Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-4/08/EJ
z 13 stycznia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-4/08/EJ
Data
2009.01.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej dla usług polegających na prowadzeniu bezobsługowej myjni samochodowej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2008r. (data wpływu 20 października 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza kupić automatyczną czterostanowiskową samoobsługową myjnię samochodową. Urządzenie pobiera bilon i wydaje wodę z różnymi koncentratami myjącymi (tzw. programy). Kierowcy samochodów sami dokonują czynności mycia w zamian za wrzucenie należności. Myjnia jest samoobsługowa i całodobowo otwarta (czynna). Wrzucony bilon wybiera się w zależności od konieczności od 1 do 3 razy w tygodniu.

Dodatkowo w uzupełnieniu z dnia 20 grudnia 2008r. Wnioskodawca dokonał uzupełnienia stanu faktycznego wskazując, iż zamierza rozpocząć działalności gospodarczą w zakresie prowadzenia automatycznej myjni samochodowej klasyfikowanej według Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 jako działalność samoobsługowych maszyn na monety kod klasyfikacji PKD: 9609Z, podklasa 9609.13 - usługi samoobsługowych maszyn na monety, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Będzie to myjnia bezdotykowa samoobsługowa czterostanowiskowa. Myjnia będzie dozorowana przez Wnioskodawcę w sposób pośredni za pomocą kamer zamontowanych na obiekcie.

Czynności obsługowe myjni ze strony Wnioskodawcy lub jego pracowników będą sprowadzać się do okresowego uzupełnienia środków chemicznych stosowanych w technologii mycia w urządzeniu myjącym, odbioru bilonu i żetonów z kasety gotówkowej urządzenia, sporządzenia protokołu inwentaryzacji kasety oraz zaewidencjonowania w oparciu o protokół obrotu i kwot należnego podatku za pomocą kasy rejestrującej (kasy fiskalnej), uprzątnięcia obiektu i stanowisk myjni.

Klienci myjni - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolnicy ryczałtowi będą korzystać z myjni po wrzuceniu do urządzenia myjącego bilonu o odpowiedniej wartości i nominale oraz wybraniu odpowiedniego dla siebie programu lub programów.

Klienci myjni - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz inne podmioty gospodarcze będą mogły korzystać z myjni po wrzuceniu do urządzenia myjącego zakupionych wcześniej żetonów (których sprzedaż będzie ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej i/lub faktury VAT) lub bilonu na zasadach jak osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Technologia mycia w myjni to połączenie wysokiego ciśnienia wody, temperatury, działania chemicznego i mechanicznego proszku myjącego. Pełny proces mycia to 4 programy.

Wnioskodawca nie zamierza korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej (kasy fiskalnej) obrotu i kwot podatku należnego i nie prowadził do tej pory działalności gospodarczej przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klientów, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub w banknotach, albo w innej formie (bezgotówkowej).

Urządzenie - myjnia bezdotykowa samoobsługowa nie posiada urządzeń do wewnętrznej rejestracji realizowanych, wybranych przez klientów różnych programów mycia i nie dokonuje zapisu realizowanych programów mycia w zależności od wartości wrzuconego bilonu lub żetonów.

Wrzucany bilon lub żetony przemieszczają się do kasety, którą można otworzyć, po odplombowaniu i otwarciu urządzenia myjącego, wnioskodawca albo upoważniony przez niego pracownik będzie dokonywał okresowo (1 raz lub 2 razy na dobę) otwarcia urządzenia myjącego i kasety, sporządzał protokół z inwentaryzacji kasety oraz ewidencjonował obrót i kwoty należnego podatku za pomocą kasy rejestrującej (kasy fiskalnej) a paragon fiskalny będzie podpinał do protokołu.

Godziny otwierania urządzeń myjących i kaset oraz sposób przeprowadzania inwentaryzacji będzie zawierało zarządzenie wewnętrzne wydane przez Wnioskodawcę.

Protokół inwentaryzacji kasety zawierał będzie następujące elementy pozwalające identyfikować zdarzenie gospodarcze - inwentaryzację urządzenia myjącego (kasety):

  • miejscowość, datę i godzinę sporządzenia,
  • numer kolejny protokołu.
  • numer urządzenia myjącego (kasety),
  • dane osoby (osób) sporządzającej protokół,
  • kwotę gotówki znajdującą się w kasecie w złotych,
  • kwotę gotówki znajdującą się w kasecie w euro,
  • kwotę gotówki znajdującą się w kasecie w walutach innych a będących w obiegu,
  • kwotę gotówki znajdującą się w kasecie w żetonach,
  • inne przedmioty (np. krążki blaszne. guziki) w rzucone do urządzenia.
  • przeliczenie kwot w euro na złote wg kursu dnia.
  • przeliczenie kwot w innych walutach będących w obiegu na złote wg kursu dnia,
  • łączną sumę przychodów do zaewidencjonowania w złotych brutto (z pominięciem kwot gotówki w żetonach, które zostały już zaewidencjonowane w momencie ich sprzedaży),
  • podpis (podpisy) osoby (osób) sporządzających protokół inwentaryzacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy istnieje konieczność posiadania kasy fiskalnej w celu ewidencjonowania przychodów...
  2. Jeżeli nie to w jaki sposób je ewidencjonować...
  3. Czy ewidencje obrotu i kwot podatku należnego podatnik niekorzystający ze zwolnienia przedmiotowego i nieprowadzący działalności gospodarczej przy pomocy urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub w banknotach albo w innej formie (bezgotówkowej) może dokonywać cyklicznie w ciągu dnia roboczego urządzenia (1 raz lub 2 razy dziennie) przy zastosowaniu kasy rejestrującej (kasy fiskalnej) na podstawie ewidencji sprzedaży w postaci protokołu inwentaryzacji kasy gotówkowo-żetonowej za dany dzień...
  4. Czy protokół inwentaryzacji kasety gotówkowo-żetonowej urządzenia, którego formuła jest opisana w opisie zdarzenia przyszłego, spełni wymogi ewidencji do celów sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w oparciu o którą to ewidencję dokonana zostanie rejestracja sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej...

Zdaniem Wnioskodawcy, automatyczna myjnia samoobsługowa z założenia ma służyć klientom do mycia pojazdów osobiście. Wnioskodawca nie będzie świadczyć usługi mycia przez własnych pracowników. Automat przyjmuje należność i w zamian uruchamia program (1 do 4). W związku z tym Wnioskodawca nie ma możliwości wystawienia każdorazowo paragonów. Klient przyjeżdża, myje i odjeżdża. Automat pracuje całą dobę.

Wnioskodawca uważa, że ze względu na to iż:

  • urządzenie - automatyczna myjnia bezdotykowa samoobsługowa - samo nie dokonuje wewnętrznej rejestracji wrzuconego bilonu, jak również realizowanych - wybranych przez klientów różnych programów mycia w zależności od wartości wrzuconego bilonu, oraz ze względu na fakt iż nie ma obsługi bezpośredniej lub pośredniej urządzenia i bezpośredniego nadzoru nad urządzeniem ze strony Wnioskodawcy lub jego pracowników, gdyż takiego wymogu nie stawia urządzenie samoobsługowe jakim jest myjnia bezdotykowa samoobsługowa jak również przepisy eksploatacji urządzenia, nie ma możliwości fizycznego pobrania gotówki od klienta i dokonania za niego wyboru programu (programów) mycia w zależności od wartości wrzuconego bilonu;
  • nie ma możliwości fizycznego pobrania żetonu od klienta i dokonania za niego wyboru programów mycia w zależności od wartości wrzuconego żetonu wydanego za gotówkę (sprzedaż żetonu na usługę i ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej) gdyż to klient ze względu na walory techniczno-użytkowe urządzenia - myjnia bezdotykowa samoobsługowa - decyduje o wyborze programu mycia;
  • nie rozpoczął przed dniem 1 lipca 2008 r. ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu usług świadczonych przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klientów, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub w banknotach, za pomocą kas rejestrujących i nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży;
  • prowadzi ewidencję i posiada dowody, z których jednoznacznie wynika z jakiego dnia dokonuje zapisów transakcji (protokół inwentaryzacji i paragon fiskalny);

ewidencjonowania obrotu i kwot należnego podatku, o których mowa w art. 111 ustawy o VAT może dokonywać w oparciu o zapisy protokołu inwentaryzacji kasety gotówkowo-żetonowej urządzenia - myjnia bezdotykowa samoobsługowa za pomocą kasy rejestrującej, po każdorazowym otwarciu kasety.

Paragon fiskalny dokumentujący wartość obrotu i kwoty należnego podatku dołączany jest do protokołu inwentaryzacji kasety, a protokoły są ewidencjonowane i przechowywane zgodnie z wymogami jak dla dokumentów księgowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ost. zm. Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowani kas rejestrujących.

Obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Powyższa delegacja ustawowa została zrealizowana poprzez wydanie w dniu 19 grudnia 2008r. rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są w § 2 i 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Stosownie do § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do wyżej cyt. rozporządzenia pod pozycją 41 zostały umieszczone usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydającym bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należności:²)

  1. w bilonie lub banknotach, lub
  2. innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Gdzie ²) oznacza, że zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009r.

Należy zauważyć, iż powyższe unormowanie jest powtórzeniem uregulowania wynikającego z obowiązującego do dnia 1 grudnia 2008r. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

Zgodnie z § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do wyżej cyt. rozporządzenia pod pozycją 41 zostały umieszczone usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydającym bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należności:²)

  1. w bilonie lub banknotach, lub
  2. innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Gdzie ²) oznacza, że zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia automatycznej myjni samochodowej klasyfikowaną według Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007 jako działalność samoobsługowych maszyn na monety kod klasyfikacji PKD: 9609Z, podklasa 9609.13 - usługi samoobsługowych maszyn na monety, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Będzie to myjnia bezdotykowa samoobsługowa czterostanowiskowa. Myjnia będzie dozorowana przez Wnioskodawcę w sposób pośredni za pomocą kamer zamontowanych na obiekcie.

Klienci myjni - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolnicy ryczałtowi będą korzystać z myjni po wrzuceniu do urządzenia myjącego bilonu o odpowiedniej wartości i nominale oraz wybraniu odpowiedniego dla siebie programu lub programów.

Klienci myjni - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz inne podmioty gospodarcze będą mogły korzystać z myjni po wrzuceniu do urządzenia myjącego zakupionych wcześniej żetonów (których sprzedaż będzie ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej i/lub faktury VAT) lub bilonu na zasadach jak osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Zatem mając na względzie powołane wyżej powyżej przepisy oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, iż powyższa usługa świadczona na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2009r., bowiem Wnioskodawca zamierza dopiero rozszerzyć swoją działalność o działalność prowadzenia samoobsługowej automatycznej bezdotykowej myjni samochodowej i tym samym przed dniem 1 stycznia 2009r. rozpoczął ewidencjonowanie tych usług.

W przedmiotowej sprawie bez znaczenia pozostaje fakt, iż pozostała (inna) sprzedaż dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest przez Wnioskodawcę ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej. Kluczowe znaczenie ma tutaj fakt, iż czynności o które Wnioskodawca zamierza poszerzyć działalność gospodarczą wymienione zostały przez ustawodawcę w załączniku do rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008r. zwierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania oraz to, iż Wnioskodawca „nie rozpoczął przed dniem 1 lipca 2008 r. ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu usług świadczonych przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klientów, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub w banknotach, za pomocą kas rejestrujących”.

Natomiast w przypadku klientów myjni - osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz innych podmiotów gospodarczych, które będą mogły korzystać z myjni po wrzuceniu do urządzenia myjącego zakupionych wcześniej żetonów, należy zauważyć, iż świadczenie usług na rzecz tych podmiotów zgodnie z cytowanym powyżej przepisem art. 111 ust. 1 ustawy, nie podlega obowiązkowi ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowani kas rejestrujących.

W tym przypadku należy mieć na uwadze uregulowania art. 106 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Zgodnie z tym przepisem podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W myśl art. 106 ust. 4 ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Z powyższego wynika, iż świadczenie usług przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą podlega obowiązkowemu udokumentowaniu poprzez wystawienie faktury VAT.

Nadmienić należy, iż podatnicy dokonujący sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są zobowiązani do przestrzegania zasad zawartych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338).

W myśl art. § 5 ust. 1 pkt 6 lit. f) do lit. l) ww. rozporządzenia, paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać między innymi takie informacje jak: cenę jednostkową towaru lub usługi, ilość i wartość sprzedaży, wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek, wartość sprzedaży zwolnionej z podatku, łączną kwotę podatku, łączną kwotę należności, kolejny numer paragonu fiskalnego. Informacje zawarte na paragonie powinny znajdować się w kolejności podanej w pkt 6, z wyjątkiem informacji zawartej w pkt 6 lit. d), a logo fiskalne i numer unikatowy muszą być umieszczone centrycznie w linii i obowiązkowo kończyć paragon fiskalny (§ 5 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia).

Natomiast stosownie do § 1 pkt 11 tego rozporządzenia przez paragon fiskalny rozumie się wydrukowany dla nabywcy przez kasę w momencie sprzedaży dokument fiskalny z dokonanej sprzedaży.

Zgodnie art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Ewidencja prowadzona dla celów VAT dokumentuje kwotę uzyskanego obrotu. Zatem bezspornym pozostaje fakt, iż obrót, jaki będzie uzyskiwany w samoobsługowej myjni samochodowej musi znaleźć swoje odzwierciedlenie w prowadzanej przez Wnioskodawcę ewidencji.

W kasie rejestrującej ewidencjonuje się obrót oraz podatek. Oznacza to, że zaewidencjonowaniu podlegają poszczególne transakcje - ich wartość netto - a także kwoty podatku przypisane do poszczególnych transakcji. Powyższe przesądza, że kasa rejestrująca w istocie jest szczególnym rodzajem ewidencji sprzedaży.

Jak już wskazano obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika z cytowanego wyżej art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Z przepisu tego jednoznacznie wynika, iż obowiązek ten ciąży na podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów, mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Należy podkreślić, iż obowiązek ten dotyczy wyłącznie sprzedaży, która została dokonana na rzecz tych wyżej wymienionych podmiotów oraz nie została objęta zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania.

Ewidencja prowadzona na kasie rejestrującej jest niezależna od ewidencji, której prowadzenia wymagają inne przepisy w szczególności cyt. wyżej art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Ewidencja prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy bowiem tylko części sprzedaży podatnika ściśle wskazanej w art. 111 ust. 1 ustawy.

Należy jednak uznać, że nie jest błędem, jeśli podatnik ewidencjonuje w kasie rejestrującej np. całą sprzedaż jaka występuje w jego firmie. Nie można bowiem czynić podatnikowi zarzutu z tego, że wykonał swój obowiązek aż nadto, ewidencjonując w kasie inne dodatkowe czynności. Jednakże podatnik musi zadbać o to, aby deklaracja podatkowa sporządzana na podstawie prowadzonych w firmie ewidencji, które dwukrotnie obejmują tę samą sprzedaż, (np. gdy w kasie zarejestrowana została również sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą), była rzetelna.

W świetle powyższego można uznać, iż Wnioskodawca może ewidencjonować obrót i kwotę należnego podatku z tytułu świadczenia usług przy użyciu urządzenia obsługiwanego przez klienta w kasie rejestrującej, w oparciu o zapisy protokołu inwentaryzacji kasety gotówkowo-żetonowej tego urządzenia po każdorazowym otwarciu kasety, bowiem ustawodawca nie wskazał w przepisach prawa normy, która wprowadzałaby taki zakaz. Należy jednakże zaznaczyć, iż paragon fiskalny dokumentujący całą wartość obrotu jaka zostanie ustalona protokolarnie po każdorazowym otwarciu kasety urządzenia nie stanowi dowodu sprzedaży o którym mowa w cytowanym powyżej rozporządzeniu w sprawie kryteriów i warunków technicznych którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, nie zostaje on bowiem drukowany dla nabywcy w momencie sprzedaży, jest on jedynie w takiej sytuacji dowodem potwierdzającym, iż podatnik wykazał w jednej z prowadzonych ewidencji, w oparciu o które sporządza deklarację VAT-7, jednorazowo sprzedaż pewnej ilości (grupy) usług o określonej wartości globalnej, których sprzedaż jednostkowa nie podlega ewidencjonowaniu. Protokolarne zliczenie zawartości kasety urządzenia obsługiwanego przez klienta można uznać za zliczenie utargu np. dziennego lub tygodniowego.

Taki sposób postępowania sprawia, iż ewidencja sprzedaży prowadzona za pomocą kasy rejestrującej spełnia wymogi ewidencji prowadzonej przez podatnika VAT, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy zawiera bowiem dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania oraz wysokości podatku należnego, nie spełnia jednakże wymogów ewidencji obrotu i kwot podatku należnego o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy w części w jakiej dotyczy jednorazowego zaewidencjonowania globalnej kwoty z tytułu pewnej nieokreślonej ilości usług świadczonych przez Wnioskodawcę przy użyciu urządzenia obsługiwanego przez klienta (automatycznej myjni samoobsługowej) przyjmującego należność w bilonie w systemie bezobsługowym, które to usługi w przypadku Wnioskodawcy jak już wskazano wyżej są objęte zwolnieniem z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2009r.

Końcowo należy zauważyć, iż sytuacji gdyby jednak Wnioskodawca był zobowiązany do prowadzenia obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży usług świadczonych przy użyciu urządzenia obsługiwanego przez klienta, które w systemie bezgotówkowym przyjmuje należność w bilonie to protokół inwentaryzacji kasety gotówkowo-żetonowej urządzenia, którego formułę przedstawiono w opisie zdarzenia przyszłego, nie spełni wymogów ewidencji do celów sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w oparciu o którą dokonana zostanie rejestracja sprzedaży (ewidencjonowania obrotu i kwot należnego podatku), o których mowa w art. 111 ustawy o VAT. Wnioskodawca, jeżeli ciąży na nim obowiązek ewidencjonowania tego typu sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej nie może dokonywać tej ewidencji w oparciu o zapisy protokołu inwentaryzacji kasety gotówkowo-żetonowej urządzenia po każdorazowym otwarciu kasety. Ustawodawca, co już wskazano wyżej jednoznacznie określił kiedy ma nastąpić zaewidencjonowanie obrotu oraz wydanie paragonu nabywcy.

Zatem oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj