Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-261/08-2/DG
z 10 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-261/08-2/DG
Data
2009.03.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dofinansowanie
faktura
koszty uzyskania przychodów
księgi rachunkowe
opracowania
wartość początkowa środka trwałego
wydatek
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy wydatek na opracowanie wniosku o dofinansowanie będzie kosztem uzyskania przychodów w chwili poniesienia tj. zgodnie z treścią art. 15 ust. 4e cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych -w dniu ujęcia faktury w księgach rachunkowych? Czy fakt otrzymania w przyszłości przedmiotowego dofinansowania zwolnionego od podatku spowoduje konieczność korekty -nieuznania w/w wydatków za koszt uzyskania przychodów, w sytuacji uznania ich za koszty podatkowe w momencie poniesienia? Czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zapis art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy, w sytuacji gdy zakup przedmiotowej linii technologicznej, jest związany z utrzymaniem i powiększeniem opodatkowanego źródła przychodów Spółki jakim jest działalność gospodarcza? Czy na kanwie w/w przepisu art. 7 ust. 3 pkt 3 przedmiotowe wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów? Czy w sytuacji gdy przedmiotowe wydatki zostały pokryte ze środków własnych Spółki należy nie uznać ich za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 pkt 58? Czy przedmiotowe wydatki powinny powiększyć wartość początkową środka trwałego (linii technologicznej) bez względu na fakt otrzymania dofinansowania, zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy?



Wniosek ORD-IN 386 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.12.2008r. (data wpływu 15.12.2008r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków na opracowanie wniosku o dofinansowanie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, produkuje szyby zespolone oraz hartuje szkło. W roku 2008 podjęto decyzję o wprowadzeniu nowych produktów na rynek. Do osiągnięcia zamierzonego celu niezbędnym stał się zakup dodatkowej linii technologicznej, który może być w 40% sfinansowany środkami własnymi a w 60% środkami z Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013 tytuł projektu ”Wzrost konkurencyjności...”. Opracowanie wniosku o dofinansowanie zleciliśmy firmie zewnętrznej. W chwili obecnej dofinansowania jeszcze nie otrzymaliśmy a firma opracowująca wniosek przysłała fakturę zgodnie z zawartą umową. Faktura zostanie opłacona przez Spółkę ze środków własnych. Z ww. tytułu firma sporządzająca wniosek wystawi Spółce kolejne faktury w najbliższej przyszłości które również zostaną zapłacone ze środków Spółki. Nie posiadamy wiedzy czy przedmiotowe dofinansowanie zostanie nam w ogóle przyznane a jeżeli to w jakim terminie. Niezależnie od przyznania dofinansowania zdecydowaliśmy się jednak na zakup i wdrożenie ww. linii technologicznej

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wydatek na opracowanie wniosku o dofinansowanie będzie kosztem uzyskania przychodów w chwili poniesienia tj. zgodnie z treścią art. 15 ust. 4e cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych -w dniu ujęcia faktury w księgach rachunkowych...
  2. Czy fakt otrzymania w przyszłości przedmiotowego dofinansowania zwolnionego od podatku spowoduje konieczność korekty -nieuznania w/w wydatków za koszt uzyskania przychodów, w sytuacji uznania ich za koszty podatkowe w momencie poniesienia...
  3. Czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zapis art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy, w sytuacji gdy zakup przedmiotowej linii technologicznej, jest związany z utrzymaniem i powiększeniem opodatkowanego źródła przychodów Spółki jakim jest działalność gospodarcza... Czy na kanwie w/w przepisu art. 7 ust. 3 pkt 3 przedmiotowe wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów...
  4. Czy w sytuacji gdy przedmiotowe wydatki zostały pokryte ze środków własnych Spółki należy nie uznać ich za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 pkt 58...
  5. Czy przedmiotowe wydatki powinny powiększyć wartość początkową środka trwałego (linii technologicznej) bez względu na fakt otrzymania dofinansowania, zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy...

Przedmiotowe wydatki dotyczą utrzymania i rozszerzenia opodatkowanego źródła przychodów Spółki jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Są kosztami pośrednimi, przez co nie należy ich wiązać z przychodami osiąganymi aktualnie bądź w przyszłości. Spółka dokona zakupu przedmiotowej linii, bez względu na fakt otrzymania dofinansowania.

W związku z powyższym nasze stanowisko odnoszące się do kolejno zadawanych pytań jest następujące:

  1. Przedmiotowe wydatki są kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 4d i 4e ustawy i jako koszty pośrednie stają się kosztami ponoszonymi w momencie ich poniesienia (zarachowania w księgach).
  2. Fakt otrzymania w przyszłości przedmiotowego dofinansowania nie spowoduje konieczności dokonania korekty nieuznania w/w wydatków za koszty uzyskania przychodów, z racji związku poniesienia ww. wydatków w celu utrzymania i powiększenia opodatkowanego źródła przychodów-pozarolniczej działalności gospodarczej.
  3. Do nieuznania ww. wydatków za koszty uzyskania przychodów nie ma zastosowania art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy, ponieważ przepis ten dotyczy wykluczenia z opodatkowania dochodów ze źródeł niepodlegających opodatkowaniu bądź wolnych od podatku.
  4. W przedmiotowej sytuacji nie ma zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy, ponieważ ww. wydatki zostały pokryte ze środków własnych Spółki.
  5. Ww. wydatki, jako koszty pośrednie w rozumieniu art. 15 ust. 4d ustawy nie powinny powiększyć wartości początkowej zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy, ponieważ w myśl art. 15 ust. 4e ustawy za dzień ich poniesienia uznaje się moment zaewidencjonowania faktur w księgach rachunkowych.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Przy czym zwrot „w celu” oznacza to, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo-skutkowym, że poniesienie go ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów, albo zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Reasumując, aby zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie znajduje się w katalogu kosztów zawartych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym opisanym we wniosku, Spółka zamierza zakupić dodatkową linię technologiczną, która ma być w 40% sfinansowana środkami własnymi a w 60% środkami z Programu Operacyjnego Województwa . W celu otrzymania dofinansowania zlecono firmie zewnętrznej opracowanie wniosku o dofinansowanie.

Odnosząc się do pytania Spółki oznaczonego nr 1 koszty sporządzenia wniosku o dotację jako związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i jej ogólnym funkcjonowaniem należy zaliczyć do kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami.

Moment potrącania kosztów podatkowych uznanych za inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami wskazany został w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 15 ust. 4d, w myśl którego koszty podatkowe, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Wskazać należy, iż za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż koszty związane z opracowaniem wniosku o dotację zostały poniesione ze środków własnych Spółki a ewentualne otrzymanie dofinansowania dotyczy zakupu linii technologicznej.

Z uwagi na powyższe, odnosząc się do pytania Spółki oznaczonego nr 2, fakt otrzymania w przyszłości przedmiotowego dofinansowania nie spowoduje konieczności korekty kosztów uznanych wcześniej za koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodem.

Z uwagi na powyższe, w odpowiedzi na pytanie nr 3 należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie uznano za koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodem wydatki na przygotowanie wniosku o dofinansowanie. W przedmiotowej sprawie nie będzie miał zatem zastosowania art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się natomiast do pytania Spółki oznaczonego nr 4 należy potwierdzić prawidłowość stanowiska Spółki, zgodnie z którym w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się natomiast do pytania oznaczonego nr 5 należy zauważyć iż zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 2 za wartość początkową środków trwałych uważa się w przypadku ich odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Natomiast na mocy art. 16g ust. 3 za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Potwierdzając prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy wydatki związane z opracowaniem wniosku o dofinansowanie środkami z Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013 nie będą powiększać wartości początkowej środka trwałego (linii technologicznej).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj