Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-428/09-4/MPe
z 9 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-428/09-4/MPe
Data
2009.07.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Zabezpieczenie akcyzowe --> Depozyt

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe --> Działalność w składzie podatkowym


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
podatek akcyzowy
skład podatkowy
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Nabywane przez Spółkę jako podmiot zużywający, mieszaniny zużywane wyłącznie do produkcji napojów bezalkoholowych, podlegają zwolnieniu od akcyzy i ich nabywanie nie powinno odbywać się poprzez składy podatkowe. Spółka nie jest też zobowiązana do prowadzenia dodatkowej ewidencji.



Wniosek ORD-IN 346 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18.05.2009 r. (data wpływu 25.05.2009 r.) uzupełniony w dniu 02.07.2009 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 24.06.2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku prowadzenia składu podatkowego dla nabywanych wewnątrzwspólnotowo mieszanin - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.05.2009 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 02.07.2009 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 24.06.2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku prowadzenia składu podatkowego dla nabywanych wewnątrzwspólnotowo mieszanin.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi produkcję napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości z wykorzystaniem m.in. mieszanin substancji zapachowych (CN 3302 10 40) - zwanych dalej „mieszaninami”. Mieszaniny te nabywane są w wyniku transakcji wewnątrzwspólnotowej. Spółka jest podmiotem zużywającym mieszaniny w toku produkcji napojów bezalkoholowych. Spółka magazynuje mieszaniny we własnych składach podatkowych magazynowych. W związku ze zmianą ustawy o podatku akcyzowym Spółka powzięła wątpliwość co do konieczności dalszego prowadzenia składów podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle przepisów obowiązujących od 1 marca 2009 r., nabywanie mieszanin w celu ich zużycia do produkcji napojów bezalkoholowych powinno nadal odbywać się w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy...
  2. Jeśli odpowiedź na pyt. 1 jest negatywna to, czy Spółka jest zobowiązana do prowadzenia dokumentacji o której mowa w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych (...) (Dz. U. Nr 32 poz. 251)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zwolnienie z akcyzy mieszanin substancji zapachowych

Zdaniem Spółki nabywane przez Spółkę mieszaniny są wyrobami akcyzowymi, o których mowa w poz. 43 załącznika 1 ustawy o podatku akcyzowym, tj. wyrobami określonymi jako alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2%. Art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczajacej 1,2% objętości.

W ocenie Spółki, przepis ten ma zastosowanie właśnie do mieszanin zapachowych (aromatów) nabywanych do produkcji napojów bezalkoholowych, ponieważ wprost wymienia wyroby, które Spółka nabywa w celu zużycia przy produkcji napojów bezalkoholowych.

Prowadzenie składów podatkowych i ewidencji

Zgodnie z art. 47 ustawy o podatku akcyzowym, produkcja wyrobów akcyzowych odbywa się w składzie podatkowym w przypadku, gdy wyrób objęty jest stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Zwolnienie wyrobu akcyzowego z akcyzy mieści się również, w ocenie Spółki, w normie ustępu 1 art. 47 ustawy o podatku akcyzowym. Spółka nadmienia, że w jej przypadku nie znajduje zastosowania art. 32. ust. 3 pkt 8 oraz ust. 4 pkt 3 lit. c) i d). Pierwszy przepis nie znajdzie zastosowania z uwagi na to, że Spółka nie jest zobowiązana do prowadzenia składu podatkowego ze względu na zwolnienie z akcyzy na mocy art. 30. ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym. Drugi przepis nie znajduje zastosowania, gdyż Spółka nie zużywa napojów alkoholowych do wytwarzania artykułów spożywczych lub mieszanin substancji zapachowych. Spółka nabywa nie napoje alkoholowe, lecz mieszaniny substancji zapachowych produkując przy ich użyciu napoje bezalkoholowe.

Zdaniem Spółki, Spółka nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 32. ust. 5, gdyż przepis ten dotyczy zwolnienia z akcyzy z uwagi na przeznaczenie wyrobu, czyli odnosi się do wyrobów opisanych w art. 32 ustawy o podatku akcyzowym, a nie w art. 30.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki nabywane przez Spółkę jako podmiot zużywający, mieszaniny zużywane wyłącznie do produkcji napojów bezalkoholowych, podlegają zwolnieniu od akcyzy i ich nabywanie nie powinno odbywać się poprzez składy podatkowe. Spółka nie jest też zobowiązana do prowadzenia dodatkowej ewidencji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj