Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-180a/09/PS
z 12 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-180a/09/PS
Data
2009.06.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Zapłata podatku --> Zapłata podatku

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe


Istota interpretacji
Rozliczenie podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów, przeznaczonych do dalszej odsprzedaży oraz ich dostawy na terytorium kraju.



Wniosek ORD-IN 861 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2009 r. (data wpływu 08 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów, przeznaczonych do dalszej odsprzedaży oraz ich dostawy na terytorium kraju - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 marca 2009 r. złożono wniosek, uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów, przeznaczonych do dalszej odsprzedaży oraz ich dostawy na terytorium kraju.


W przedmiotowym wniosku oraz piśmie uzupełniającym, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie handlu samochodami. Obecnie zamierza Pan kupować samochody na terenie Unii Europejskiej, w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, samochody. Pojazdy będą nabywane do dalszej odsprzedaży, bez dokonania ich rejestracji na terytorium kraju na Pana firmę.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy należny podatek od towarów i usług z tytułu nabycia pojazdów może być rozliczony w miesięcznej deklaracji dla podatku od towarów i usług za okres, w którym wystawiono faktury VAT...
  2. Kiedy powstaje obowiązek zapłaty podatku – czy w związku z tym, iż pojazdy kupowane będą w celu dalszej odsprzedaży, nie ma obowiązku uiszczenia podatku w ciągu 14 dni od daty wystawienia faktury przez sprzedawcę lecz w dniu wystawienia faktury przez Wnioskodawcę...


Zdaniem Wnioskodawcy, podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów może być rozliczony w miesięcznej deklaracji dla podatku od towarów i usług za okres, w którym wystawiono faktury VAT, tj. do 25 dnia każdego następnego miesiąca. Natomiast podatek należny z tytułu sprzedaży samochodów rozliczać powinien w miesięcznej deklaracji dla podatku od towarów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 9 ust. 1 za wewnątrzwspónotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.


Zgodnie z ust. 2 cyt. artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:


  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)
    1. z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).


Przepis ust. 1 stosuje się również – wg ust. 3 tegoż artykułu – w przypadku, gdy:


  1. nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,
  2. dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2
    1. jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie nie występuje, gdy dostawa towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach (opodatkowanie w systemie marży).

Stosownie do treści art. 19 ust. 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Natomiast art. 20 ust. 5 ustawy stanowi, że w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9. Natomiast ust. 6 stanowi, iż w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Na podstawie art. 103 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy zobowiązani są do obliczania i wpłacania podatku na rachunek urzędu skarbowego za okresy miesięczne do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 33 i 33b. Zgodnie z ust. 3 tego artykułu, w przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 9 i 10 (między innymi wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu), podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.

Stosownie do art. 103 ust. 4, przepis ust. 3 stosuje się również w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazano, że Wnioskodawca będzie dokonywał wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów, których nie będzie rejestrował – stanowić one będą przedmiot dalszej odsprzedaży. Zatem w przypadku, gdy faktura zostanie wystawiona przez kontrahenta przed 15 dniem miesiąca następującego po miesiącu dokonania wewnątrzwspólnotowego nabycia, obowiązek podatkowy powstanie w tym dniu (tj. w dniu wystawienia faktury przez kontrahenta), a Wnioskodawca będzie obowiązany do wykazania wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru w deklaracji za miesiąc, w którym kontrahent wystawił fakturę, składanej zgodnie z art. 103 ust. 1 ustawy. Natomiast, gdy kontrahent wystawi fakturę po 15 dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, obowiązek podatkowy powstanie 15. dnia miesiąca, następującego po miesiącu w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. W tym przypadku Wnioskodawca będzie obowiązany do wykazania wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru w deklaracji za miesiąc następujący po miesiącu, w którym dokonano wewnątrzwspolnotowego nabycia towaru, składanej zgodnie z ww. art. 103 ust. 1.

Jednocześnie należy wskazać, że – o ile, jak wskazano we wniosku – samochody nie będą przez Wnioskodawcę rejestrowane na terytorium kraju oraz nie będą przez niego używane na terytorium kraju, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku w przeciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tytułu ich wewnątrzwspólnotowego nabycia. Natomiast w przypadku dalszej odsprzedaży przedmiotowych samochodów, obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy (z chwilą wydania towaru), a Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania podatku należnego z tego tytułu w deklaracji VAT-7 składanej do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania dostawy na terytorium kraju.

W przedmiocie możliwości sprzedaży samochodów wg procedury VAT marża wydana została interpretacja indywidualna znak ITPP2/443-180b/09/PS.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj