Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1087/08/WN
z 29 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1087/08/WN
Data
2008.12.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
opodatkowanie
targi


Istota interpretacji
miejsce świadczenia usługi oraz stawka podatkowa na usługi pomocnicze dotyczące targów odbywających się w Moskwie świadczone na rzecz Wnioskodawcy przez polski podmiot gospodarczy, mający siedzibę na terytorium RP, a także prawo do odliczenia podatku VAT zawartego na fakturze dokumentującej te usługi



Wniosek ORD-IN 724 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2008r. (data wpływu 24 listopada 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi oraz stawki podatkowej na usługi pomocnicze dotyczące targów odbywających się w M. świadczone na rzecz Wnioskodawcy przez polski podmiot gospodarczy, mający siedzibę na terytorium RP, a także prawa do odliczenia podatku VAT zawartego na fakturze dokumentującej te usługi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie miejsca świadczenia usługi oraz stawki podatkowej na usługi pomocnicze dotyczące targów odbywających się w M. świadczone na rzecz Wnioskodawcy przez polski podmiot gospodarczy, mający siedzibę na terytorium RP, a także prawa do odliczenia podatku VAT zawartego na fakturze dokumentującej te usługi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawarł umowę o dzieło z polskim wykonawcą. Przedmiotem umowy było wykonanie zabudowy wystawienniczej na targach w M. oraz przekazanie na rzecz Wnioskodawcy wszelkich autorskich praw majątkowych do projektu ww. zabudowy. W ramach umowy, wykonawca zobowiązał się do:

  • wykonania z własnych materiałów kompletnej zabudowy stoiska targowego na powierzchni 76 m2, według uzgodnionego własnego projektu autorskiego,
  • montażu oświetlenia stoiska,
  • zaopatrzenia stoiska w meble i naczynia dla gości targowych,
  • demontażu stoiska po zakończeniu targów.

Do obowiązków wykonawcy należało także zapewnienie transportu oraz załadunku eksponatów prezentowanych przez Spółkę podczas targów.

Po wykonaniu usługi wykonawca wystawił Spółce fakturę doliczając 22% stawkę podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w niniejszej sprawie należy uznać, że usługa będąca przedmiotem umowy jest związana z nieruchomością w myśl art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług i czy w związku z tym miejscem wykonania usługi jest miejsce położenia nieruchomości...
  2. Czy wykonawca usługi polegającej na wykonaniu kompletnej zabudowy stoiska targowego na targach w M., prawidłowo wystawił fakturę doliczając 22% stawkę VAT... Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami jest miejsce położenia nieruchomości. Niewątpliwie jako usługi związane z nieruchomościami należy rozumieć klasyfikowane w grupowaniu 74.84.15 PKWiU kompleksowe usługi organizowania wystaw, targów i kongresów, obejmują one bowiem swoim zakresem jako usługę główną wynajem powierzchni wystawienniczej, a także pewne usługi związane z wynajmem tej powierzchni.

W zaistniałym stanie faktycznym w zakres będącej przedmiotem umowy wchodziło: wykonanie zabudowy stoiska targowego oraz złożenie jej po targach. Ponadto wykonawca zapewnił dodatkową obsługę w postaci najmu personelu serwisu technicznego, podłączenia mediów.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, że zakres świadczonych przez wykonawcę usług nie obejmował usługi głównej (najmu powierzchni wystawienniczej), nie został spełniony warunek określony w art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, polegający na związku świadczonej usługi z nieruchomością. Wobec powyższego, zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usługi, będącej przedmiotem umowy, jest siedziba wykonawcy, a zatem wykonawca prawidłowo wystawił fakturę doliczając 22% stawkę VAT. Tym samym Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa - art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku świadczenia usług podstawowe znaczenie dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług ma określenie miejsca świadczenia danej usługi. Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania. Od powyższej zasady przewidziano jednak szereg odstępstw, w zależności od rodzaju wykonywanej usługi.

W tym miejscu należy jednocześnie zauważyć, iż podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które wykonane zostały w danym państwie, a ściślej te czynności, które na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług uznane zostały za wykonane w danym kraju. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje bowiem miejsce opodatkowania. Ma to szczególnie istotne znaczenie w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia, w takiej sytuacji, wskazuje jednocześnie na państwo, w którym dana czynność powinna zostać opodatkowana.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca zawarł umowę o dzieło z polskim wykonawcą. Przedmiotem umowy było wykonanie zabudowy wystawienniczej na targach w M. oraz przekazanie na rzecz Wnioskodawcy wszelkich autorskich praw majątkowych do projektu ww. zabudowy.

W ramach umowy, wykonawca zobowiązał się do:

  • wykonania z własnych materiałów kompletnej zabudowy stoiska targowego na powierzchni 76 m2, według uzgodnionego własnego projektu autorskiego,
  • montażu oświetlenia stoiska,
  • zaopatrzenia stoiska w meble i naczynia dla gości targowych,
  • demontażu stoiska po zakończeniu targów.

Do obowiązków wykonawcy należało także zapewnienie transportu oraz załadunku eksponatów prezentowanych przez Spółkę podczas targów.

Z treści wniosku wynika ponadto, iż usługa świadczona przez wykonawcę nie obejmowała usługi głównej (najmu powierzchni wystawienniczej), nie został spełniony zatem warunek określony w art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, polegający na związku świadczonej usługi z nieruchomością.

Wyjątek określony w cyt. art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT ma zastosowanie w przypadku, gdy świadczona usługa ma charakter usługi kompleksowej i obejmuje swoim zakresem również wynajem powierzchni wystawienniczej. Kompleksowość usługi oznacza bowiem, że usługa obejmuje swoim zakresem usługę główną, tj. w przedmiotowej sprawie wynajem powierzchni wystawienniczej, a także pewne usługi powiązane. Wynajem powierzchni wystawienniczej polega na udostępnieniu rzeczy – części powierzchni nieruchomości, na terenie której mają odbyć się targi. Wynajem powierzchni wystawienniczej w świetle ww. przepisu jest usługą związaną z nieruchomością. W takich właśnie okolicznościach w celu określenia miejsca świadczenia, usługi dodatkowe mogą być traktowane jako usługi związane z usługą główną.

Oznacza to, iż miejscem świadczenia ww. usług jest miejsce położenia nieruchomości, bez względu na rzecz jakiego podmiotu gospodarczego będą świadczone.

Natomiast do ustalenia miejsca świadczenia usług cząstkowych, związanych z organizowaniem targów, które nie mają charakteru kompleksowego i nie obejmują wynajmu powierzchni wystawienniczej zastosowanie mają właściwe przepisy art. 27 – 28 ww. ustawy.

Reasumując, w takich okolicznościach faktycznych zakres świadczonych przez wykonawcę usług nie obejmuje usługi głównej - wynajmu powierzchni wystawienniczej, o której była mowa powyżej. Oznacza to, że nie został spełniony warunek określony zakresem dyspozycji art. 27 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, polegający na związku świadczonych usług z nieruchomością. Z tych też przyczyn w celu określenia miejsca świadczenia usług zastosowanie znajdzie ogólna reguła wyrażona w przepisie art. 27 ust. 1 ww. ustawy. Zatem w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce zamieszkania.

Zatem w zaistniałym stanie faktycznym, z uwagi na to, iż zarówno wykonawca świadczący przedmiotowe usługi, jak również Wnioskodawca są czynnymi podatnikami VAT zarejestrowanymi na terytorium Polski. W związku z tym usługi te będą opodatkowane na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy tj. na terytorium kraju, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji świadczona przez wykonawcę usługa w ww. zakresie podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według 22% stawki podatku VAT oraz czynność ta winna być udokumentowana poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – kontrahenta Wnioskodawcy - faktury VAT na rzecz nabywcy usług – Wnioskodawcy.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w powołanym przez Wnioskodawcę we wniosku z dnia 5 marca 2008r., art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie, z którym (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r.) nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z powyższego przepisu wynika, iż w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest czynność niepodlegajaca opodatkowaniu podatkiem VAT, podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej tą czynność nie podlega odliczeniu. Cytowany wyżej przepis nie ogranicza natomiast prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktur dokumentujących wyświadczone usługi. Bowiem najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zatem w sytuacji przedstawionej we wniosku, podatek naliczony przy nabyciu usług polegających na wykonaniu kompletnej zabudowy stoiska targowego na targach w Moskwie będzie podlegał odliczeniu o ile ww. usługi służyć będą działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

Mając na uwadze powyższe stwierdza się, iż w przypadku otrzymania faktury VAT dokumentującej świadczenie ww. usług (które jak wynika z powyższego podlegają opodatkowaniu i nie podlegają zwolnieniu od podatku), przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie znajduje zastosowania.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r.

Należy zauważyć natomiast , iż z dniem 1 grudnia 2008r. na podstawie ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) nastąpiła zmiana niektórych przepisów ustawy o VAT. Zmianie uległa m. in. treść art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a cyt. ustawy, w myśl którego to przepisu „w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz usług podobnych do tych usług, takich jak targi i wystawy, a także usług pomocniczych do tych usług miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.”

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj