Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB3/423-840/08/PC
Data
2008.12.02
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dotacja
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
stowarzyszenia
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy słusznie Stowarzyszenie, składki do PFRON zapłaconej i pokrytej dotacją wyłączyło z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN
424 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 26 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów składek na PFRON sfinansowanych dotacją - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 września 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Stowarzyszenia o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów składek na PFRON sfinansowanych dotacją.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową - organizacją pożytku publicznego, prowadzącą działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie niedziałającą w celu osiągnięcia zysku. Na podstawie art. 4 i art. 16 cytowanej ustawy Stowarzyszeniu powierzone do wykonania zostały zadania publiczne w zakresie pomocy społecznej, w tym rodzinom, osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i dzieci. Dla wykonywania tych zadań publicznych zawarto umowy z jednostkami samorządu terytorialnego, określające zadania i środki budżetowe przyznane na ich realizację. Zasady współpracy w sferze zadań publicznych określa art. 5 i art. 16 ustawy. Dotacja dla wykonywania zadań publicznych jest rozliczana kwartalnie lub miesięcznie w zależności od umowy.
Działalność Stowarzyszenia, prowadzącego działalność nieodpłatną i nieprowadzącego działalności gospodarczej, zasilają dwa źródła finansowania: - dotacja od jednostek samorządu terytorialnego na zlecone zadania publiczne na zasadzie zawartych umów, zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
- przychody statutowe (składki członkowskie, darowizny pieniężne i rzeczowe, odpisy 1% z podatku dochodowego od osób fizycznych i inne pozostałe przychody określone realizacji zadań statutowych i wsparcia zadań publicznych jako udział własny.
W związku z powierzonymi zadaniami publicznymi długoterminowymi, Stowarzyszenie zatrudnia specjalnie wykwalifikowaną kadrę i specjalistów, których wynagrodzenia i narzuty ZUS, odpisy na ZFŚS, składki PERON, BHP oraz inne świadczenia wynikające z obowiązujących przepisów w całości pokrywane są z dotacji (wydatki kwalifikowane). Uzyskane pozostałe przychody tj. składki członkowskie, darowizny z odpisu 1% podatku dochodowego od osób fizycznych, darowizny od osób prawnych i inne określone statutem, w roku 2007 Stowarzyszenie wydatkowało na wsparcie tych zadań i pokrycie kosztów, jako udział własny. W roku 2007 wpłaty składek na PFRON naliczane za pracowników są pokrywane dotacją, która jest wyłączona z opodatkowania na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przytoczony wyżej art. 16 ustawy (wyłączenia) ust. 1 "nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:" w "pkt 58 - wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Art. 17 (zwolnienia) ust. 1 wolne od podatku są: pkt 47 - "dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach". W Stowarzyszeniu, wszystkie osoby zatrudnione na umowy o pracę związane są z wykonywaniem długoterminowych zleconych zadań publicznych. Inne krótkotrwałe czynności na rzecz Stowarzyszenia wykonywane są na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło. W roku 2007 na realizację zadań publicznych Stowarzyszenie otrzymało dotację w wysokości 86,8% przychodów ogółem. Dla realizacji zleconych zadań publicznych Stowarzyszenie otrzymało też lokale i inne środki trwałe (DOS-y) oraz otrzymuje dotację na ich bieżące utrzymanie. W ramach działalności finansowanej dotacją w roku 2007 Stowarzyszenie prowadziło 6 Dziennych Ośrodków Socjoterapii, 3 Rodzinne Domy Dziecka, Mieszkania Chronione, Grupę Usamodzielnienia i Instytut Psychoterapii.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy słusznie Stowarzyszenie, składki do PFRON zapłaconej i pokrytej dotacją wyłączyło z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca stosuje art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w powiązaniu z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy dla rozliczeń z dotacji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kraków, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
|