Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-769/08/AW
z 3 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-769/08/AW
Data
2008.12.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dokumentowanie
faktura VAT
premia pieniężna
rabaty
świadczenie usług


Istota interpretacji
Otrzymanie premii pieniężnej podlega opodatkowaniu wg stawki podatku 22% i winno być potwierdzone fakturą VAT.



Wniosek ORD-IN 998 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2008 r. (data wpływu 5 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności, za którą otrzymano premię pieniężną oraz sposobu jej dokumentowania - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 września 2008 r. został złożony wniosek, uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności, za którą otrzymano premię pieniężną oraz sposobu jej dokumentowania.


W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest handel detaliczny. W związku z powyższym zawiera On z kontrahentami (dostawcami towarów) umowy, w których zawarty jest element motywacyjny, zachęcający do dalszej współpracy, jakim jest premia pieniężna, zwana też bonusem.


W zawartych umowach określono następujące warunki współpracy:


  1. pierwszy typ umowy - otrzymanie premii i jej wysokość uzależnione są od realizacji obrotu powyżej określonej wysokości, z uwzględnieniem faktur korygujących, np. dokonanie zakupów przez Spółkę w wysokości 16 mln zł, uprawnia do otrzymania premii w wysokości 3% wartości obrotu. Za datę wykonania usługi przyjęty jest dzień sprawdzenia poprawności rozliczeń między kontrahentem a Spółką. Spółka w terminie 7 dni od daty wykonania usługi wystawia fakturę VAT ze stawką 22%.
  2. drugi typ umowy - premia wypłaca jest za terminowe regulowanie płatności kontrahentowi za towary zakupione w danym okresie, np. ustalenie premii pieniężnej w wysokości 3% wartości netto zakupionych towarów, za które Spółka zapłaciła w terminie. Za datę wykonania usługi przyjęty jest dzień sprawdzenia poprawności rozliczeń między kontrahentem a Spółką, która w terminie 7 dni od daty wykonania usługi wystawia fakturę VAT ze stawką 22%.
  3. trzeci typ umowy – premia wypłaca jest za zrealizowanie określonej wielkości zakupów u dostawcy oraz terminowe regulowanie płatności w danym okresie.


W umowie dostawca i Spółka ustalają, że przedmiotem umowy są warunki wypłaty premii pieniężnej za realizację ustalonych wzajemnie celów obrotowych. Pod pojęciem obrotu rozumie się sumę netto wszystkich faktur VAT i faktur korygujących wystawionych przez dostawcę w danym okresie rozliczeniowym. Jako cel obrotu ustalana jest określona wartość netto obrotu, np. 16 mln zł.


Wypłata premii pieniężnej (bonusu) jest rozliczana według zasad:


  1. za realizację minimum 100% wartości celu, dostawca wypłaca Spółce kwotę w wysokości 15.000 zł netto;
  2. za realizację minimum 75% wartości celu, ale mniej niż 100%, dostawca wypłaci kwotę w wysokości 10.000 zł netto;
  3. jeżeli cel zostanie wykonany w części mniejszej niż 75%, nie zostanie wypłacona żadna premia;
  4. dostawcy przysługuje prawo do niewypłacenia premii lub do jej zmniejszenia w przypadku nieterminowego regulowania należności przez Spółkę;
  5. za datę wykonania usługi przyjęty jest dzień sprawdzenia poprawności rozliczeń między dostawcą a Spółką, która w terminie 7 dni od daty wykonania usługi wystawia fakturę VAT ze stawką 22%.


W piśmie z dnia 27 listopada 2008 r. Spółka wyjaśniła zasady rozliczeń wypłaty premii pieniężnej. I tak, w przypadku umowy typu A zastosowanie mają warunki wymienione powyżej w pkt 1, 2, 3 oraz 5 z wykluczeniem pkt 4, dla umowy typu B i C ma zastosowanie pkt 4, 5 (z wykluczeniem pkt 1, 2 i 3).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego Spółka prawidłowo postępuje wystawiając fakturę VAT ze stawką 22% na potwierdzenie przysługującej Jej od dostawcy premii pieniężnej...


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie premii pieniężnej (bonusu) niezależnie od typu umowy winno być potwierdzone fakturą VAT ze stawką 22% wystawioną w terminie 7 dni od daty wykonania usługi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, zdefiniowane, w treści przepisu art. 8 ustawy, jako każde świadczenie, w tym również na rzecz osoby prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z treścią zawartych z kontrahentami umów (niezależnie od typu umowy) przewidziana jest możliwość otrzymania premii pieniężnej, która z kolei uzależniona jest od wartości osiągniętego obrotu, terminowości zapłaty lub osiągniętego obrotu i terminowości zapłaty. Wnioskodawca ma prawo otrzymać od dostawcy premię pieniężną, której wysokość uzależniona jest od spełnienia określonych warunków, które z kolei wpływają na efektywność współpracy pomiędzy stronami umowy. Podstawowym celem, z punktu widzenia dostawcy towarów jest osiągnięcie i zwiększanie dochodów ze sprzedaży towarów, które nabył lub wytworzył w celu ich zbycia. Dostawca wypłacając premię pieniężną wynagradza Spółkę za wykonywanie warunków określonych w umowie, a zatem premie pieniężne stanowią przychód z tytułu wykonania czynności definiowanej dla potrzeb ustawy o podatku od towarów i usług jako świadczenie usług (art. 8 tej ustawy), która to czynność podlega opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku w wysokości 22%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj