Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-325/09-3/DG
z 15 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-325/09-3/DG
Data
2009.09.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Ulgi i zwolnienia wynikające z przepisów odrębnych


Słowa kluczowe
rok podatkowy
spółka z udziałem zagranicznym
zwolnienie


Istota interpretacji
W sytuacji, gdy rok podatkowy podatnika nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, przy obliczaniu części kwoty zwolnienia od podatku dochodowego, która została wykorzystana w danym roku podatkowym należy wziąć pod uwagę średnioroczny kurs Euro do złotego, określony dla roku podatkowego podatnika. Taki sposób wyliczenia kwoty zwolnienia wynika wprost z powołanego wcześniej art. 23 ust. 6 ustawy o spółkach z udziałem zagranicznym.



Wniosek ORD-IN 734 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15.06.2009r. (data wpływu 19.06.2009r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie pytania nr 2, tj. metodologii ustalania wielkości przysługującego Spółce zwolnienia z podatku – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2009r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie metodologii ustalania wielkości przysługującego Spółce zwolnienia z podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Działając w oparciu o art. 23 ustawy o spółkach z udziałem zagranicznym (SUZ), Minister Finansów wydał w dniu 30 czerwca 1992 r. decyzję o zaniechaniu poboru od Spółki podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z treścią przedmiotowej Decyzji, zaniechanie poboru podatku CIT miało obejmować podatek do wysokości:

  • kwoty wpłaconej na rachunek Ministerstwa Przekształceń Własnościowych z tytułu nabycia przez akcjonariusza Spółki 60% jej akcji,
  • kwoty wpłaconej przez akcjonariusza Spółki, w okresie do dnia 31 grudnia 1993 na zwiększenie jej kapitału akcyjnego,
  • kwoty wydanej na zakup przez akcjonariusza Spółki, w okresie do dnia 31 grudnia 1993r., akcji Spółki oferowanych na zasadach preferencyjnych pracownikom i plantatorom warzyw i owoców, przez nich nie zakupionych.

Zaniechanie poboru podatku miało charakter warunkowy i zgodnie z Decyzją zostało uzależnione od:

  1. wpłacenia przez akcjonariusza Spółki kwoty 4.000.000 USD za 60% akcji Spółki w terminie do dnia 15 lipca 1992 r., a pozostałej części należności stanowiącej równowartość kwoty 4.000.000 USD w terminie 14 dni od ostatecznego wykonania umowy o rachunku depozytowym, na rachunek Ministerstwa Przekształceń Własnościowych,
  2. wdrożenia przez akcjonariusza Spółki nowoczesnych technologii w Spółce,
  3. utrzymania, przez okres co najmniej 18 miesięcy od dnia wykonania umowy kupna akcji, poziomu zatrudnienia pracowników w Spółce zgodnie z warunkami umowy kupna akcji,
  4. braku przyczynienia się władz Spółki do obniżenia jej kapitału akcyjnego w okresie, na który zarządzone zostało zaniechanie poboru podatku,
  5. prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę przez okres co najmniej dwóch lat od upływu okresu, na który zarządzone zostało zaniechanie poboru podatku.


Kwoty wpłacone przez akcjonariusza Spółki na rachunek Ministerstwa Przekształceń Własnościowych z tytułu nabycia 60% akcji Spółki oraz kwoty wpłacone do dnia 31 grudnia 1993r. na zwiększenie kapitału akcyjnego Spółki stanowiły równowartość 10.397.067,62 ECU, ustaloną zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o SUZ. Dodatkowo, do dnia 31 grudnia 1993r. akcjonariusz Spółki wydał kwotę 404.091,03 PLN na nabycie akcji Spółki oferowanych na zasadach preferencyjnych pracownikom oraz plantatorom warzyw i owoców, które nie zostały przez nich zakupione.

Biorąc powyższe pod uwagę, kwota podatku CIT, którego poboru zaniechano na podstawie Decyzji, wyniosła 10.397.067,62 ECU + 404.091,03 PLN. Prawidłowość ustalenia wysokości przysługującego Spółce zwolnienia została potwierdzona w protokole z badania dokumentów i ewidencji księgowej w zakresie CIT za 2000 r., przeprowadzonego przez pracowników Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie w okresie październik — listopad 2001r. oraz w następczej decyzji pokontrolnej z dnia 13 maja 2002r.

Spółka korzystała z przyznanego jej zwolnienia w latach 1992/1993, 1995/1996 (rok podatkowy nie pokrywał się pierwotnie z rokiem kalendarzowym, a następnie został zmieniony na zbieżny z kalendarzowym), 1998, 1999, 2000, 2007 oraz 2008. W latach 1993/1994, 1994/1995, 1997 2001,2003 oraz 2004 Spółka poniosła stratę podatkową. W 2002r. Spółka rozliczyła osiągnięty dochód ze stratą z lat poprzednich i w związku z powyższym nie korzystała z przysługującego jej na mocy Decyzji zwolnienia. Strata podatkowa została również rozliczona z dochodami Spółki osiągniętymi w latach 2005, 2006 oraz częściowo 2007 i 2008 (wykazany przez Spółkę w 2007r. i 2008r. dochód do opodatkowania został częściowo rozliczony ze stratą z ubiegłych lat podatkowych, a w pozostałym zakresie Spółka skorzystała z przysługującego jej zwolnienia). Możliwość rozliczania strat podatkowych przez Spółkę w trakcie korzystania przez nią ze zwolnienia przyznanego na mocy Decyzji została potwierdzona w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów w dniu 19 grudnia 2007r. (IPPB3-423/292/07-2/MS).

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej wykonywanej przez Spółkę jest produkcja i sprzedaż artykułów spożywczych, z której to działalności Spółka osiąga przeważającą większość swoich dochodów. Okazjonalnie Spółka osiąga również dochody z innej działalności gospodarczej. W 2008r. Spółka dokonała zbycia przysługujących jej praw ochronnych na znaki towarowe, a także zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) w rozumieniu ustawy o CIT. W związku z powyższymi transakcjami, Spółka rozpoznała dochód dla celów podatkowych Spółka traktuje całość rozpoznawanych przez nią dochodów jako objętych Decyzją w sprawie zaniechania poboru podatku, niezależnie od faktu, czy dochody związane są z prowadzoną przez Spółkę podstawową działalnością gospodarczą, czy też powstają w związku z jednorazowymi, okazjonalnymi transakcjami, takimi jak zbycie praw ochronnych na znaki towarowe czy też zbycie ZCP. Celem obliczenia wielkości zwolnienia przysługującego Spółce w poszczególnych latach podatkowych w oparciu o Decyzję, Spółka przelicza kwoty wyrażone w ECU (od 1 stycznia 1999r. w EUR) na PLN według średniorocznego kursu zakupu EUR ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski. W sytuacji, kiedy rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym, stosowanym przez Spółkę kursem jest średnioroczny kurs zakupu EUR ogłaszany przez NBP dla danego roku kalendarzowego. W przypadku, gdy rok podatkowy Spółki nie pokrywał się z rokiem kalendarzowym, stosowanym przez Spółkę kursem był średnioroczny kurs zakupu EUR ogłaszany przez NBP dla roku kalendarzowego, w którym kończył się rok podatkowy (a więc dla roku 1992/1993 — średnioroczny kurs zakupu ogłaszany dla roku 1993, a dla roku 1995/1996— średnioroczny kurs zakupu ogłaszany dla roku 1996). Średnioroczne kursy zakupu EUR stosowane przez Spółkę celem obliczenia wielkości zwolnienia przysługujące go w poszczególnych latach podatkowych wynosiły:

  • w roku 1992/1993 —2,0768,
  • w roku 1995/1996—3,3426,
  • w roku 1998 — 3,8824,
  • w roku 1999—4,1517,
  • w roku 2000—3,9711,
  • w roku 2007 — 3,7449,
  • w roku 2008 — 3,4765.

Ustalając zakres wykorzystania zwolnienia z podatku CIT w określonym roku podatkowym, Spółka dokonuje przeliczenia wielkości przysługującego jej w danym toku podatkowym zwolnienia z EUR na PLN według średniorocznego kursu zakupu EUR ustalonego dla właściwego roku kalendarzowego. Zasadność stosowania średniorocznego kursu EUR została potwierdzona w postanowieniu Ministra Finansów z dnia 10 października 2000 r. (nr PB-4/P-8210-6182/214/00) wydanym na wniosek Spółki o wyjaśnienie treści Decyzji na podstawie art. 215 § 2 Ordynacji podatkowej. Następnie w sytuacji, w której w danym roku podatkowym Spółka osiągnęła dochód do opodatkowania (po uprzednim pomniejszeniu o straty podatkowe z lat ubiegłych; zasadność pomniejszenia dochodu o straty podatkowe została potwierdzona w postanowieniu Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2007 roku nr IP-PB3-432-292/07-2/MS wydanym na zapytanie Spółki), Spółka oblicza wysokość należnego podatku CIT i o tak ustaloną wielkość pomniejsza kwotę zwolnienia przeliczonego na PLN. Ostatnim działaniem dokonywanym przez Spółkę jest przeliczenie kwoty pozostałego jej zwolnienia wyrażonego w PLN z powrotem na EUR według średniorocznego kursu zakupu EUR ustalonego dla właściwego roku podatkowego. Tak ustalona kwota zwolnienia wyrażona w EUR jest wielkością zwolnienia przysługującego Spółce w kolejnym roku podatkowym.

Obecnie rozważana jest możliwość połączenia Spółki ze spółką będącą jej jedynym akcjonariuszem (dalej: „Akcjonariusz”). Planowane połączenie miałoby przyjąć postać połączenia przez przejęcie, w wyniku którego Akcjonariusz nabyłby cały majątek Spółki oraz wszedł we wszystkie jej prawa i obowiązki, a sama Spółka zostałaby wykreślona z Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: „KRS”). Akcjonariusz prowadziłby działalność gospodarczą wykonywaną dotychczas przez Spółkę w niezmienionym zakresie, przy wykorzystaniu przejętych składników majątkowych i pracowników.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zaniechanie poboru podatku od Spółki, wynikające z Decyzji, obejmuje podatek CIT obliczony od całości dochodów z działalności Spółki, niezależnie od charakteru podejmowanych działań, w szczególności także podatek CIT od dochodów uzyskanych z tytułu zbycia praw ochronnych do znaków towarowych czy zbycia ZCP...
  2. Czy opisana przez Spółkę metodologia ustalania wielkości przysługującego Spółce w poszczególnych latach podatkowych zwolnienia z podatku CIT oraz zakresu wykorzystania tego zwolnienia w poszczególnych latach podatkowych jest prawidłowa w świetle art. 7 w zw. z art. 40 ust. 2 pkt 5 ustawy o CIT oraz art. 23 ustawy o SUZ...
  3. Czy w świetle art. 93 § 2 w zw. z art. 93 § 1 oraz art. 93d Ordynacji podatkowej, przejęcie Spółki przez Akcjonariusza, w wyniku którego Akcjonariusz nabędzie cały majątek i stanie się podmiotem wszystkim praw i obowiązków Spółki, nie będzie skutkowało naruszeniem ustalonego w Decyzji warunku zwolnienia z CIT polegającego na obowiązku prowadzenia działalności gospodarczej przez okres dwóch lat od upływu okresu, na który zaniechano poboru podatku...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie nr 2.

W przedmiocie pyt. nr 1 oraz nr 3 wydane zostaną odrębne rozstrzygniecia.

Ad. 2)

W ocenie Spółki stosowana przez nią metodologia ustalania wielkości przysługującego jej zwolnienia z CIT jest prawidłowa i wynika wprost z przepisów prawa. Zgodnie z art. 23 ust. 6 zdanie drugie ustawy o SUZ, przy obliczaniu części kwoty zwolnienia z CIT, która została wykorzystana w danym roku podatkowym, uwzględnia się średnioroczny kurs kupna ECU do złotego, ogłaszany przez Narodowy Bank Polski. Wobec powyższego, kwota zwolnienia z CIT, wyrażona w EUR, przysługująca Spółce w danym roku podatkowym, powinna być przeliczana na PLN przy zastosowaniu średniorocznego kursu zakupu EUR, ustalanego dla poszczególnych lat podatkowych. W przypadku roku podatkowego pokrywającego się z rokiem kalendarzowym, zastosowany kurs odpowiadać powinien średniorocznemu kursowi zakupu EUR ogłaszanemu dla danego roku przez NBP. Z kolei w sytuacji, gdy rok podatkowy Spółki obejmuje dwa różne lata kalendarzowe (rok 1992/1993 oraz rok 1995/1996), zastosowany powinien być średnioroczny kurs zakupu EUR ogłaszany przez NBP dla roku kalendarzowego, w którym kończy się dany rok podatkowy.

Dla potwierdzenia, iż kursy walut zastosowane celem przeliczenia przysługujących Spółce kwot zwolnienia z CIT w poszczególnych latach podatkowych są właściwe, Spółka załącza pismo Departamentu Operacji Zagranicznych NBP, zawierające średnioroczne kursy zakupu EUR w latach 1993-1999, a także kopie publikowanych na stronie internetowej NBP tabel zawierających średnioroczne kursy zakupu EUR w latach 2000, 2007 i 2008.

Po przeliczeniu przysługującego Spółce zwolnienia z CIT na PLN, Spółka powinna ustalić kwotę wykorzystanego w danym roku podatkowym zwolnienia (równą kwocie podatku CIT, która nie została zapłacona od dochodów Spółki osiągniętych w danym roku w wyniku zastosowania zwolnienia po czym odliczyć kwotę wykorzystanego zwolnienia od całej kwoty zwolnienia przysługującej w danym roku podatkowym. Następnie Spółka powinna przeliczyć pozostają jej kwotę zwolnienia z powrotem na EUR według tego samego średniorocznego kursu zakupu EUR, właściwego dla danego roku podatkowego. Tak ustalona kwota zwolnienia z CIT wyrażona w EUR jest kwotą zwolnienia przysługującego Spółce w kolejnym roku podatkowym.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W kwestii obliczania wielkości zwolnienia podatkowego przysługującego Spółce, decydujące znaczenie ma treść art. 23 ust. 6 ww. ustawy o spółkach z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (Dz.U. Nr 60, poz. 253, z późn. zm.). Zgodnie z nim kwota ulg w podatku dochodowym nie może przekroczyć wartości transakcji nabycia lub objęcia udziałów albo akcji przez podmioty zagraniczne. Przy obliczaniu części kwoty zwolnienia od podatku dochodowego, która została wykorzystana w danym roku podatkowym, uwzględnia się średnioroczny kurs kupna ECU do złotego, ogłaszany przez Narodowy Bank Polski. Z przepisu tego wynika, że kwota zaniechanego decyzją podatku dochodowego określona na dzień wydania decyzji, nie może przekroczyć wartości transakcji nabycia lub objęcia udziałów przez udziałowca zagranicznego. Jest to kwota ulgi podatkowej, która nie ulega zmianie. Jak wynika bowiem z powołanego przepisu, jedynie przy obliczaniu części kwoty zwolnienia od podatku dochodowego, która została wykorzystana w danym roku podatkowym, następuje przeliczenie kwoty zwolnienia wykazanej w złotych na Euro, przy uwzględnieniu średniorocznego kursu kupna Euro do złotego, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski. Taki sposób ustalenia wielkości przysługującego Spółce zwolnienia od podatku dochodowego został również potwierdzony w postanowieniu Ministra Finansów z dnia 10 października 2000r. nr PB-4/P-8210-6182/214/00, wydanego na podstawie art. 215 § 2 Ordynacji podatkowej na wniosek pełnomocników Spółki o wyjaśnienie treści decyzji Ministra Finansów, przyznającej Spółce zwolnienie od podatku dochodowego.

W sytuacji, gdy rok podatkowy podatnika nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, przy obliczaniu części kwoty zwolnienia od podatku dochodowego, która została wykorzystana w danym roku podatkowym należy wziąć pod uwagę średnioroczny kurs Euro do złotego, określony dla roku podatkowego podatnika. Taki sposób wyliczenia kwoty zwolnienia wynika wprost z powołanego wcześniej art. 23 ust. 6 ustawy o spółkach z udziałem zagranicznym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj