Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-70/08/EJ
z 29 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-70/08/EJ
Data
2009.01.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
limit obrotu
obrót
podstawa opodatkowania
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
zasadność zaliczenia dotacji do ustalenia limitu obrotów



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2008r. (data wpływu 7 listopada 2008r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zaliczenia dotacji do ustalenia limitu obrotu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zaliczenia dotacji do ustalenia limitu obrotu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 stycznia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, działającą od 1 lipca 2007r.

Na plan finansowy Wnioskodawcy składają się:

  • dotacja od organizatora - Urząd Gminy,
  • wpływy uzyskane z prowadzonej działalności - wynajem pomieszczeń w domu kultury,
  • środki uzyskane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł,

Powyższe przychody w całości przeznaczone zostają na bieżącą działalność zgodnie z § 11 statutu samorządowego centrum kultury, turystyki i rekreacji - załącznik do uchwały nr VI/34/2007 Rady Gminy z dnia 29 marca 2007r.

Według § 5 ww. statutu, Centrum zostało powołane między innymi w celu rozwijania i zaspakajania potrzeb mieszkańców w zakresie kultury i edukacji oraz integracji społecznej poprzez współuczestnictwo w różnorodnych formach życia kulturalnego.

W związku z powyższym na bieżące koszty działalności składają się koszty związane z prowadzeniem i utrzymaniem placówki, koszty wynagrodzenia oraz koszty organizowania imprez kulturalnych.

W roku 2008 Wnioskodawca otrzymał na pokrycie ww. kosztów:

  • Dotację od organizatora (Urzędu Gminy) w wysokości: 470.000zł. Dotacja przeznaczona na pokrycie wszystkich kosztów działalności. Ma ona charakter ogólny a jej celem jest dotowanie całej działalności Centrum określonej w statucie.
  • Dotację z Urzędu Marszałkowskiego w wysokości: 10.000zł na zorganizowanie ...(otrzymana w wyniku wygrania konkursu) - na ww. otrzymano umowę. Na kwotę 10.000zł nie został wystawiony rachunek cała kwota została przeznaczona na zorganizowanie imprezy (występy artystyczne, nagrody). Dotacja była częścią kosztów imprezy a resztę pokryło Centrum Kultury. Impreza nie przynosiła żadnych przychodów. Nie były sprzedawane bilety a wstęp był wolny. Dotacja pozwoliła jednak wzbogacić program a kwota została rozliczona z Urzędem Marszałkowskim za zasadzie sprawozdania do umowy.
  • Środki od prywatnej firmy w wysokości: 13.000zł na zorganizowanie imprezy ludowej – kulturalnej, na którą nie sprzedawano biletów wstępu i była ona dostępna dla całej społeczności. Wpłata w kwocie 13.000zł została przeznaczona na zorganizowanie darmowej imprezy rekreacyjnej dla mieszkańców . Występy artystyczne, namioty, poczęstunek dla gości, nagrody w konkursach stanowiły wydatek przedstawiony dla firmy w formie oferty, która została zaakceptowana i wystawiono rachunek na kwotę 13.000zł za zorganizowanie imprezy. Koszt zorganizowania imprezy ok. 11.000zł, zysk 2.000zł.
  • Przychody w wysokości: 31.320zł z tytułu wynajmu pomieszczeń, na które wystawiono rachunki sprzedaży,
  • Darowiznę w kwocie 1.000zł z celowym przeznaczeniem od lokalnych przedsiębiorców. Dwie wpłaty po 500zł, z których jedna została przeznaczona na dofinansowanie imprezy przedsiębiorców a druga na zorganizowanie obchodów 20-lecia zespołu folklorystycznego. Uczestnictwo w tych imprezach było nieodpłatne, ogólnodostępne. Darowizna została przeznaczona na pokrycie kosztów ogólnych imprezy.

Do wyliczenia progu podatkowego, powyżej którego instytucja staje się płatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca wyjaśnił również, że jego wątpliwości pojawiły się w związku ze stosowaniem art. 113 ust. 1 o VAT, oraz że w poz. 51 i 52 pomyłkowo wskazano kwotę 11.000zł

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy kwotę dotacji z Urzędu Marszałkowskiego w wysokości: 10.000zł wydatkowaną zgodnie z umową w całości na zorganizowanie imprezy kulturalnej zgodnie ze statutem Wnioskodawcy należy wliczyć do kwoty obrotu, w celu wyliczenia progu podatkowego...
  2. Czy kwotę 13.000zł otrzymaną od prywatnej firmy na zorganizowanie imprezy kulturalnej wydatkowaną w całości zgodnie z umową należy wliczyć do obrotu...
  3. Czy kwotę 1.000zł darowizn otrzymaną od lokalnych przedsiębiorców jako dofinansowanie imprez kulturalnych należy wliczyć do obrotu...
  4. Czy dotacja otrzymana od Urzędu Gminy na pokrycie ogólnych kosztów działalności podlega wliczeniu do limitu obrotu uprawniającego do zwolnienia...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Do obrotu, powyżej którego staje się on płatnikiem podatku VAT wlicza się tylko przychody wynikające z prowadzonej działalności tj. wynajem pomieszczeń - sprzedaż towarów i usług.
  2. Kwota dotacji z Urzędu Marszałkowskiego 10.000zł, oraz kwota 13.000zł są przekazane dla Wnioskodawcy na zorganizowanie imprez kulturalnych i nie stanowią przychodów ze sprzedaży, które można przeznaczyć na pokrycie dowolnych kosztów działalności, ponieważ mają celowy charakter, a Centrum Kultury zostało powołane do życia w związku z koniecznością zaspakajania potrzeb kulturalnych mieszkańców. Również kwota darowizny ma celowy charakter i nie generuje zysku. Kwoty te nie stanowią podstawy wliczenia do obrotu.
  3. Charakter celowy ma również dotacja organizatora na pokrycie bieżących kosztów działalności, gdyby chcieć wliczać do obrotu także otrzymane dotacje o podobnym charakterze (art. 29 pkt 1) to Centrum w momencie powstania stałoby się płatnikiem. Dotacja ta ma charakter celowy (pokrycie ogólnych kosztów działalności) więc nie podlega wliczeniu do limitu obrotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ost. zm. Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Stosownie do postanowień art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót (…). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą zatem oceny zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi.

Innymi słowy z powyższych unormowań wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny - tego rodzaju dofinansowanie stanowi również obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby jednak tak było, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem konkretnej usługi. Natomiast w przypadku braku takiego związku bezpośredniego, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest instytucją, która prowadzi działalność w zakresie upowszechniania kultury. Wnioskodawca został powołany między innymi w celu rozwijania i zaspakajania potrzeb mieszkańców w zakresie kultury i edukacji oraz integracji społecznej poprzez współuczestnictwo w różnorodnych formach życia kulturalnego.

W związku z powyższym na bieżące koszty działalności Wnioskodawcy składają się koszty związane z prowadzeniem i utrzymaniem placówki, koszty wynagrodzenia oraz koszty organizowania imprez kulturalnych.

W roku 2008 Wnioskodawca otrzymał na pokrycie ww. kosztów:

  • dotację od organizatora tj. Gminy w wysokości: 470.000zł o charakterze ogólnym, przeznaczoną na pokrycie wszystkich kosztów działalności Centrum określonej w statucie,
  • dotację z Urzędu Marszałkowskiego w wysokości: 10.000zł na zorganizowanie ... (otrzymana w wyniku wygrania konkursu) - na ww. otrzymano umowę,
  • środki od prywatnej firmy w wysokości: 13.000zł na zorganizowanie imprezy rekreacyjnej dla mieszkańców Lubienia, na którą nie sprzedawano biletów wstępu i była ona dostępna dla całej społeczności. Na ww. kwotę wystawiono rachunek (zgodnie z zaakceptowaną ofertą) za zorganizowanie imprezy. Koszt zorganizowania imprezy ok. 11.000 zł, zysk 2.000zł,
  • przychody w wysokości: 31.320zł z tytułu wynajmu pomieszczeń, na które wystawiono rachunki sprzedaży,
  • darowiznę w kwocie 1.000zł od lokalnych przedsiębiorców z celowym przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów ogólnych dwóch imprez, na które wstęp był wolny.

Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie dotacja otrzymana z Urzędu Marszałkowskiego wydatkowana w całości na zorganizowanie imprezy kulturalnej nie ma bezpośredniego wpływu na ceny oferowanych przez Wnioskodawcę usług, albowiem udział dla osób, które chciały uczestniczyć w ... był wolny, nie dokonywano sprzedaży biletów.

W związku z tym, dotacja ta nie powoduje zwiększenia obrotu będącego podstawą opodatkowania, zgodnie z wyżej powołanym przepisem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto jak wskazano wyżej z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca uzyskał również środki finansowe w kwocie 13.000zł od prywatnej firmy, które zostały przeznaczona na zorganizowanie darmowej imprezy rekreacyjnej dla mieszkańców , na którą nie sprzedawano biletów i która była dostępna dla całej społeczność. Występy artystyczne, namioty, poczęstunek dla gości, nagrody w konkursach stanowiły wydatek przedstawiony dla firmy w formie oferty, która została zaakceptowana i wystawiono rachunek na kwotę 13.000zł za zorganizowanie imprezy.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w tym przypadku Wnioskodawca działał jako podmiot świadczący usługę na rzecz prywatnej firmy w zakresie zorganizowania imprezy, co też zostało potwierdzone poprzez wystawienie rachunku. Wprawdzie uczestnicy brali udział w imprezie nieodpłatnie (brak biletów wstępu) jednakże impreza została zorganizowana na zlecenie osoby prywatnej, która pokryła jej koszty, jednocześnie Wnioskodawca sam wskazuje, iż w związku ze zorganizowaniem przedmiotowej imprezy osiągnął zysk (środki przeznaczone przez firmę prywatną, które udokumentowano rachunkiem wynosiły: 13.000zł tj. cena umowna za zorganizowanie imprezy kulturalnej, natomiast koszty zorganizowania to 11.000zł).

W takiej sytuacji nie może być zatem mowy o dotacji, która nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w zakresie między innymi organizowania imprezy kulturalnej. Tym samym kwota ta stanowi obrót, będący podstawą opodatkowania, zgodnie z powołanym wyżej uregulowaniem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca otrzymał od lokalnych przedsiębiorców darowizny w wysokości 1.000zł, (dwie wpłaty po 500zł), z których jedna została przeznaczona na dofinansowanie imprezy przedsiębiorców a druga na zorganizowanie obchodów 20-lecia zespołu folklorystycznego. Darowizna została przeznaczona na pokrycie kosztów ogólnych imprezy. Uczestnictwo w tych imprezach było nieodpłatne, ogólnodostępne.

W przypadku omawianej darowizny od lokalnych przedsiębiorców należy uznać, iż kwota ta wydatkowana na pokrycie kosztów ogólnych imprez nie ma bezpośredniego wpływu na ceny oferowanych przez Wnioskodawcę usług bowiem uczestnictwo w imprezach było ogólnodostępne i nieodpłatne. Tak więc kwota ta nie będzie powodowała zwiększenie obrotu będącego podstawą opodatkowania, zgodnie z cytowanym wyżej art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy pojawiły się również w związku z otrzymaniem dotacji o charakterze ogólnym od tzw. organizatora (Urzędu Miasta) w kwocie 470.000zł z przeznaczeniem na pokrycie wszystkich kosztów działalności Centrum określonej w statucie.

Biorąc pod uwagę powołane na wstępie przepisy oraz przedstawiony we wniosku w tym zakresie stan faktyczny należy stwierdzić, że dotacja otrzymana od organizatora (tj. Urzędu Gminy) nie ma bezpośredniego wpływu na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Zatem nie będzie ona powodowała zwiększenia obrotu będącego podstawą opodatkowania, zgodnie z wyżej powołanym przepisem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 i 2 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży, o której mowa powyżej, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Przez sprzedaż ustawodawca rozumie odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - o czym stanowi art. 2 pkt 22 ustawy o VAT.

Jak wynika z powyższego, dotacje nie zostały przez ustawodawcę wymienione w art. 113 ust. 2 ustawy jako kwoty, których nie należy wliczać do limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego. Jeżeli więc otrzymana dotacja będzie obrotem podlegającym opodatkowaniu VAT, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to jej wartość należy uwzględnić przy wyliczaniu limitu zezwalającego na zwolnienie podmiotowe – ale tylko wtedy, gdy ma ona charakter przedmiotowy (dopłaty do ceny sprzedaży towaru lub wykonanej usługi).

Natomiast w przypadku otrzymania dotacji służącej pokryciu całości lub części kosztów ogólnej działalności podatnika, gdy nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczenia konkretnych usług, wówczas brak jest podstaw do uznania, że taka dotacja podlega automatycznemu zaliczeniu do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W omawianym przypadku dotacje otrzymane:

  1. z Urzędu Marszałkowskiego (służąca dofinansowaniu celu ogólnego, jakim było zorganizowanie ...)
  2. od organizatora – Gminy (służąca finansowaniu wszystkich kosztów działalności Centrum określonej w statucie)
  3. od lokalnych przedsiębiorców (przeznaczona na pokrycie kosztów ogólnych imprez w których uczestnictwo było nieodpłatne i ogólnodostępne)

nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

W związku z powyższym, nie uwzględnia się tego rodzaju dofinansowania przy wyliczaniu limitu obrotu na dany rok uprawniającego podatnika do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT.

Natomiast udokumentowane rachunkiem środki finansowe uzyskane od firmy prywatnej na zorganizowanie imprezy kulturalnej (rekreacyjnej) stanowią świadczenie usług, zatem będą one podlegały wliczeniu do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1, wraz z przychodami z tytułu wynajmu pomieszczeń.

W świetle art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj