Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-297/09-2/SM
z 1 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-297/09-2/SM
Data
2009.07.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi --> Przepisy wstępne --> Przepisy ogólne --> Udział prokuratora lub Rzecznika Praw Obywatelskich w postępowaniu sądowoadministracyjnym

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
Administracyjny Dokument Towarzyszący
dopuszczalność
piwo
skład podatkowy
ubytki
wyładunek
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zawieszenie poboru akcyzy


Istota interpretacji
ubytki podczas wyładunku piwa transportowanego cysternami samochodowymi



Wniosek ORD-IN 472 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27.03.2009 r. (data wpływu 08.04.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ubytków powstających przy przewozie piwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.04.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ubytków powstających przy przewozie piwa.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.

Spółka C. S.A. (dalej zwana „Spółką” lub ) ma podpisaną umowę na produkcję piwa na zlecenie z powierzonych surowców. Zgodnie z obowiązkiem ustawowym Spółka w miejscach produkcji (browary w Sz., B. i S.) posiada zezwolenia na prowadzenie składów podatkowych. W ramach procedury zawieszonego poboru akcyzy Spółka przyjmuje do składów oraz wysyła z nich wyroby akcyzowe w ramach procedury zawieszonego poboru akcyzy. Zgodnie z umową na produkcję Spółka dokonuje również rozlewu przyjętych na skład produktów, które transportowane są z innych browarów (w tym również z niebędących własnością Spółki) w cysternach. Jednym z produktów przyjmowanych w ten sposób jest piwo pszeniczne produkowane w Niemczech przez firmę H. Piwo to jest przewożone w cysternach na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego w ramach procedury zawieszonego poboru akcyzy.

Ilość produktu umieszczona w odpowiednim polu dokumentu ADT wynika z pomiarów dokonanych przy załadunku produktu przez wysyłającego, natomiast sama cysterna nie posiada zalegalizowanego oprzyrządowania do pomiaru ilości płynu znajdującego się w cysternie. Przesyłka w składach podatkowych Spółki przyjmowana jest bezpośrednio na zbiorniki (tzw. BBT-y) występujące w procesie produkcyjnym jako ostatni etap przed rozlewem. Z tych to zbiorników dokonywany jest rozlew piwa do opakowań jednostkowych (butelek, puszek). Zbiorniki posiadają zalegalizowane oprzyrządowanie, pozwalające na dokładny pomiar płynu w nich się znajdującego. W trakcie wyładunku piwa z cysterny do zbiorników dochodzi do powstania zaników związanych z procesem wyładunku. Spółka posiada decyzje ustalające normy ubytków dla poszczególnych browarów w zakresie między innymi ubytków transportowych, wyładunkowych i załadunkowych. Wartość zaników wynikających z wyładunku nie przekracza ustalonych norm.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Na jakiej podstawie powinna w opisanej powyżej sytuacji zostać potwierdzona ilość wyrobu akcyzowego na dokumencie ADT...

Czy Spółka w opisanej powyżej sytuacji może różnicę pomiędzy ilością z dokumentu ADT określoną przez nadawcę a ilością zmierzoną na zbiornikach spółki po wyładunku potraktować jako zanik wyładunkowy...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 poz. 11 z 2009 r.) (zwana dalej ustawą) za ubytki wyrobów alkoholowych uważa się wszelkie straty tych wyrobów powstałe w trakcie stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy. Tym samym w przypadku opisanym przez Spółkę mamy niewątpliwie do czynienia z ubytkiem powstającym w trakcie trwania tej procedury. Istotne jest, żeby określić który z podmiotów uczestniczących w procedurze odpowiada za powstanie, a tym samym opodatkowanie powstałych ubytków. W dokumencie ADT podatnik akcyzowy jest zobowiązany do wpisania ilości towaru podlegającego załadunkowi, w przypadku cystern istnieje prawdopodobieństwo powstania ubytków, zarówno załadunkowych, transportowych jak i wyładunkowych. Ubytki co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem ubytków objętych zwolnieniem z opodatkowania na podstawie art. 30 ust. 3 i 4 ustawy. Zgodnie z art. 30 ust. 4 ustawy zwolnieniu z opodatkowania podlegają ubytki do wysokości ustalonej dla danego podmiotu przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Naczelnik zgodnie z art. 85 ustawy wydaje decyzję na wniosek podatnika, w której ustala wartości dopuszczalnych ubytków (zaników) na poszczególnych fazach produkcyjnych uzależnione od specyfiki działalności danego podmiotu. Wśród norm ubytków, jakie może określić naczelnik urzędu celnego są również ubytki transportowe, w tym załadunkowe i wyładunkowe. Naczelnik wydając decyzję opiera się na warunkach prowadzenia działalności przez dany podmiot, jednakże normy te nie mogą być wyższe niż określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32 poz. 242 z 2009 r.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 3 rozporządzenia normy ubytków przy produkcji i magazynowaniu piwa nie mogą być wyższe niż określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia. W punkcie III rozporządzenia zostały określone maksymalne ubytki, które mogą powstać przy przewozie piwa cysternami. Ubytki przy wyładunku zostały określone dla sytuacji, w której istnieje możliwość określenia ilości piwa znajdującego się w cysternie, jak również dla sytuacji, w której takiej ilości w cysternie ustalić się nie da. Wyjaśnienia z punktu III.2 dają podstawę dla określenia ubytków wyładunkowych jako różnicy pomiędzy ilością piwa określoną w dokumencie przewozu a ilością tego piwa określoną w dokumencie przyjęcia (zmierzoną w zbiornikach odbiorcy). W związku z przedstawionymi powyżej przepisami Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku odbioru piwa z cysterny, która nie posiada zalegalizowanego oprzyrządowania do pomiaru ilości piwa w cysternie, ilość piwa na dokumencie ADT powinna zostać potwierdzona w ilości określonej przez nadawcę. Natomiast różnica pomiędzy ilością określoną przez nadawcę a ilością zmierzoną w zbiorniku odbiorcy powinna zostać potraktowana jako ubytek wyładunkowy i podlegać zwolnieniu do wysokości normy wyładunkowej określonej w indywidualnej decyzji dla danego składu podatkowego. Jeżeli różnica ta będzie przekraczać ustalone normy powinna ona zostać opodatkowana jako ubytek ponad normę u odbiorcy wyrobów akcyzowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zwana dalej „ustawą” – przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 20 - użyte w ustawie określenia oznaczają: ubytki wyrobów akcyzowych - wszelkie straty:

  1. wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych,
  2. napojów alkoholowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

Ubytki wyrobów akcyzowych są ściśle połączone z procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W myśl art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy - procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest łączne spełnienie przez podmiot prowadzący skład podatkowy następujących warunków:

  1. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Zgodnie z art. 53 ust. 8 ustawy - podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na administracyjnym dokumencie towarzyszący i przedstawić go właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w celu opieczętowania urzędowymi pieczęciami.

W myśl art. 41 ust. 14 - właściwy naczelnik urzędu celnego opieczętowuje urzędowymi pieczęciami administracyjny dokument towarzyszący zawierający potwierdzenie odbioru wyrobów akcyzowych dokonane przez odbiorcę.

Nie można się zatem zgodzić ze stanowiskiem Spółki, iż może ona w administracyjnym dokumencie towarzyszącym potwierdzić otrzymaną ilość piwa w ilości określonej przez nadawcę. Spółka ma obowiązek dokonać potwierdzenia faktycznej ilości, rzeczywiście otrzymanej i przyjętej przez nią w wyniku dostawy. Natomiast propozycja przedstawiona przez Spółkę byłaby poświadczeniem nieprawdy przez nią, przez pracownika szczególnego nadzoru podatkowego (w myśl § 64 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego /Dz. U. Nr 65, poz. 598 ze zm./ przyjęcie przesyłki wyrobów, o których mowa w ust. 1 (a więc i piwa), odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego), a konsekwencji przez naczelnika urzędu celnego (który opieczętowuje przecież przedmiotowy dokument urzędowymi pieczęciami).

Należy zauważyć, że przyjęcie przesyłki odbywa się bezpośrednio na zbiorniki (tzw. BBT-y), posiadające zalegalizowane oprzyrządowanie, pozwalające na dokładny pomiar płynu w nich się znajdującego. Zatem mimo braku oprzyrządowania do pomiaru ilości piwa znajdującego się w samej cysternie, Spółka może określić otrzymaną ilość (po przepompowaniu z cysterny), która znajdzie się w jej zbiorniku, i to ta ilość powinna być przez nią potwierdzona na dokumencie ADT.

Jak wyżej stwierdzono, ubytki wyrobów akcyzowych są ściśle połączone z procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Zatem odpowiedzialnym za te ubytki będzie ten podmiot, którego dotyczy przedmiotowa procedura związana z określonymi wyrobami.

W myśl art. 41 ust. 5 pkt 1 - przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych przez odbiorcę

  • w części objętej potwierdzeniem.

Zatem odpowiedzialnym za ewentualnie powstałe ubytki (ponieważ procedura zawieszenia kończy się dla niego z chwilą otrzymania dokumentu ADT i tylko do ilości z niego wynikającego – potwierdzonego przez odbiorcę) będzie skład podatkowy wysyłający wyroby w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 30 ust. 4 zwalnia się od akcyzy ubytki wyrobów akcyzowych do wysokości ustalonej dla danego podmiotu przez właściwego naczelnika urzędu celnego na podstawie art. 85 ust. 1 pkt 1 albo ust. 2 pkt 1 lit. a.

Na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 85 ust. 5 ustawy Minister Finansów wydał w dniu 24 lutego 2009 r. rozporządzenia w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 242).

Zgodnie z załącznikiem nr 2 do przedmiotowego rozporządzenia (Maksymalne normy dopuszczalnych ubytków piwa) w poz. III.1 umieszczono maksymalne normy dopuszczalnych ubytków powstające podczas przewozu piwa. Poz. 3 tabeli dotyczy czynności wyładunku i zgodnie z opisem norma ta jest stosowana wówczas, gdy podczas przyjęcia przesyłki piwa nie można ustalić jego ilości w naczyniu służącym do transportu; ubytek dopuszczalny obliczony na podstawie tej normy należy porównać z różnicą między ilością piwa określoną w dokumencie przewozu a ilością tego piwa określoną w dokumencie przyjęcia.

W przypadku potwierdzenia przez odbiorcę przesyłki mniejszej ilości piwa niż wynikająca z ilości zadeklarowanej przez wysyłającego, wystąpią zatem ubytki wyrobów akcyzowych.

W myśl § 30 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229) – w przypadku stwierdzenia przez odbiorcę ubytków wyrobów akcyzowych, składa on adnotację na administracyjnym dokumencie towarzyszącym, zgodnie z instrukcją wypełniania tego dokumentu zawartą w notach wyjaśniających zamieszczonych na odwrocie karty 1 administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Ubytki wyrobów akcyzowych (piwa) (do wysokości ustalonej dla danego podmiotu przez właściwego naczelnika urzędu celnego - nie wyższej niż wynikające z ww. rozporządzenia w sprawie maksymalnych norm ubytków) będą podlegać zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Należy jednak zauważyć, że podmiotem mogącym zastosować wymienione w poz. III.1 rozporządzenia zasady dotyczące ubytków przy wyładunku cysterny, w której nie można stwierdzić ilości przewożonego piwa, będzie dostawca wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Powyższe uregulowania dotyczą podmiotów, do których ma zastosowania ustawa z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym.

W sytuacji opisanej we wniosku dostawcą jest kontrahent niemiecki (unijny), zatem obowiązują go przepisy jego kraju.

Można tu jednak zacytować uregulowania wynikające z art. 14 ust. 1 dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz. WE L 76 z 23.03.1992 ze zm.), zgodnie z którym uprawnieni właściciele składów są zwolnieni od podatków za występujące ubytki w ramach systemu zawieszenia, które zostają przypisane czynnikom losowym lub sile wyższej oraz ustalone przez zainteresowane państwo członkowskie. Są oni także zwolnieni, w ramach systemu zawieszenia, od podatku od ubytków powstałych podczas produkcji i przetwarzania, składowania i transportu. Każde państwo członkowskie ustala warunki, na których te zwolnienia zostają przyznane. Zwolnienia te stosuje się w takim samym stopniu do podmiotów gospodarczych wymienionych w art. 16 podczas transportu wyrobów w ramach systemu zawieszenia podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 – straty określone w ust. 1 występujące podczas wewnątrzwspólnotowego transportu wyrobów, w ramach systemu zawieszenia podatku akcyzowego, muszą zostać ustalone zgodnie z zasadami obowiązującymi w Państwie Członkowskim przeznaczenia.

W myśl art. 15 ust. 3 cyt. dyrektywy ryzyko związane z transportem wewnątrzwspólnotowym jest objęte gwarancją zapewnioną przez uprawnionego właściciela składu wysyłającego przesyłkę określoną w art. 13 lub, w razie potrzeby, gwarancją wspólnie obowiązującą nadawcę i przewoźnika. W razie potrzeby państwa członkowskie mogą wymagać udzielenia gwarancji przez odbiorcę. Szczegółowe zasady gwarancji zostają określone przez państwa członkowskie. Gwarancja musi być ważna w całej Wspólnocie.

Reasumując, w sytuacji opisanej we wniosku Spółka ma obowiązek potwierdzić w dokumencie ADT rzeczywistą ilość przetransportowanego cysterną piwa (z uwagi na brak urządzeń pomiarowych na niej – stwierdzoną w jej legalizowanych zbiornikach). Spółka nie może powstałej w wyniku wyładunku różnicy zaliczyć jako jej ubytku - zwolnionego od podatku, jeśli nie przekracza ustalonych norm dla danego browaru przez naczelnika urzędu celnego lub opodatkowanego w przypadku ich przekroczenia. Za przedmiotowe ubytki odpowiedzialny jest skład podatkowy wysyłający wyroby w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj