Odnośnie natomiast sprzedaży, nabytego od syndyka masy upadłości alkoholu etylowego, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nabywając alkohol etylowy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie jest uprawniony do odsprzedaży tegoż alkoholu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W przypadku natomiast dalszej odsprzedaży alkoholu nabytego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy od którego akcyza została zapłacona (określona decyzją Naczelnika Urzędu Celnego) Wnioskodawca nie jest zobligowany do odprowadzenia należnej akcyzy która została określona na wcześniejszym etapie obrotu.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący stan prawny, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj