Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-88b/09/ZG
Data
2009.07.20
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii
Słowa kluczowe
alkohol etylowy
nabycie wewnątrzwspólnotowe
zwolnienia podatkowe
Istota interpretacji
Alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu, jest zwolniony z podatku akcyzowego na mocy art. 30 ust. 9 pkt. 2 ustawy, bez konieczności składania oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów jak również posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 roku (data wpływu 22.04.2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 lipca 2009 roku, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnień od podatku akcyzowego skażonego alkoholu etylowego - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 kwietnia 2009 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnień od podatku akcyzowego skażonego alkoholu etylowego.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca nabywa wewnątrzwspólnotowo z terytorium Niemiec wyroby akcyzowe w całości objęte zwolnieniem na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym. Wyroby te zawierają alkohol etylowy skażony wskazanymi w tych przepisach środkami skażającymi. Towary te nie są przeznaczone do spożycia przez ludzi i sprzedawane są w stanie nieprzetworzonym innym podmiotom gospodarczym w celach wyłącznie handlowych. Wnioskodawca nie posiada zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, prowadzenia działalności jako podmiot pośredniczący oraz prowadzenia działalności jako zarejestrowany handlowiec.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy podmiot nieposiadający składu podatkowego, nabywający wewnątrzwspólnotowo opisane wyroby jest zwolniony od akcyzy...
- Czy Spółka sprzedająca uprzednio nabywane wyroby akcyzowe, po złożeniu oświadczeń kontrahentów może korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego i czy kontrahenci Spółki składający przedmiotowe oświadczenia są podmiotami uprawnionymi w rozumieniu przepisów tego aktu prawnego...
Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z treścią rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, podmiot nieposiadający składu podatkowego może korzystać ze zwolnienia od akcyzy określonego w art. 32 ust. 3 pkt 3 i 4 ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto oświadczenia złożone przez firmę, a także kontrahentów stwarzają dla tych podmiotów uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy w przypadku wyrobów opisanych we wniosku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Na wstępie należy wskazać, iż Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego jak i zaprezentowanym własnym stanowisku w sprawie zawarł twierdzenia w części zgodne jak również nie mające oparcia w przepisach prawa, które dotyczą zagadnienia będącego przedmiotem wniosku. Taki stan rzeczy powoduje, iż nie można uznać stanowiska Spółki za prawidłowe.
Zatem odnosząc się do stanowiska Spółki organ stwierdza, iż zgodnie z art. 30 ust. 9 ustawy z dnia 8 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3 poz. 11 ze zm.) zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy:
- całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi;
- zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu;
- zawarty w importowanych wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2;
- zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1570);
- zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości;
- zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d.
W opisie zdarzenia przyszłego Spółka wskazuje, iż zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu.
Zatem wskazać należy, że Wnioskodawca słusznie twierdzi, iż alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu, korzysta w nabyciu wewnątrzwspólnotowym ze zwolnienia wskazanego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy, jednakże nie jest prawidłowe omawiane stanowisko w zakresie obowiązku składania oświadczeń. W przypadku zwolnienia zawartego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy nie ma obowiązku składania oświadczeń o przeznaczeniu wyrobu, zarówno przez Spółkę jak i kontrahentów Spółki nabywających od niej uprzednio nabyte wewnątrzwspólnotowo wyroby. Wskazać należy jedynie na regulację zawartą w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32 poz. 228), która stanowi, iż dla celów stosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy przyjmuje się, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nabywany wewnątrzwspólnotowo został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu, o ile wyroby te były przedmiotem legalnego obrotu w jednym z państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju. Dokumentami potwierdzającymi dokonanie legalnego obrotu handlowego w państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej wyrobami, o których mowa powyżej, są w szczególności faktury w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) lub dokumenty przewozowe stosowane w transakcjach pomiędzy przedsiębiorcami dokonującymi obrotu tymi wyrobami. Ponadto za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym przedmiotowe zwolnienie występuje w przypadkach opisanych w art. 32 ust. 3 pkt 3 i 4 ustawy bez obowiązku posiadania składu podatkowego. Przytoczony przepis nie ma zastosowania do zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 ustawy. Niemiej jednak z faktu, iż nie stosuje się tej regulacji do opisu zdarzenia przyszłego wynika prawidłowe twierdzenie Wnioskodawcy stanowiące, iż w celu stosowania przedmiotowego zwolnienia nie ma potrzeby posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Ponadto wskazać należy, iż czynnością, która ma być przedmiotem zwolnienia jest nabycie wewnątrzwspólnotowe, zatem nie znajduje w niniejszej sprawie poruszana przez Wnioskodawcę regulacja zawarta w art. 30 ust. 9 pkt 3 ustawy, gdyż zwolnienie wskazane w tym przepisie dotyczy wyrobów importowanych z państw nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej. Reasumując należy stwierdzić, iż alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu, jest zwolniony z podatku akcyzowego na mocy art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy, bez konieczności składania oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów jak również posiadania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|