Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-976/08-5/KG
z 2 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-976/08-5/KG
Data
2009.01.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
tereny zielone
usługi związane z zagospodaroweniem terenów zielonych
zagospodarowanie terenów zielonych


Istota interpretacji
Czy całą wykonaną usługę można wykazać na fakturze jako zagospodarowanie terenu zielonego i opodatkować według obniżonej – 7% stawki podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 784 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2008 r. (data wpływu 15 października 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2008 r. (data wpływu 16 grudnia 2008 r. oraz pismem z dnia 31 grudnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi zagospodarowania terenów zielonych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi zagospodarowania terenów zielonych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 grudnia 2008 r. o podpis Wnioskodawcy oraz pismem z dnia 31 grudnia 2008 r. o wskazanie, że zapytanie dotyczy zdarzenia przyszłego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zagospodarowania terenów zielonych. W ramach tej działalności Spółka wykonała kompleksową usługę polegającą na założeniu ogrodu. W skład tej usługi weszły następujące czynności: rozplanowanie ziemi pod trawniki, wyłożenie terenu matą ogrodniczą, nawiezienie warstwy ziemi ogrodniczej, wysianie trawy i jej pielęgnacja do czasu pierwszego koszenia, obsadzanie terenu roślinnością ozdobną (kwiaty, krzewy, rośliny zielne), założenie oczka wodnego (wykonanie zagłębienia, wyłożenie oczka folią i obłożenie jej kamieniami ozdobnymi na zewnątrz oraz ułożenie kamieni na spodzie oczka, posadzenie roślinności wodnej, nasadzenie ryb, zainstalowanie zestawu filtracyjnego składającego się z filtra, pomp i fontanny dotleniającej wodę), ułożenie skalników z kamienia polnego i ziemi, obsadzenie ich roślinnością, wybudowanie kaskady przy oczku wodnym z zainstalowaniem pompy fontannowej, wyłożenie pośród kwiatów i trawników ścieżek z kamienia ozdobnego i wysypanie części ogrodu obsadzonego krzewami kruszywem ozdobnym i różnego rodzaju frakcjami żwiru oraz wykonanie pergoli drewnianych do kwiatów i innej roślinności pnącej. Większość wykonywanych prac mieści się w grupowaniu określonym jako zagospodarowanie terenów zielonych – PKWiU 01.41.12, a tylko część z nich ma inny charakter (np. budowlany), jednak wszystkie dodatkowe prace wykraczające poza grupowane 01.41.12 mają charakter poboczny w stosunku do usługi głównej polegającej na zagospodarowaniu terenu zielonego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy całą wykonaną usługę można wykazać na fakturze jako zagospodarowanie terenu zielonego i opodatkować według obniżonej – 7% stawki podatku VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy, cała wykonana usługa zaklasyfikowana powinna zostać do grupowania PKWiU 01.41.12 i opodatkowana 7% stawką VAT.

Stanowisko swoje Zainteresowany opiera między innymi na zasadach metodycznych do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zgodnie z którymi, jeśli usługę na podstawie przeprowadzonej analizy można zaliczyć do dwu lub kilku grupowań, to w przypadku usługi złożonej składającej się z kombinacji różnych czynności, powinna być sklasyfikowana jak gdyby składała się z usługi, która nadaje całości zasadniczy charakter. Za niepodzielnością usługi dla celów podatkowych przemawia również fakt, że jakikolwiek podział miałby charakter sztuczny i polegałby na szacunkowym przyporządkowaniu części niektórych prac do poszczególnych usług (trudno np. ocenić, czy lub w jakim stopniu rozplanowanie ziemi w ogrodzie i wytyczenie ścieżek ma związek z założeniem trawnika, a w jakim stopniu z budową chodnika). W związku z powyższym, pomimo autonomiczności prawa podatkowego, trudno byłoby przyjąć, że dla celów podatkowych należy w sposób sztuczny podzielić proces gospodarczy określony w umowie cywilnoprawnej na części tylko po to, żeby zastosować różne stawki podatkowe. Tym bardziej, że sama ustawa o VAT odsyła do klasyfikacji statystycznych, a zgodnie z przytoczonymi wyżej zasadami klasyfikacji takie podziały nie powinny mieć miejsca.

W uzasadnieniu słownego stanowiska Wnioskodawca powołał się na wyroki sądów krajowych: NSA z dnia 5 lipca 2006 r., sygn. akt I FSK 945/05, WSA w Krakowie z dnia 2 lutego 2007 r. sygn. akt I SAlKr 150/06 oraz wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 27 października 2005 r. w sprawie Levob Verzekeringen BV oraz OV Bank NV v. Staatssecretaris van Financiën C-41/04.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. W praktyce gospodarczej występują jednak sytuacje, w których zestaw czynności polegających zarówno na dostawie towarów, jak i świadczeniu usług, dla celów podatku VAT traktowany jest jako jedna kompleksowa usługa, bądź jedna dostawa towarów. Dzieje się tak w sytuacji, gdy wykonywany przez dany podmiot zestaw czynności jest ze sobą tak ściśle powiązany, że obiektywnie w sensie gospodarczym tworzy jedną całość, jedną transakcję.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności wykonuje na zlecenie klienta kompleksową usługę polegającą na założeniu ogrodu. Realizacja tej usługi wiąże się z wykonaniem szeregu prac ogrodniczych – klasyfikowanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 01.41.12 tj. zagospodarowanie terenów zielonych, a także robót, które mają inny charakter np. budowlany.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi, których „produktem” finalnym jest założenie ogrodu. W związku z powyższym całość prac zmierzających do wykonania tej usługi należy traktować jako jedną kompleksową usługę.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – Dz. U. Nr 207, poz. 1293 – do celów m. in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwości stosowania zwolnień podatkowych.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji 135 załącznika nr 3 wymienione zostały „Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt” PKWiU ex 01.4 (ex – dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania). Z objaśnień do załącznika nr 3 wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3%.


Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 01.41.12.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie czynność polegająca na zakładaniu ogrodu – scharakteryzowana przez Wnioskodawcę jako kompleksowa usługa zagospodarowania terenów zielonych mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 01.41.12 – zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 2 ustawy (załącznik nr 3 poz. 135) podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT obniżoną do 7%.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj