Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-342/09/EJ
z 19 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-342/09/EJ
Data
2009.06.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
bonus
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
dokumentacja
nota obciążająca
premia pieniężna


Istota interpretacji
Wnioskodawca otrzymujący premię nie świadczy na rzecz dostawy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem czynność ta u niego nie podlega opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.



Wniosek ORD-IN 845 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2009r. (data wpływu 30 marca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2009r. (data wpływu 28 kwietnia 2009r.) oraz pismem z dnia 5 maja 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wypłacanych premii pieniężnych za realizację określonego poziomu zakupów oraz prawidłowego dokumentowania czynności otrzymania premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wypłacanych premii pieniężnych za realizację określonego poziomu zakupów oraz prawidłowego dokumentowania czynności otrzymania premii pieniężnej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 kwietnia 2009r. (data wpływu 28 kwietnia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 kwietnia 2009r. znak: IBPP4/443-342/09/EJ oraz pismem z dnia 5 maja 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest handel hurtowy i detaliczny. Przedsiębiorstwo w tym zakresie współpracuje zarówno z dostawcami krajowymi jak i zagranicznymi z Unii Europejskiej. Z niektórymi dostawcami towarów zawarło umowy handlowe, które w swej treści zawierają między innymi element motywacyjny zachęcający do dalszej współpracy. W umowach tych zawarto postanowienie, że nabywca towarów po osiągnięciu odpowiedniego poziomu obrotów w określonym czasie (tj. kwartał, półrocze, rok) otrzyma bonus (premię pieniężną), którego wysokość ustalona jest procentowo i uzależniona od wartości netto zakupionych przez nabywcę towarów. Premia pieniężna nie jest związana z żadną konkretną dostawą lecz jest wynikiem wszystkich dostaw towarów w danym okresie.

W piśmie z dnia 23 kwietnia 2009r. uzupełniającym opis stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że otrzymany od dostawców procent premii pieniężnej przyznawany jest w oparciu o ściśle określone progi (skalę procentową) uzależnioną od wielkości zakupów netto – im wyższa wartość zakupów tym wyższy procent premii. Premia jest roczna i wypłacana jest po zweryfikowaniu (stwierdzeniu, w którym przedziale procentowym się mieści) dokonanych zakupów za rok poprzedni na początku kolejnego roku. Procent premii i wartość zakupów do zrealizowania określają strony umowy, biorąc pod uwagę warunki ekonomiczne na rynku i możliwość realnego zrealizowania pewnego poziomu obrotów. Jedynym warunkiem wypłaty premii pieniężnej jest poziom obrotów osiągany przez nabywcę towarów w okresie roku kalendarzowego – nie ma żadnych dodatkowych warunków do spełnienia.

W piśmie z dnia 5 maja 2009r. Wnioskodawca wniósł o uzupełnienie poz. 10 wniosku, która w pełnej treści powinna brzmieć: PH xxx. Złożony wniosek dotyczy prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  • Czy w przedstawionym stanie faktycznym otrzymanie bonusu (premii pieniężnej) rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług...
  • W jaki sposób przedsiębiorstwo powinno udokumentować otrzymanie bonusu (premii pieniężnej) – fakturą VAT czy notą obciążeniową niezawierającą podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie bonusu (premii pieniężnej) za zrealizowanie postanowienia umowy handlowej w zakresie osiągnięcia odpowiedniego poziomu obrotu w określonym czasie nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie można bowiem uznać za świadczenie usług zrealizowanie na rzecz kontrahenta określonego pułapu obrotu, gdyż ewidentnie na uzyskanie określonego pułapu obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży – dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Gdyby traktować otrzymany bonus (premię pieniężną) jako usługę to sytuacja taka stanowiłaby zarówno dostawę towarów, jak i świadczenie usług co jest niezgodne z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, który jednoznacznie wskazuje, iż usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Zatem zakup przez Przedsiębiorstwo odpowiedniej ilości towaru, a co za tym idzie osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów nie stanowi usługi, gdyż opodatkowanie – jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru – nabycia określonej ilości towarów, będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, pierwszy raz, jako sprzedaży (dostawy towarów), drugi jako zakup (świadczenia usługi) przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji. Wystawienie noty księgowej dla udokumentowania otrzymania przez Przedsiębiorstwo bonusu (premii pieniężnej) jest dokumentem prawidłowym i wystarczającym. Nota księgowa wystawiana jest bowiem w rozrachunkach z kontrahentami w sytuacjach, gdy nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

– zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L. 347 ze zm.) wskazuje, że „świadczenie usług” oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 – 22, art. 30 – 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Celem wypłacanych premii jest zachęcenie nabywcy do dalszej współpracy z dostawcą towarów. Wypłacając premie pieniężne dostawca towaru realizuje swój interes ekonomiczny polegający na dążeniu do maksymalizacji swojego zysku. Wypłaca bowiem premie z tytułu dokonania u niego zakupów towarów za określoną kwotę tj. za osiągnięcie określonego, w zawartej z nabywcą umowie, progu wielkości zakupów. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów, czy też udzielona premia odnosi się proporcjonalnie do każdego z dokonanych zakupów w określonym w umowie czasie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca z niektórymi dostawcami towarów zawarł umowy handlowe, które w swojej treści zawierają między innymi element motywacyjny zachęcający do dalszej współpracy. W umowach tych zawarto postanowienie, że nabywca towarów po osiągnięciu odpowiedniego poziomu obrotów w określonym czasie (kwartał, półrocze, rok) otrzyma bonus (premię pieniężną), którego wysokość ustalona jest procentowo i uzależniona od wartości netto zakupionych przez nabywcę towarów. Premia nie jest związana z żadną konkretną dostawą lecz jest wynikiem wszystkich dostaw towarów w danym okresie. Wnioskodawca wskazał, że jedynym warunkiem wypłaty premii pieniężnej jest poziom obrotów osiągnięty przez nabywcę towarów w okresie roku kalendarzowego – nie ma żadnych dodatkowych warunków do spełnienia. Premia jest roczna i wypłacana jest po zweryfikowaniu dokonanych zakupów za rok poprzedni na początku kolejnego roku.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w omawianym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, w której jedynym czynnikiem warunkującym otrzymanie premii pieniężnej przez Wnioskodawcę jest zrealizowanie obrotu na poziomie ściśle określonego w umowie progu (progów), który to próg rzutuje na procent przyznanej premii pieniężnej (wysokość udzielonej premii pieniężnej wzrasta progresywnie do wielkości obrotów). Kontrahent Wnioskodawcy ustala wysokość udzielanej premii w skali rocznej i wypłaca ją na początku roku po zweryfikowaniu wielkości obrotów zrealizowanych przez Wnioskodawcę za rok poprzedni i stwierdzeniu w jakim przedziale procentowym mieści się wypracowany przez Wnioskodawcę obrót. Tym samym przyznana i wypłacona przez kontrahenta (dostawcę Wnioskodawcy) premia pieniężna odnosi się proporcjonalnie do każdego dokonanego przez Wnioskodawcę w danym roku nabycia towarów, jest bowiem wynikiem wszystkich dokonanych na rzecz Wnioskodawcy dostaw towarów w danym okresie rozliczeniowym. Innymi słowy udzielona przez dostawcę premia pieniężna jest związana z każdą konkretną dostawą towarów dokonaną na rzecz Wnioskodawcy. Tym samym należy stwierdzić, iż ustalona w taki sposób premia pieniężna powoduje proporcjonalne obniżenie wartości każdej z dokonanych w danym roku na rzecz Wnioskodawcy dostawy towarów.

W związku powyższym należy zauważyć, iż w tej konkretnej sytuacji, otrzymanie premii pieniężnej (bonusu) przez Wnioskodawcę nie jest w żaden sposób związane z uzyskaniem przez dostawcę towaru (wypłacającego premię) świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać składania przez Wnioskodawcę zamówień na towar. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towaru od dostawcy, nie ma żadnych dodatkowych warunków do spełnienia.

Tym samym należy uznać, iż w tym konkretnym przypadku Wnioskodawca otrzymujący premie nie świadczy na rzecz dostawcy, usług w rozumieniu art. 8 ust. 1, a zatem czynność ta u niego nie podlega opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.

Końcowo należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnej za realizację określonego poziomu zakupów, w sytuacji przedstawionej we wniosku, tj. gdy premia ta odnosi się proporcjonalnie do każdego z dokonanego przez Wnioskodawcę w danym roku nabycia towarów u kontrahenta wypłacającego przedmiotową premię. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych wypłacania opisanej premii przez dostawców Wnioskodawcy.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj