Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-826/08DG
z 4 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-826/08DG
Data
2008.12.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
skład podatkowy
zawieszenie poboru akcyzy
znaki akcyzy


Istota interpretacji
Czy można dokonać przemieszczenia wyprodukowanych wyrobów ze składu podatkowego do celnego w tzw. procedurze eksportowej (tj. zawieszony podatek akcyzowy i bez oznaczania znakami akcyzy)?



Wniosek ORD-IN 849 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2008r. (data wpływu 30 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przemieszczenia produkowanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego do składu celnego bez oznaczania wyrobów znakami akcyzy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przemieszczenia produkowanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego do składu celnego bez oznaczania wyrobów znakami akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy, w ramach którego wykonuje działalność polegającą na produkcji, przetwarzaniu i magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce.

Wnioskodawca zamierza również dokonać przemieszczenia wyprodukowanych przez siebie butelkowanych wyrobów spirytusowych (wódka) ze składu podatkowego do celnego, z przeznaczeniem do dalszego wywozu na terytorium państwa członkowskiego (dostawa wewnątrzwspólnotowa) oraz poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można dokonać przemieszczenia wyprodukowanych wyrobów ze składu podatkowego do celnego w tzw. procedurze eksportowej (tj. zawieszony podatek akcyzowy i bez oznaczania znakami akcyzy...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe wytworzone na terytorium kraju i przeznaczone przez producenta do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport zwalnia się z obowiązku oznaczania znakami akcyzy. Zdaniem wnioskodawcy przesunięcie wódki wyprodukowanej w jego składzie podatkowym do składu celnego również będzie zwolnione z takiego obowiązku. Ze składu celnego towar zostanie bowiem albo wyeksportowany, albo dostarczony do odbiorcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego (dostawa wewnątrzwspólnotowa), co wypełni warunki określone w przytoczonym przepisie.

Przemieszczenie wódki ze składu podatkowego do składu celnego nastąpi także bez akcyzy. Objęcie wyrobów procedurą składu celnego pozwoli bowiem na zastosowanie art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wprowadzającego zawieszenie poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jeżeli wyroby te są objęte zawieszająca procedurą celną. A taki właśnie charakter ma procedura składu celnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 26 ust. 1-3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są:

  1. produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym;
  2. przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju;
  3. zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

Pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest również zawieszony, jeżeli wyroby są:

  1. przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej;
  2. eksportowane ze składu podatkowego do odbiorcy na terytorium państwa trzeciego, a przewóz tych wyrobów odbywa się przez terytorium Wspólnoty Europejskiej;
  3. dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy będącego podmiotem upoważnionym przez właściwy organ podatkowy państwa członkowskiego do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  4. nabywane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju przez prowadzącego skład podatkowy.

Pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych:

  1. zawiesza się, jeżeli wyroby te są objęte zawieszającą procedurą celną;
  2. może być zawieszony, jeżeli wyroby te otrzymały inne przeznaczenie celne na podstawie przepisów prawa celnego lub są przemieszczane do składu podatkowego.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Spółka zamierza wysyłać wyroby akcyzowe zharmonizowane ze swego składu podatkowego zlokalizowanego na terenie kraju do składu celnego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wymienione w artykule 26 ww. ustawy o podatku akcyzowym przypadki zawieszenia poboru akcyzy nie przewidują możliwości stosowania zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, które będą dostarczane ze składu podatkowego do składu celnego.

W myśl przepisu § 15 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zm.), w przypadku gdy wyroby akcyzowe zharmonizowane są wprowadzane do obszaru wolnocłowego bądź składu wolnocłowego - uznaje się, iż akcyza od tych wyrobów została zawieszona; w tych przypadkach stosuje się dokumenty określone w przepisach prawa celnego.

Zgodnie natomiast z § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia wyroby akcyzowe zharmonizowane są przemieszczane ze składu podatkowego do składów wolnocłowych i wolnych obszarów celnych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, o którym mowa w przepisach dotyczących dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Zatem również i te przepisy nie przewidują możliwości zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych dostarczanych ze składu podatkowego na terenie kraju do składu celnego.

W miejscu tym należy zwrócić uwagę, iż cytowany przez Wnioskodawcę art. 26 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy stanowiący, że pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zawiesza się, jeżeli wyroby te są objęte zawieszająca procedurą celną w omawianym przypadku nie ma zastosowania, gdyż dotyczy sytuacji w której wyroby akcyzowe zostały objęte w związku z importem jedną z procedur celnych zawieszających. W takim przypadku na podstawie ww. przepisu są objęte również procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Natomiast w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z wyprowadzeniem wyrobów ze składu podatkowego do składu celnego dla czynności której ustawodawca nie ustanowił możliwości przemieszczenia tych wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym dokonując wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego do składu celnego procedura zawieszenia poboru podatku akcyzowego zostanie zakończona na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym, tj. w momencie wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego.

Odnośnie natomiast zwolnienia z obowiązku oznaczania znakami akcyzy określonego w art. 88 ww. ustawy, stwierdzić należy, iż stosownie do tego przepisu z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe, które są:

  1. całkowicie niezdatne do użytku;
  2. wytworzone na terytorium kraju i przeznaczone przez producenta do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport;
  3. wprowadzane do składów celnych, składów wolnocłowych i wolnych obszarów celnych, a przeznaczone do zbycia w sklepach wolnocłowych;
  4. przewożone przez terytorium kraju (tranzyt).

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na art. 84 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Rady Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.U.UE L nr 302 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym określenie „procedura zawieszająca”, odnosi się w przypadku towarów niewspólnotowych do następujących procedur:

  • tranzytu wewnętrznego;
  • składu celnego;
  • uszlachetniania czynnego z zastosowaniem systemu zawieszeń;
  • przetwarzania pod kontrolą celną;
  • odprawy czasowej.

Natomiast na podstawie art. 98 ust. 1 pkt b ww. Wspólnotowego Kodeksu Celnego procedura składu celnego pozwala na składowanie w składzie celnym również towarów wspólnotowych, którym odrębne przepisy wspólnotowe dają możliwość korzystania, w związku z ich umieszczeniem w składzie celnym, ze środków zwykle stosowanych przy wywozie tego rodzaju towarów.

Stosownie zaś do art. 106 ust. 1 i ust. 2 ww. Wspólnotowego Kodeksu Celnego w razie zaistnienia potrzeby gospodarczej i o ile nie ogranicza to dozoru celnego, organy celne mogą dopuścić, aby towary wspólnotowe inne niż określone w art. 98 ust. 1 lit. b) były składowane w pomieszczeniach składu celnego. W przypadkach określonych wyżej towary nie są objęte procedurą składu celnego.

Zatem w myśl powyższego w przedmiotowej sprawie towary wspólnotowe będące przedmiotem wniosku składowane w składzie celnym nie są objęte zawieszającą procedurą celną, a tym samym nie są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Ponadto zgodnie z powyższym składowanie towarów wspólnotowych w składzie celnym będzie uzależnione od stosownego zezwolenia właściwych organów celnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy dotycząca oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych w magazynie składu podatkowego, pomniejszania zaliczek na podatek akcyzowy o wartość nabytych znaków akcyzy oraz dostawy wewnątzrwspólnotowej wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oznaczonych zankami akcyzy innego państwa Wspólnoty Europejskiej zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj