Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-54/08-5/MW
z 17 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-54/08-5/MW
Data
2008.12.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
cel służbowy
diety
kontrahenci
koszt
naprawa
podróż służbowa (delegacja)
pracownik
rurociąg
samochód prywatny
świadczenia
urządzenie


Istota interpretacji
CIT zakresie kosztów uzyskania przychodów



Wniosek ORD-IN 423 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23.09.2008r. (data wpływu 25.09.2008r.), uzupełnione pismem z dnia 29.10.2008r. (data nadania 31.10.2008r., data wpływu 03.11.2008r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 23.10.2008r. Nr IPPB2/415-1381/08-2/MG, IPPB5/423-54/08-2/MW (data nadania 23.10.2008r., data doręczenia 24.10.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.09.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Grupa pracowników Spółki zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, w treści zawartych umów z pracodawcą posiada zapisy, z których wynika, iż miejscem pracy pracowników Spółki jest m.in.:

  1. siedziba Zarządu Spółki w P lub jej jednostek organizacyjnych w M,
  2. siedziba Zarządu Spółki: P oraz W,
  3. siedziba Spółki, a w razie potrzeby każde inne miejsce w kraju i za granicą, jeżeli wymagać tego będzie prowadzenie spraw Spółki,
  4. siedziba Działu Utrzymania Ruchu w M,
  5. obszar umiejscowienia instalacji technologicznej Spółki lub inne miejsca wskazane przez Pracodawcę w jednostkach organizacyjnych Spółki,
  6. siedziba Zarządu Spółki w P oraz każde inne miejsce prowadzenia działalności przez Spółkę.


Osoby te organizacyjnie są przypisane do poszczególnych komórek organizacyjnych Spółki, pracują pod nadzorem przełożonych, którzy w ramach prowadzonego nadzoru i koordynacji zadań przypisanych do podległej komórki organizacyjnej Spółki przydzielają podległym pracownikom zadania, które wiążą się z wyjazdem w teren.

Przykładowo:

  1. pracownik brygady objazdowej, którego zadaniem jest monitorowanie prawidłowej pracy rurociągu, usuwanie stwierdzonych usterek i awarii, w umowie o pracę ma zapis, że jego miejscem pracy jest „obszar umiejscowienia instalacji technologicznej Spółki lub inne miejsca wskazane przez Pracodawcę w jednostkach organizacyjnych Spółki,” otrzymuje polecenie wyjazdu na określony odcinek trasy rurociągu aby wykonać polecone mu obowiązki. Polecenie wyjazdu jest dokumentowane na druku „polecenie wyjazdu służbowego.”
  2. dyrektor zarządzający - ma wpisane miejsce pracy: „siedziba Spółki a w razie potrzeby każde inne miejsce w kraju i za granicą, jeżeli wymagać tego będzie prowadzenie spraw Spółki” – wyjeżdża służbowo na spotkania z kontrahentami w kraju i za granicą.


Zgodnie z obowiązującymi przepisami osoby te otrzymują należne im świadczenia z tytułu odbytej podróży służbowej: diety, zwrot kosztów przejazdu, w przypadku korzystania z samochodu prywatnego do celów służbowych, zwrot kosztów noclegu wg stawek określonych w odrębnych ustawach, w wysokości ustalonej dla pracowników zatrudnionych w sferze budżetowej.

Otrzymane przez nich świadczenia w świetle art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Spółka traktuje jako zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i zalicza je do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy podróże pracowników Spółki, tj. wyjazdy pracowników na obiekty Spółki (rurociągi przesyłające ropę i produkty, stacje obsługi rurociągu) zlokalizowane na terenie kilku województw w celu konserwacji tych urządzeń, ich naprawy, wyjazdy kadry zarządzającej do różnych miejscowości w kraju i za granicą celem odbycia spotkań handlowych z kontrahentami, wyjazdy pracowników obsługujących flotę samochodową Spółki, których miejsce pracy jest oznaczone jak powyżej, odbywane na polecenie pracodawcy, mogą być kwalifikowane jako podróże służbowe...
  2. Czy z tytułu powyższych podróży przysługują pracownikom świadczenia przewidziane w przepisach prawa pracy dla osób odbywających podróż służbową – diety, zwrot kosztów noclegu oraz kosztów używania samochodów prywatnych do celów służbowych...
  3. czy wartość świadczeń przewidzianych w przepisach prawa pracy dla osób odbywających podróż służbową należy doliczyć do dochodu pracownika czy też podlegają one zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  4. czy poniesione wydatki stanowią koszty uzyskania przychodu dla Spółki w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

W części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydana odrębna interpretacja.

Mając na względzie postanowienia art. 77 5 § 1 Kodeksu Pracy – Dz. U. z 1998r. Nr 21 poz. 94, pismo z dnia 29 maja 2007r. Głównego Inspektoratu Pracy, Departament Prawny Nr GNP-152/302-4560-2740/07/PE, z których wynika, że:

  1. pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową,
  2. jeżeli miejsce pracy jest opisane w umowie nieprecyzyjnie (ogólnikowo), przyjmuje się, że miejscem pracy jest siedziba pracodawcy lub miejsce, gdzie pracownik otrzymuje przydział zadań składający się na dany rodzaj pracy oraz, że jednocześnie możliwe jest polecanie pracy poza tak określonym umownie miejscem wykonywania pracy, Spółka stoi na stanowisku, że wykonywanie obowiązków poza miejscem, gdzie pracownik otrzymał przydział obowiązku, pomimo wskazania miejsca pracy w sposób określony wyżej, ma w takiej sytuacji charakter podróży służbowej, za którą przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z taką podróżą na podstawie art. 77 5 k.p.


Zdaniem Spółki wykonywanie obowiązków poza miejscem, gdzie pracownik otrzymał przydział obowiązków, pomimo wskazania miejsca pracy w sposób określony w umowach o pracę, opisany w przedmiotowym wniosku ma w takiej sytuacji charakter podróży służbowej, za którą przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z taką podróżą na podstawie art. 77 5 k.p. Wypłacone należności Spółka traktuje jako koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów, należy zatem ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu – w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości. Ponadto zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych uzależnione jest od tego, czy nie mieści się on w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, który zawiera art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

W przypadku zwrotu kosztów używania przez pracownika samochodu prywatnego do celów służbowych zastosowanie ma przepis art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach.

Należy zauważyć, iż w katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów dla celów podatkowych, ustawodawca nie wymienia wydatków poniesionych przez pracodawcę na diety, ryczałty za noclegi.

Przyjmując za podatnikiem, że poniesione przez Spółkę wydatki dotyczącą odbywanych przez pracowników podróży służbowych, zatem mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 27.10.2008r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno – prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany przez Stronę nr rachunku bankowego xxx.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj