Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1405/08-3/ASi
z 28 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1405/08-3/ASi
Data
2008.11.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
kontrahent zagraniczny
miejsce świadczenia
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
pośrednictwo
Szwecja
usługi pośrednictwa


Istota interpretacji
wniosek dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi pośrednictwa dla kontrahenta ze Szwecji



Wniosek ORD-IN 443 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2008r. (data wpływu 18 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi pośrednictwa dla kontrahenta ze Szwecji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi pośrednictwa dla kontrahenta ze Szwecji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i jestem podatnikiem VAT UE, której przedmiotem jest między innymi pośrednictwo w dostawie materiałów budowlanych dla kontrahenta, którego siedzibą i miejscem prowadzenia działalności jest Szwecji. Kontrahent, na rzecz którego Strona wykonuje usługę podał do tej transakcji numer pod którym jest zidentyfikowany do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany w Szwecji. Świadczona przez Wnioskodawcę usługa polega na zamawianiu materiałów budowlanych i organizowaniu ich dostawy do siedziby kontrahenta t. j. do Szwecji, często kontrahent szwedzki odbiera zamówiony towar przez Stronę osobiście lub przez swoich przedstawicieli. Usługę tę Wnioskodawca wykonuje na podstawie zawartej umowy z firmą szwedzką bez pełnomocnictwa do zawierania umów. Sprzedawca materiałów budowlanych wystawia fakturę na kupującego, czyli na firmę szwedzką. Wnioskodawca od każdej transakcji dostawy, która została zrealizowana (dostarczony materiał i wystawiona faktura przez dostawcę) otrzymuje prowizję, na którą wystawia uproszczoną fakturę VAT w koronach szwedzkich z adnotacją, że podatek VAT rozliczy nabywca. Sprzedaż powyższych usług Strona wykazuje w pozycji 21 deklaracji VAT-7. Natomiast podatek VAT naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tym przychodem wykazuje jako podatek naliczony do odliczenia. Ze względu na częste wizyty przedstawiciela firmy szwedzkiej w Polsce należność moja jest regulowana w gotówce. Wnioskodawca planuje zmienić zapis w umowie w formie aneksu na formę rozliczania w złotych polskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy miejscem świadczonej przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa jest Szwecja i w związku z tym usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce na podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) i ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
  2. Czy usługa nadal nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, jeżeli faktura będzie wystawiana w polskiej walucie w złotych.

Zgodnie z art. 5 pkt 2 lit. c) i ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, a nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer na potrzeby podatku VAT na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego ma miejsce świadczona usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer, czyli w przypadku usługi pośrednictwa którą świadczy Wnioskodawca będzie to terytorium Szwecji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Miejsce świadczenia to nic innego jak miejsce opodatkowania danej czynności. Zatem jego określenie ma istotne znaczenie dla prawidłowego ustalenia państwa, w którym powstaje obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Miejsce opodatkowania (świadczenia) dostawy określone jest w ustawie o podatku od towarów i usług w zależności od rodzaju realizowanej dostawy w art. 22.

Określono pięć rodzajów dostaw i miejsca ich opodatkowania:

  1. dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią (art. 22 ust. 1 pkt 1),
  2. dostawę towarów instalowanych lub montowanych, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez podatnika dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz (art. 22 ust. 1 pkt 2),
  3. dostawę towarów niewysyłanych ani nietransportowanych, czyli niezmieniających położenia w związku z transakcją (art. 22 ust. 1 pkt 3),
  4. dostawę towarów na pokładach statków, samolotów lub pociągów w trakcie części transportu pasażerów wykonywanej na terytorium Wspólnoty (art. 22 ust. 1 pkt 4)
  5. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju (art. 23) i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju (art. 24).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż towary są bezpośrednio transportowane z Polski do Szwecji lub są odbierane bezpośrednio z Polski.

W związku z powyższym zastosowanie znajdzie tu art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym, miejscem dostawy towarów, w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia transportu lub wysyłki towarów do nabywcy.

Zatem, miejscem dostawy towarów będzie Polska.

Z przedmiotowego wniosku, wynika również, iż Wnioskodawca zawarł umowę z firmą szwedzką bez pełnomocnictwa do zawierania umów.

Kluczowym zatem dla niniejszej sprawy jest również rozstrzygnięcie, gdzie będzie miejsce świadczenia usług pośrednictwa przy dostawie towarów.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Ustawodawca przewidział jednak szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia dla usług pośrednictwa.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów z zastrzeżeniem ust. 6 (w przedmiotowej sprawie Polska).

Z powyższego zastrzeżenia wynika, że w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa (tu Polska), miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Mając na uwadze powyższe zastrzeżenie zawarte w art. 28 ust. 6 ww. ustawy, należy stwierdzić, że w przypadku gdy nabywca usługi, w tym wypadku kontrahent Wnioskodawcy ze S, poda świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, miejsce opodatkowania przedmiotowej usługi zostanie przeniesione na terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer, w przedmiotowej sprawie S.

A zatem Wnioskodawca nie ma obowiązku do naliczenia podatku od towarów i usług i wykazania go na fakturze VAT z tytułu świadczenia tych usług. Wystawiona w takim przypadku faktura zgodnie z art. 106 ust. 2 w/w ustawy winna zawierać dane określone w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), z wyjątkiem stawki i kwoty podatku, a także kwoty należności wraz z podatkiem oraz winna zawierać adnotację, iż podatek rozlicza nabywca.

Ponadto, tut. organ podatkowy stwierdza, iż w przedmiotowej sprawie bez znaczenia jest waluta, w której Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczenia z kontrahentami. Należy zauważyć, iż zasady wystawiania faktur zawiera ww. Rozporządzenie Ministra Finansów.

Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj