Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-1516/08/HS
z 10 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-1516/08/HS
Data
2008.11.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
Austria
dywidendy
umowa międzynarodowa
unikanie podwójnego opodatkowania


Istota interpretacji
Opodatkowanie dywidendy wypłacanej udziałowcowi (osobie fizycznej) zamieszkałemu w Austrii.



Wniosek ORD-IN 651 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2008r. (data wpływu do tut. Biura 13 sierpnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dywidendy wypłaconej osobie fizycznej zamieszkałej w Austrii –jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dywidendy wypłaconej osobie fizycznej zamieszkałej w Austrii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o., na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych pobrała w roku 2006r. podatek od wypłaconej dywidendy za 2005r. i odprowadziła do urzędu skarbowego właściwego według siedziby spółki. Jednym z udziałowców spółki jest osoba fizyczna zagraniczna z siedzibą w Wiedniu – Austria, posiadająca 30% udziałów przez okres dłuższy niż 2 lata na dzień wypłaty dywidendy. Osoba zagraniczna posiada certyfikat rezydenta państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy osoba fizyczna zagraniczna z siedzibą w Wiedniu-Austria, nie powinna podlegać w Polsce zwolnieniu z podatku dochodowego zapłaconego w roku 2006 od wypłaconej dywidendy za rok 2005 oraz od dywidendy za rok 2007, która zostanie wypłacona w roku 2008...

Zdaniem wnioskodawcy, do wypłaty dywidendy przez polskie spółki na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosuje się stawki wynikające z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Jeżeli nawet umowa przewiduje opodatkowanie podatkiem u źródła w Polsce, zastosowanie znajduje opisane zwolnienie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176, ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy wynika, że za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni (....).

Z treści art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wynika, iż od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Z kolei w myśl art. 30a ust. 2 ustawy ww. przepis stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Jak więc wynika z wyżej cytowanych przepisów dywidenda podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, a zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1,z zastrzeżeniem ust. 5.

Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004r. (Dz. U. z 2005r. Nr 224, poz. 1921) dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Natomiast w myśl art. 10 ust. 2 ww. Umowy dywidendy mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć 15 % kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach. Tutejszy organ podkreśla, iż zastosowanie stawki podatku wynikającej z tej Umowy jest możliwe wyłącznie pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji, tj. certyfikatem rezydencji.

Użyte w powołanej umowie międzynarodowej sformułowanie „mogą być opodatkowane” oznacza, że dywidendy będą zawsze opodatkowane w Polsce, o ile polskie ustawy podatkowe przewidują ich opodatkowanie. Ustęp 2 tego artykułu ma zawsze zastosowanie, kiedy prawo Umawiającego się państwa, w którym spółka ma siedzibę przewiduje opodatkowanie dywidendy. W ust. 1 użyto sformułowania „mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie”, nie ustanowiono natomiast zapisu, że podlegają opodatkowaniu „tylko w tym drugim Państwie”. Oznacza to, że dywidendy mogą podlegać opodatkowaniu zarówno w Państwie siedziby Spółki jak i Państwie, w którym ma miejsce zamieszkania udziałowiec Spółki.

Ponieważ otrzymujący dywidendę udziałowiec (jak wynika z wniosku) posiada certyfikat rezydencji spółka jako płatnik miała i ma obowiązek pobrać podatek w wysokości 15 %, nie zaś 19%.

We własnym stanowisku wnioskodawca wskazał, że jeżeli nawet umowa przewiduje opodatkowanie podatkiem u źródła w Polsce, zastosowanie znajduje zwolnienie opisane we wniosku ORD-IN niniejszej interpretacji wynikające z faktu, iż jeden z udziałowców spółki jest osobą fizyczną zagraniczną z siedzibą w Wiedniu – Austria, posiadającą 30% udziałów przez okres dłuższy niż 2 lata na dzień wypłaty dywidendy i posiada certyfikat rezydenta państwa członkowskiego Unii Europejskiej. W związku z powyższym wyjaśnia się wnioskodawcy, iż bez znaczenia dla ustalenia sposobu opodatkowania z tytułu wypłaconej dywidendy pozostaje w tym przypadku zarówno wielkość posiadanego udziału w Spółce z o.o. jak i okres jego posiadania. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidywała i nie przewiduje zwolnienia z opodatkowania dywidendy, które wiązałoby się z wielkością udziałów i okresem ich posiadania. Z tej przyczyny stanowisko wnioskodawcy uznaje się za błędne.

Przepisy prawa podatkowego przewidują wprawdzie zwolnienie od podatku dochodowego wypłacanych dywidend uzależniając to zwolnienie m.in. od wielkości udziału i czasu ich posiadania. Jednak to zwolnienie nie wynika z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tylko z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, 654 ze zm.). W art. 22 ust. 4 tej ustawy wprowadzono zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie m.in. następujące warunki: spółka, o której mowa w pkt 2 tego artykułu, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w punkcie 1. Ponadto zwolnienie ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat. Zwolnienie to może jednak zastosować jedynie płatnik podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast należy zwrócić uwagę, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie mają zastosowania do osób fizycznych, a w opisywanej sytuacji dywidendę otrzyma osoba fizyczna, a nie osoba prawna.

Aby uniknąć podwójnego opodatkowania należy zastosować art. 24 ust. 2 Umowy, zgodnie z którym w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Austrii podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób:

b) jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Austrii osiąga części dochodu zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11, 12 oraz ustępu 2 art. 13 mogą być opodatkowane w Polsce, to Austria zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej kwocie podatku zapłaconego w Polsce. Odliczenie takie nie może jednak przekroczyć tej części podatku, jaka została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiada częściom dochodu osiągniętego w Polsce. Zatem polski podatek zapłacony na podstawie ustawodawstwa Rzeczypospolitej Polskiej i zgodnie z niniejszą Umową, z tytułu dochodu osiąganego przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Austrii ze źródeł położonych w Rzeczypospolitej Polskiej będzie zaliczany na poczet podatku austriackiego w odniesieniu do tego dochodu.

Mając powyższe wyjaśnienia na uwadze organ stwierdza, że wypłata dywidendy osobie fizycznej – udziałowcowi z Austrii nie jest zwolniona z tytułu posiadania przez niego 30 % udziałów przez okres dłuższy niż 2 lata na dzień wypłaty dywidendy. Dotyczy to zarówno dywidendy wypłaconej w 2006 i jak w 2007r.

Stanowisko wnioskodawcy uznaje się zatem za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj