Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-558/09/EJ
z 22 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-558/09/EJ
Data
2009.07.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
podmiot niezarejestrowany
prawo do odliczenia
rachunki
turystyka
zagospodarowanie przestrzenne


Istota interpretacji
jeżeli nabycie usługi udokumentowane jest rachunkiem, wystawionym przez osobę nie będącą zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, to Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu pn. Studium zagospodarowania turystycznego Szlaku Wodnego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2009r. (data wpływu 26 maja 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2009r. (data wpływu 3 lipca 2009r.) oraz pismem z dnia 13 lipca 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących realizacji projektu pn. „Studium zagospodarowania turystycznego Szlaku Wodnego :– gminagmina” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących realizacji projektu pn. „Studium zagospodarowania turystycznego Szlaku Wodnego : – gminagmina”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lipca 2009r. (data wpływu 3 lipca 2009r.) oraz pismem z dnia 13 lipca 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-207 3 (Priorytet III: Turystyka; Działanie 3.4: Promocja turystyki) zleci wykonanie projektu pn. „Studium zagospodarowania turystycznego Szlaku Wodnego : - gmina - gmina", który ma być dofinansowany ze środków UE. Projekt będzie dotyczył oceny możliwości zagospodarowania turystycznego doliny rzeki od. poprzez gminy (ok. 30 km) pod kątem wykorzystania dla turystyki kajakowej, w powiązaniu z innymi formami wypoczynku i rekreacji. W ramach projektu opracowana zostanie kompleksowa inwentaryzacja istniejącego zagospodarowania turystycznego oraz program rzeczowy urządzeń niezbędnych do obsługi turystów korzystających ze Szlaku Wodnego.

Projekt będzie miał charakter koncepcji zagospodarowania przestrzennego terenów wzdłuż rzeki na odcinku od. do granic północnych gminy, która spełni kilka fundamentalnych funkcji dla rozwoju turystyki na terenie Szlaku Wodnego.

Opracowana koncepcja będzie:

  • organizowała i planowała ofertę turystyczną regionu w sposób jednolity i spójny, oparty na zidentyfikowanych potencjałach i walorach;
  • określała potrzeby inwestycyjne w zakresie rozwoju turystyki, rekreacji,
  • porządkowała istniejącą infrastrukturę turystyczną, określając jej jednolitą wizualizację w całym regionie;
  • zawierała koncepcje techniczne (wraz z wizualizacją multimedialną i plastyczną) budowy, rozbudowy i modernizacji infrastruktury technicznej, tj.: ścieżki rowerowe i konne, szlaki piesze, punkty widokowe, miejsca wypoczynku, parkingi, mostki, ławeczki, barierki, tereny zielone, etc;
  • zawierała projekty merytoryczne, promocyjne i prawne dla lokalnych produktów turystycznych,
  • określała najefektywniejsze formy promocji i informacji dla poszczególnych elementów oferty turystycznej, potencjalnych odbiorców i kanały dystrybucji.

Koncepcja będzie dokumentacją merytoryczną i techniczną opisującą możliwości zagospodarowania turystycznego, rekreacyjnego i sportowego Szlaku Wodnego. Projekt zostanie zlecony do wykonania w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych, specjalistycznej jednostce (wymagane uprawnienia do prac planistycznych) co zapewni profesjonalną realizację założonych celów. Opracowanie uwzględni stan istniejący oraz zostanie poddane publicznej ocenie. Opracowane mapy oraz sporządzona dokumentacja fotograficzna będzie wykorzystana do dalszych etapów prac planistycznych nad zagospodarowaniem turystycznym Szlaku. Materiały zostaną wykorzystane także przy opracowaniu wspólnego folderu - informatora dla turystów (szczególnie miłośników turystyki kajakowej i przyrodniczej). Wyznaczone kierunki rozwoju terenów objętych opracowaniem przez minimum 5 lat nie stracą na aktualności i będą stanowiły podstawę do wielu działań społeczno-gospodarczych związanych z możliwością wykorzystania rzeki dla celów rekreacyjnych.

Koszty kwalifikowane projektu wyniosą 25.000 zł. Pokryte zostaną z następujących źródeł: środki z UE - 21.250 zł, wpłaty dwóch gmin współpracujących, czyli i 2.500 zł (po 1.250 zł każda gmina) oraz wkład własny Wnioskodawcy - 1.250 zł. Przy realizacji ww. projektu przewidziane są koszty niekwalifikowane w wysokości 7.000 zł, które poniesie w całości Gmina Miasto. W montażu finansowym przedsięwzięcia zaplanowano, że środki pomocowe oraz wkład własny partnerów zostaną przekazane Wnioskodawcy po jego zrealizowaniu, czyli po odebraniu projektu (IV kwartał 2009r.). Projekt ten nie będzie służył beneficjentom do czerpania żadnych korzyści finansowych.

W piśmie z dnia 1 lipca 2009r. Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn. „Studium zagospodarowania turystycznego Szlaku Wodnego: – gmina – Gmina.” nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej Gminy Miasta.

W piśmie z dnia 13 lipca 2009r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż na mocy porozumienia zawartego w dniu 7 lipca 2008r. potwierdzającego wolę współdziałania przy realizacji projektu „Studium zagospodarowania turystycznego Szlaku Wodnego: gmina -gmina.” Gmina Miasto. jest Beneficjentem-Liderem, przyjmującym wszystkie obowiązki wynikające z obsługi projektu. Zgodnie z porozumieniem realizacja projektu oraz jego zarządzanie będzie prowadzone przez Gminę. w tym: zorganizowanie przetargu, prowadzenie rozliczeń finansowych Projektu. Gmina i Gmina są partnerami projektu i na podstawie porozumienia przekazanie środków nastąpi w grudniu b.r. na konto Gminy Miasto. Efektem końcowym projektu będzie studium określające możliwość zagospodarowania terenu wzdłuż rzeki wydane w formie broszury, którą otrzymają poszczególni uczestnicy. Zadania inwestycyjne w zakresie zagospodarowania Szlaku Wodnego mogą być przedmiotem odrębnych projektów. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że przetarg na wykonanie projektu został już rozstrzygnięty. Wykonawcą jest osoba fizyczna nie będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z czym za wykonaną usługę nie wystawi faktury VAT lecz rachunek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących realizacji projektu pn.: "Studium zagospodarowania turystycznego Szlaku Wodnego: gmina - gmina"...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca przewidział jednakże w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwolnienie od podatku czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w tym zadania obejmujące sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody i gospodarki wodnej oraz sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Oznacza to, że czynności te realizowane są w ramach zadań nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego odrębnymi przepisami prawa i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednakże w sytuacji, gdy organ władzy publicznej wykonuje jakiekolwiek czynności o charakterze cywilnoprawnym, w tym objęte na podstawie przepisów prawa jego urzędowymi kompetencjami, wówczas podmiot taki występuje jako podatnik podatku od towarów i usług, a realizowane przez niego odpłatne dostawy i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Ponadto nie znajdą tutaj zastosowania uregulowania rozdziału 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 7336) określające przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu, bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r., co w przedmiotowej sprawie nie miało miejsca.

Mając na uwadze fakt, iż gminy realizując projekt "Studium zagospodarowania turystycznego Szlaku Wodnego: gmina - gmina.", nie będą po jego zakończeniu czerpały żadnych korzyści finansowych wynikających z umów cywilnoprawnych oraz brak powiązania nabytych w ramach projektu usług ze sprzedażą opodatkowaną uniemożliwia odzyskanie podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 106 ust. 1 ustawy o podatku VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ponadto z przepisu § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) wynika, ze zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „Faktura VAT”.

Dane jakie powinna zawierać faktura VAT określa przepis § 5 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia.

W myśl § 5 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m. in. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Na podstawie § 17 pkt 5 cyt. rozporządzenia za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87-90 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 4, 5, 7-14, 16-20 i 22.

Wymienione w pkt 5 § 17 rozporządzenia rachunki, o których mowa w art. 87 – 90 ustawy Ordynacja podatkowa to dokumenty potwierdzające dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi, które zobowiązani są wystawiać na żądanie kupującego lub usługobiorcy, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą.

Rachunki te, wystawiane są przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur VAT, czyli przez podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, dlatego też nie dają one prawa do odliczenia podatku naliczonego. Tym bardziej, że na takim rachunku nie ma wyszczególnionych kwot podatku VAT, o których stanowi powołany wyżej § 5 ust. 1 pkt 11 rozporzadzenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizować projekt pn. „Studium zagospodarowania turystycznego Szlaku Wodnego: gminagmina.”. Koncepcja będzie dokumentacją merytoryczną i techniczną opisującą możliwości zagospodarowania turystycznego, rekreacyjnego i sportowego Szlaku Wodnego. Efektem końcowym projektu będzie studium określające możliwość zagospodarowania terenu wzdłuż rzeki wydane w formie broszury, którą otrzymają poszczególni uczestnicy. Ponadto Wnioskodawca uzupełniając opis zdarzenia przyszłego wskazał, iż przetarg na wykonanie projektu został już rozstrzygnięty. Wykonawcą jest osoba fizyczna nie będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z czym za wykonaną usługę nie wystawi faktury VAT lecz rachunek.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabyta usługa związana z realizacją ww. projektu udokumentowana rachunkiem, wystawionym przez osobę fizyczną nie będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług nie daje Wnioskodawcy prawa do obniżenia podatku należnego, bowiem takie prawo przysługuje wyłącznie na podstawie otrzymanych faktur VAT z wyszczególnioną kwotą podatku, wystawionych przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT. Taka jednak sytuacja w przedmiotowej sprawie nie występuje.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemna interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych Gmin będących partnerami projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być wiązane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj