Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1505/08/AZ
z 19 grudnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1505/08/AZ
Data
2008.12.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
kontrahent zagraniczny
miejsce świadczenia
stawki podatku
usługi niesklasyfikowane


Istota interpretacji
miejsce świadczenia usług komercyjnych



Wniosek ORD-IN 781 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2008r. (data wpływu 6 października 2008r.) uzupełnionym pismami z dnia 15 i 19 grudnia 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług komercyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług komercyjnych. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 15 i 19 grudnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na pośrednictwie w interesach pomiędzy niemiecką firmą farmaceutyczną, a hurtowniami, aptekami i lekarzami w Polsce. Poprzez wizyty i spotkania z kierownikami, zaopatrzeniowcami hurtowni i aptek Wnioskodawca ułatwia firmie niemieckiej sprzedaż i dystrybucję ich produktów. Wnioskodawca odwiedza również lekarzy w wybranych województwach Polski. Przekazuje im informacje na temat preparatów firmy poprzez opisywanie działania preparatów, ich składu, działań niepożądanych, przeciwwskazań poprzez co stymuluje sprzedaż leków firmy. Za ww. usługi Wnioskodawca otrzymuje miesięczne wynagrodzenie. Wysokość wynagrodzenia nie jest uzależniona od każdej pojedynczej dostawy do hurtowni.

Wnioskodawca zawiera kontrakt z niemiecką firmą na okres roku (czasem dwóch), w którym określona jest stała miesięczna wysokość wynagrodzenia za usługi Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazał, iż świadczone przez niego usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 74.84 - usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy VAT w wysokości 22% Wnioskodawca ma opłacać tak jak dotychczas w Polsce...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust.1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług, miejscem świadczenia jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę. W związku z tym, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi zaklasyfikowane są według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) według symbolu 7487 B (działalność komercyjna pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana), nie mają zastosowania wymienione w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy o VAT wyjątki. Miejscem świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego jest terytorium kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na postawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 cyt. wyżej ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przypadku świadczenia usług dla określenia miejsca opodatkowania transakcji należy, w świetle wymienionej ustawy o podatku VAT, ustalić miejsce świadczenia usług.

Stosownie do ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady wprowadzono szereg wyjątków, określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter.

W ust. 3 tego artykułu określono, iż w przypadku świadczenia usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4, na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
  • miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, przepis ust. 3 stosuje się do usług:

  1. sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;
  2. reklamy;
  3. doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń;
  4. bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki;
  5. dostarczania (oddelegowania) personelu;
  6. wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;
  7. telekomunikacyjnych;
  8. nadawczych radiowych i telewizyjnych;
  9. elektronicznych;
  10. polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11;
  11. agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10;
  12. polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych;
  13. przesyłowych
  1. gazu w systemie gazowym,b) energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym;

bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 12 i 13”.

Ponadto zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów z zastrzeżeniem ust. 6.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na pośrednictwie w interesach pomiędzy niemiecką firmą farmaceutyczną, a hurtowniami, aptekami i lekarzami w Polsce. Poprzez wizyty i spotkania z kierownikami, zaopatrzeniowcami hurtowni i aptek Wnioskodawca ułatwia firmie niemieckiej sprzedaż i dystrybucję ich produktów. Wnioskodawca odwiedza również lekarzy w wybranych województwach Polski. Przekazuje im informacje na temat preparatów firmy poprzez opisywanie działania preparatów, ich składu, działań niepożądanych, przeciwwskazań poprzez co stymuluje sprzedaż leków firmy. Za ww. usługi Wnioskodawca otrzymuje miesięczne wynagrodzenie. Wnioskodawca zawiera kontrakt z niemiecką firmą na okres roku (czasem dwóch), w którym określona jest stała miesięczna wysokość wynagrodzenia za usługi Wnioskodawcy. Wysokość wynagrodzenia nie jest uzależniona od każdej pojedynczej dostawy do hurtowni.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż świadczone przez niego usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 74.84 - usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Zgodnie z art. 758 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę agencyjną przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu.

Zdaniem tut. organu w przedmiotowej sprawie nie pojawia się sytuacja, w której Wnioskodawca działa jako agent lub pośrednik w imieniu i na rzecz kontrahenta niemieckiego. Wnioskodawca nie świadczy usługi pośrednictwa ani usługi agencyjnej. Jak wskazuje Wnioskodawca przekazuje on informacje na temat preparatów firmy poprzez opisywanie działania preparatów, ich składu, działań niepożądanych, przeciwwskazań poprzez co stymuluje sprzedaż leków firmy. Również wynagrodzenie Wnioskodawcy jest wypłacane w stałej wysokości, co w konsekwencji oznacza, iż wynagrodzenie nie jest bezpośrednio związane z pozyskanym przez niemiecką firmę farmaceutyczną kontraktem; jeżeli transakcja nie dojdzie do skutku wynagrodzenie zostanie wypłacone, nie ma więc charakteru prowizyjnego, bowiem jego wysokość jest stała i nie jest uzależniona od ilości i wartości dostaw towarów zrealizowanych przez niemiecką firmę farmaceutyczną.

W świetle powyższego, nie można uznać, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami pośrednictwa związanymi bezpośrednio z dostawą towarów.

Należy również wskazać, iż ustawa o podatku VAT nie zawiera definicji usług komercyjnych. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego, przez usługi komercyjne rozumie się działalność nastawioną jedynie na osiągnięcie zysku, jak też produkty takiej działalności. Usługa pośrednictwa w interesach polegająca na wizytach i spotkaniach z kierownikami, zaopatrzeniowcami hurtowni i aptek oraz lekarzami, a także przekazywaniu im informacji na temat preparatów firmy, opisywaniu działania preparatów, ich składu, działań niepożądanych, przeciwwskazań poprzez które Wnioskodawca ułatwia firmie niemieckiej sprzedaż i dystrybucję ich produktów oraz stymuluje sprzedaż leków firmy dla której strony transakcji ustaliły stałe wynagrodzenie, jak wskazuje Wnioskodawca sklasyfikowana została pod symbolem PKWiU 74.84.

Przedmiotowa usługa nie została wymieniona w art. 27 ust. 4 ustawy wśród usług dla których miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W związku z powyższym należy uznać, że miejscem świadczenia tak opisanej usługi, jest Polska.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku w wysokości 7%, 3% 0% oraz zwolnienia od podatku wyszczególnione w ustawie o VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek.

Stosownie do art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy w tym miejscu wskazać, iż w myśl z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008r. Natomiast zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Organy podatkowe nie są uprawnione do zaklasyfikowania, czy też weryfikacji klasyfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę usług do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Organem kompetentnym do wydawania informacji w zakresie zaklasyfikowania świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 74.84, nie zostały wymienione w załącznikach do ustawy oraz ww. rozporządzeniu w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, jako korzystające z obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku.

Zatem usługi te podlegają opodatkowaniu według stawki 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Podsumowując należy stwierdzić, że przedmiotowe usługi komercyjne podlegają opodatkowaniu w Polsce według stawki podatku 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo, należy jeszcze raz podkreślić, że tut. organ nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług świadczonych przez Wnioskodawcę, ani też do weryfikacji klasyfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę, a zatem niniejszą interpretację wydano w oparciu o klasyfikację (PKWiU) wskazaną przez Podatnika we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 30 listopada 2008r. Jednocześnie nadmienia się, iż zmiany w podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008r. nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 -101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj