Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-83/09/ASz
z 17 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-83/09/ASz
Data
2009.04.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
dostawa
katalog
opodatkowanie
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
opodatkowanie czynności nieodpłatnego przekazania katalogów reklamowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. A, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2009r. (data wpływu 2 lutego 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania katalogów reklamowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania katalogów reklamowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą projektową zajmującą się opracowywaniem i sprzedażą gotowych projektów domów jednorodzinnych, dwurodzinnych, wielopokoleniowych, domów w zabudowie szeregowej, a także projektów gotowych garaży i pawilonów handlowych. Sprzedaż projektów domów jest podstawową działalnością Wnioskodawcy.

W celu zwiększenia przychodów z podstawowej działalności oraz dotarcia do jak najszerszego kręgu potencjalnych nabywców projektów Wnioskodawca zleca wykonanie katalogów poglądowych zawierających podstawowe informacje o oferowanych przez Spółkę gotowych projektach domów. W przedmiotowych katalogach prezentowane są wizualizacje oferowanych przez Wnioskodawcę projektów domów wraz z podstawowymi informacjami technicznymi i budowlanymi, a tak opracowane materiały mają pomóc potencjalnym odbiorcom w wyborze właściwego projektu i zakupie go od Wnioskodawcy.

Powyższe katalogi są generalnie sprzedawane bezpośrednio zainteresowanym indywidualnym odbiorcom lub dostarczane dystrybutorom prasy gdzie są sprzedawane po cenie nieznacznie przekraczającej ich koszt nabycia przez Wnioskodawcę (kilkanaście złotych za katalog). Wnioskodawca dokonując nabycia przedmiotowych katalogów dokonuje jednocześnie odliczenia podatku naliczonego związanego z tym nabyciem. Głównym celem sprzedaży katalogów jest zainteresowanie potencjalnych klientów głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy tj. projektami domów.

W niektórych przypadkach Wnioskodawca dokonuje również nieodpłatnego przekazania tych katalogów wybranym punktom sieci usługowych (np. sieciowe zakłady fryzjerskie) oraz urzędom gmin i innym jednostkom. Nieodpłatne przekazania katalogów do urzędów gmin oraz wybranych punktów usługowych ma na celu dotarcie do jak najszerszego kręgu odbiorców i znalezienie potencjalnych klientów do kupna oferowanych przez Wnioskodawcę gotowych projektów domów. W szczególności w przypadku nieodpłatnego przekazywania katalogów określonym jednostkom samorządu terytorialnego (np. urzędom gminnym) Wnioskodawca ma szanse dotrzeć bezpośrednio do osób, które w tych jednostkach są petentami załatwiającymi sprawy z zakresu sprzedaży nieruchomości czy uzyskania pozwoleń budowlanych i innego rodzaju dokumentacji. Przekazywane katalogi Wnioskodawcy są wówczas ogólnodostępne i Spółka zwiększa tym samym swe szanse na sprzedaż gotowych projektów domów.

Przedmiotowe katalogi są drukowanymi materiałami o charakterze reklamowym i informacyjnym. Nie zawierają one szczegółowych projektów budowlanych, a jedynie podstawowe informacje o wybranych projektach domów (np. powierzchnia użytkowa, powierzchnia całkowita) wraz z ich obrazem graficznym. Katalogi te zawierają również podstawowe informacje handlowe dotyczące profilu działalności Wnioskodawcy. Materiały te służą więc propagowaniu zakupu określonych produktów Wnioskodawcy.

Obecnie, stosując podejście ostrożnościowe, Wnioskodawca traktuje dla potrzeb podatku VAT nieodpłatne przekazania katalogów do punktów sieci usługowych oraz urzędów gmin jako dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie Wnioskodawca rozważa zmianę powyższego podejścia poprzez traktowanie przekazywania przedmiotowych katalogów jako czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynność nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę katalogów zawierających gotowe projekty domów, których sprzedaż stanowi podstawowy profil działalności Wnioskodawcy, należy uznać za dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność nieodpłatnego przekazania przez niego katalogów na rzecz sieci punktów usługowych oraz urzędów gmin celem pozyskania potencjalnych nabywców gotowych projektów domów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z treścią przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis ten wyraża podstawową zasadę istnienia odpłatności jako warunku opodatkowania dostawy towarów czy świadczenia usług.

Ustawa o VAT wskazuje również, że niektóre dostawy nieodpłatne, co do zasady niepodlegające podatkowi VAT, mogą zostać objęte podatkiem po spełnieniu określonych warunków. Stanowi o tym przepis art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którego treścią przez odpłatną dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z treści powyższego przepisu wynika, że nieodpłatne przekazanie towarów będzie podległo opodatkowaniu w sytuacji, gdy nie będzie związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi czynnościami, w całości lub w części.

Natomiast z treści art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wynika, że przepisu art. 7 ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, iż przekazywane nieodpłatnie drukowane materiały reklamowe i informacyjne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym, o prawidłowości stanowiska Spółki, zgodnie z którym czynności nieodpłatnego przekazania katalogów na rzecz sieci punktów usługowych oraz urzędów gmin celem pozyskania potencjalnych nabywców gotowych projektów domów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT przemawiają następujące argumenty:

  1. Katalogi z gotowymi projektami domów są drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi w rozumieniu art. 7 ust. 3 ustawy o VAT,
  2. Nieodpłatne przekazywanie katalogów jest czynnością związaną z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem.

Ad. 1.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia faktycznego wynika, że katalogi gotowych projektów domów powinny być traktowane jako drukowane materiały reklamowe i informacyjne w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 3 ustawy o VAT. Przepisy powołanej ustawy nie definiują pojęcia materiały reklamowe i informacyjne. Według definicji pochodzącej z innych źródeł (leksykon PWN) przez drukowane materiały reklamowe i informacyjne rozumie się wszelkiego rodzaju cenniki, foldery, broszury, prospekty itp. przygotowane w drodze procesu technologicznego, polegającego na nadrukowaniu informacji na nośniku (tak: Małopolski Urząd Skarbowy w interpretacji z 19 lipca 2005 r., sygnatura - DP5/423-18/05/HK/51667).

W opinii Spółki o prawidłowości zakwalifikowania katalogów zawierających gotowe projekty domów do kategorii drukowanych materiałów o charakterze reklamowym i informacyjnym przemawiają następujące argumenty:

  1. Katalogi z projektami domów są materiałami drukowanymi na papierze. Należy uznać, że określenie "drukowane materiały reklamowe oraz informacyjne" odnosi się do wszelkich materiałów reklamowych i informacyjnych, ustawa nie określa bliżej rodzaju tych materiałów. Przy czym należy podkreślić, że pojęciem tym objęte są wyłącznie materiały drukowane. Za takie uznane mogą być wyłącznie materiały w formie odbitek wykonane na papierze za pomocą specjalnych maszyn, tj. odpowiadające pierwszej (podstawowej) definicji słowa "drukować" zawartej w Słowniku języka polskiego PWN (tak Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław Śródmieście w interpretacji z 27 września 2007r., sygnatura: PP/443/1/55/07). Również Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w powołanej powyżej interpretacji stwierdził, że: "bezsprzecznie za drukowane materiały uznać należy wszelkie druki na papierze. "
  2. Katalogi z projektami domów mają charakter reklamowy oraz informacyjny i nie spełniają dodatkowej funkcji użytkowej. Wnioskodawca przekazując nieodpłatnie katalogi ma na celu przede wszystkim zwiększenie popytu poprzez dotarcie do jak najszerszego kręgu potencjalnych nabywców projektów domów, których sprzedaż stanowi podstawowy profil jego działalności.Jak wskazano w przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego katalogi nie zawierają szczegółowych projektów budowlanych a jedynie podstawowe informacje o wybranych projektach domów (np. powierzchnia użytkowa, powierzchnia całkowita) wraz z ich obrazem graficznym (wizualizacją). Katalogi te zawierają również podstawowe informacje handlowe dotyczące profilu działalności Wnioskodawcy. Materiały te służą więc propagowaniu zakupu określonych produktów Wnioskodawcy. Tym samym, przekazane do urzędów gmin oraz do niektórych punktów usługowych katalogi nie służą ich potencjalnym odbiorcom do innych celów niż uzyskanie informacji o produktach Wnioskodawcy oraz o samej Spółce. Spełniają więc one analogiczne funkcje jak inne drukowane materiały reklamowe i informacyjne, takie jak: ulotki, foldery, broszury, wizytówki, plakaty.
  3. Przekazywane przez Wnioskodawcę katalogi są drukowanymi materiałami reklamowymi oraz informacyjnymi nie mającymi charakteru prezentu, upominku. Jak wskazano powyżej, przedmiotowe katalogi nie mają dla potencjalnych odbiorców gotowych projektów domów wartości użytkowej jak przykładowo zawierające logo danego podatnika: kalendarze ścienne i biurkowe, wizytowniki, teczki, długopisy, itp. W odniesieniu do wymienionych powyżej przykładów przekazywanych nieodpłatnie materiałów należy uznać, że oprócz charakteru reklamowego mają one dla ich odbiorców również charakter użytkowy.Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przekazywane nieodpłatnie katalogi gotowych projektów domów nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT ze względu na fakt, że spełniają one przesłanki drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 3 ustawy o VAT.

Zaprezentowane przez Spółkę stanowisko jest zgodne z następującymi interpretacjami przepisów prawa podatkowego:

  • interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław Śródmieście z 27 września 2007r., sygnatura: PR/443/1/55/07,
  • interpretacja Naczelnika Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu z 28 września 2005r., sygnatura: DDP-005-52/05.

W pierwszej wymienionej interpretacji Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdził, że nieodpłatne przekazania przez podatnika drukowanych broszur, których koszt wytworzenia wynosi od 9 do 25 zł nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast autor drugiej wymienionej interpretacji potwierdził wprost, że nieodpłatne przekazanie przez podatnika drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w postaci katalogów również nie podlega opodatkowaniu VAT.

Ad. 2.

W opinii Wnioskodawcy samodzielną podstawą prawną do uznania, że nieodpłatne przekazania katalogów nie podlegają opodatkowaniu VAT jest również art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Przepis ten jednoznacznie wskazuje, że opodatkowaniu VAT mogą zostać objęte niektóre nieodpłatne przekazania przez podatnika towarów, ale wyłącznie na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem.

Nieodpłatne przekazania katalogów zawierających gotowe projekty domów do wybranych punktów usługowych oraz urzędów gmin są niewątpliwie czynnościami związanymi z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem. Celem takich działań jest chęć dotarcia do jak najszerszego kręgu odbiorców i znalezienia potencjalnych klientów do kupna oferowanych przez Spółkę gotowych projektów domów. Przekazania katalogów są więc działaniami o charakterze reklamowym (prezentacja zakresu produktów i usług oferowanych przez Wnioskodawcę) oraz informacyjnym (rozpowszechnianie informacji o profilu działalności Spółki).

Zważywszy więc na zasadę wynikającą z treści przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którą podlegającą opodatkowaniu dostawą towarów jest tylko przekazanie lub zużycie towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, a przekazanie towarów na potrzeby reklamy jest niewątpliwie związane z działalnością przedsiębiorstwa, należy przyjąć, że przekazanie towarów na potrzeby reklamy nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Powyższe rozumowanie jest zgodne z treścią licznych wyroków sądów administracyjnych wydawanych dla podobnych stanów faktycznych.

Przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 3 kwietnia 2007r. (sygn. I SA/Wr 152/07) stwierdził wprost, że brzmienie literalne art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT od 1 czerwca 2005r. nie daje żadnych możliwości wywiedzenia z niego, że nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu VAT, jako zrównane z odpłatną dostawą towarów. Również NSA w wyroku z 13 maja 2008r. (sygn. I FSK 600/07) uznał, iż przekazania towarów na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika, w stanie prawnym po 1 czerwca 2005r., nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Sąd ten stwierdził, że w świetle art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005r., nie stanowi dostawy przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do jego przedsiębiorstwa, na cele wiążące się z tym przedsiębiorstwem, nawet jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów. Ponadto NSA stwierdził, że sąd administracyjny, jako sąd europejski zobowiązany do dokonywania wykładni prowspólnotowej przepisów prawa podatkowego, winien jej dokonywać tak dalece jak to jest możliwe aby osiągnąć wymagany dyrektywą stan rzeczy (prawny, gospodarczy, społeczny), jednak rezultaty tej wykładni - poprzez rozszerzenie zakresu obowiązku podatkowego poza granice zakreślone przepisami krajowych ustaw podatkowych - nie mogą naruszać zasad wynikających z obowiązującej Konstytucji RP, godząc w prawa obywateli (podmiotów) polskich (art. 2 i art. 217 Konstytucji).

Podobne stanowisko wyraziły również sądy administracyjne w następujących orzeczeniach:

  • WSA w Warszawie w wyrokach z 20 sierpnia 2008 r. (sygn. III SA/Wa 539/08), z 17 czerwca 2008 r. (sygn. III SA/Wa 398/08), z 17 sierpnia 2007 r. (sygn. III SA/Wa 984/07), z 5 października 2007 r. (sygn. III SA/Wa 1255/07) i 10 października 2007 r. (sygn. III SA/Wa 1444/07),
  • WSA w Rzeszowie w wyroku z 14 lutego 2008 r. (sygn. I SA/Rz 875/07),
  • WSA w Gliwicach w wyroku z 30 marca 2007 r. (sygn. III SA/GL 133/07).

Reasumując, przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu na podstawie przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, natomiast przekazanie towarów na cele inne - opodatkowaniu podlega (z zastrzeżeniem wyjątków, o których mowa w art. 7 ust. 3 tej ustawy). Ten ostatni przepis rozszerza wyłączenie opodatkowania w stosunku do wymienionych w nim towarów (drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek) także wówczas, gdy ich przekazanie nie jest związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Tym samym, czynność nieodpłatnego przekazania przez Spółkę katalogów na rzecz sieci punktów usługowych oraz urzędów gmin celem pozyskania potencjalnych nabywców gotowych projektów domów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT Podstawą prawną do takiego twierdzenia jest zarówno przepis art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, jak również art. 7 ust. 2 tej ustawy.

Mając na uwadze treść zaprezentowanego uzasadnienia stanowisko Spółki, w ocenie Wnioskodawcy, należy uznać za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Czynnością zrównaną z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, jest także przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W art. 7 ust. 3 ww. ustawy postanowiono natomiast, że przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

W myśl zapisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008r.), przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazywanego towaru nie przekracza 5 zł.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega zatem przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 5 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość w roku podatkowym nie przekracza 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych.

Należy w tym miejscu zauważyć, że od dnia 1 stycznia 2009r. przepis art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT otrzymał następujące brzmienie: „Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.”

Z kolei przez próbkę, w myśl art. 7 ust. 7 ustawy o VAT rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Przy wykładni przedmiotowych przepisów ustawy należy wziąć pod uwagę zasadę racjonalności ustawodawcy oraz interpretować przepis art. 7 ust. 2 w zestawieniu z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek – niewątpliwie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wobec tego w przypadku nie objęcia regulacją art. 7 ust. 2 przekazania lub zużycia towarów przez podatnika na cele związane z jego przedsiębiorstwem, przepis art. 7 ust. 3 byłby zbędny.

Skoro zatem z zakresu opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów, na cele inne niż bezpośrednio związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wyłączono na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy, jedynie przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, to należy uznać, iż opodatkowaniu podlegają wszelkie inne przekazania towarów pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części.

Gdyby przyjąć, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle nie związane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Zauważyć ponadto należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „materiały reklamowe”. Według definicji pochodzącej z innych źródeł (leksykon PWN) przez drukowane materiały reklamowe i informacyjne rozumie się wszelkiego rodzaju cenniki, foldery, broszury, prospekty itp. przygotowane w drodze procesu technologicznego, polegającego na nadrukowaniu informacji na nośniku. Bezsprzecznie za drukowane materiały uznać należy wszelkie druki na papierze, tj. materiały wykonane metodami poligraficznymi. Foldery informacyjno-reklamowe, które zawierałyby przede wszystkim informacje na temat działalności Spółki i jej produktów odpowiadają pojęciu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.

We wniosku Spółka prezentuje stanowisko, zgodnie z którym przekazywanie katalogów poglądowych ma charakter reklamowy. Tym samym, wobec braku na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług również definicji pojęcia „reklamy”, należy odwołać się do innych dziedzin, w których pojęcie to występuje.

I tak: stosując definicję słownikową, za reklamę należy uznać „rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś” (Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 2002, pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka). Podobnie orzecznictwo sądowe uznaje, że „celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia; polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych i zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu (do korzystania z usługi); od strony przedmiotowej można rozróżnić: reklamę towaru, usługi a także marki” (wyrok NSA z dnia 14 listopada 2002 r. – sygn. Akt I SA/Wr 4097/01). Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym także poprzez rozpowszechnianie logo firmy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przekazuje nieodpłatnie katalogi będące drukowanymi materiałami o charakterze reklamowym i informacyjnym. Katalogi z projektami domów mają charakter reklamowy oraz informacyjny i nie spełniają dodatkowej funkcji użytkowej. Wnioskodawca przekazując nieodpłatnie katalogi ma na celu przede wszystkim zwiększenie popytu poprzez dotarcie do jak najszerszego kręgu potencjalnych nabywców projektów domów, których sprzedaż stanowi podstawowy profil jego działalności. Katalogi te nie zawierają szczegółowych projektów budowlanych a jedynie podstawowe informacje o wybranych projektach domów (np. powierzchnia użytkowa, powierzchnia całkowita) wraz z ich obrazem graficznym (wizualizacją). Katalogi te zawierają również podstawowe informacje handlowe dotyczące profilu działalności Wnioskodawcy. Materiały te służą więc propagowaniu zakupu określonych produktów Wnioskodawcy. Tym samym, przekazane do urzędów gmin oraz do niektórych punktów usługowych katalogi nie służą ich potencjalnym odbiorcom do innych celów niż uzyskanie informacji o produktach Wnioskodawcy oraz o samej Spółce. Spełniają więc one analogiczne funkcje jak inne drukowane materiały reklamowe i informacyjne, takie jak: ulotki, foldery, broszury, wizytówki, plakaty.

Z powyższego wynika, iż przekazywane katalogi należy uznać za materiały reklamowe i informacyjne. Zatem ich przekazanie na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj