Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-564/09-4/AK
z 22 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-564/09-4/AK
Data
2009.07.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
dostawa towarów
prezent
przekazanie nieodpłatne
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy w świetle stanu faktycznego przedstawionego w niniejszym wniosku stanowisko Spółki jest prawidłowe?



Wniosek ORD-IN 629 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) uzupełnionym w dniu 16 lipca 2009 r. (data wpływu dnia 16 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania usługi wyjazdu rekreacyjnego oraz zużycia artykułów spożywczych, napojów i alkoholu w trakcie spotkań informacyjno-reklamowych z dealerami/rolnikami,
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania dodatkowych bezpłatnych porcji nasion lub prezentów w postaci alkoholu.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania usługi wyjazdu rekreacyjnego oraz zużycia artykułów spożywczych, napojów i alkoholu w trakcie spotkań informacyjno-reklamowych z dealerami/rolnikami oraz dodatkowych bezpłatnych porcji nasion lub prezentów w postaci alkoholu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 16 lipca 2009 r. (data wpływu 16 lipca 2009 r.) o Krajowy Rejestr Sądowy przesłany faxem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży hurtowej nasion zbóż, kukurydzy pastewnej i rzepaku.

Zasadnicza sprzedaż Wnioskodawcy dokonywana jest na rzecz hurtowników-dealerów i dotyczy nasion kukurydzy i traw. Odbiorcami finalnymi są rolnicy, zaopatrywani przez dealerów.

W celu szerzenia wiedzy na temat sposobu uprawy i pielęgnacji sprzedawanych roślin Zainteresowany organizuje różnego rodzaju akcje informacyjno-reklamowe dla rolników i dealerów (kontrahentów). W szczególności akcje te można pogrupować w następujący sposób:

  • poza sezonem siewu i wzrostu roślin – spotkania odbywają się w wynajmowanych pomieszczeniach, hotelach i restauracjach, a także ośrodkach doradztwa rolniczego na terenie całego kraju. W ich trakcie pracownicy Spółki szkolą i wyjaśniają tematy agrotechniczne, ponadto przedstawiają wyniki badań prowadzonych ze sprzedawanymi gatunkami roślin.
  • w sezonie wegetacyjnym – spotkania odbywają się na poletkach demonstracyjnych, gdzie możliwa jest obserwacja roślin na różnym etapie ich wzrostu i rozwoju; pracownicy Spółki udzielają praktycznych konsultacji.

Wspomnianym akcjom towarzyszy poczęstunek dla pracowników oraz zaproszonych gości połączony często z degustacją różnego rodzaju wyrobów alkoholowych.

Ponadto dealerzy realizujący najwyższe obroty oraz rolnicy dokonujący największych zakupów roślin i zbóż oferowanych przez Spółkę są obdarowywani dodatkowymi bezpłatnymi porcjami nasion lub prezentami np. w postaci alkoholu lub wyjazdów rekreacyjnych.

Wydatki na gastronomię, zakup żywności oraz napojów, w tym również alkoholowych ponoszone w ramach wspomnianych akcji, a także wydatki związane z przekazywanymi prezentami są klasyfikowane przez Spółkę jako koszty reprezentacji i nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy, w świetle stanu faktycznego przedstawionego w niniejszym wniosku, stanowisko Spółki jest prawidłowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów należy rozumieć również przekazanie przez: podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż: związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, jeżeli przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

W szczególności chodzi tu o:

  • przekazanie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników,
  • wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w tym darowizny.

Z powyższego wynika, iż uznanie nieodpłatnego przekazania towarów za ich dostawę wymaga spełnienia dwóch warunków, tj. przekazanie musi nastąpić na cele niezwiązane z działaInością podatnika oraz podatnikowi musi przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego. Niespełnienie któregokolwiek z tych warunków skutkuje brakiem opodatkowania VAT nieodpłatnego przekazania/zużycia.

Zdaniem Spółki czynności takie jak:

  • zużycie artykułów spożywczych, napojów oraz alkoholu w trakcie spotkań informacyjno -reklamowych z dealerami/rolnikami,
  • obdarowywanie kontrahentów dodatkowymi bezpłatnymi porcjami nasion,
  • obdarowywanie kontrahentów prezentami (w tym również w postaci alkoholu),

– mieszczą się w definicji reklamy (w przypadku bezpłatnego przekazania nasion) bądź reprezentacji (w pozostałych przypadkach) przedsiębiorstwa, a zatem zachodzi związek pomiędzy takimi czynnościami (zużycie, przekazanie) i prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

W konsekwencji należy uznać, iż:

  • zużycie artykułów spożywczych, napojów oraz alkoholu w trakcie spotkań informacyjno -reklamowych z dealerami/rolnikami oraz
  • obdarowywanie kontrahentów prezentami (w tym również w postaci alkoholu)

nie powoduje konieczności naliczenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za

  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania usługi wyjazdu rekreacyjnego oraz zużycia artykułów spożywczych, napojów i alkoholu w trakcie spotkań informacyjno-reklamowych z dealerami/rolnikami,
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania dodatkowych bezpłatnych porcji nasion lub prezentów w postaci alkoholu.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

    Przez dostawę towarów rozumie się również – zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy – przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

    1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
    2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

    - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

    Jak wynika z ust. 2 pkt 1 powołanego artykułu, czynnościami zrównanymi z odpłatną dostawą towarów jest przekazanie lub zużycie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika, przy zakupie których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego - na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia.

    W związku z wyżej dokonaną analizą, stwierdzić należy że poczęstunek pracowników jak i kontrahentów na szkoleniu nie rodzi obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług zużytych towarów.

    Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w celu szerzenia wiedzy na temat sposobu uprawy i pielęgnacji sprzedawanych roślin Zainteresowany organizuje różnego rodzaju akcje informacyjno-reklamowe dla rolników i dealerów (kontrahentów). Wspomnianym akcjom towarzyszy poczęstunek dla pracowników oraz zaproszonych gości połączony często z degustacją różnego rodzaju wyrobów alkoholowych.

    Zatem, zużycie artykułów spożywczych, napojów i alkoholu w trakcie spotkań informacyjno-reklamowych z dealerami/rolnikami w formie poczęstunku kontrahentów na cele reprezentacji i reklamy Spółki w celu zachęcenia do dalszego zakupu ich towarów nie rodzi skutku w postaci powstania obowiązku opodatkowania przedmiotowych czynności.

    W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


    Zauważyć jednak należy, że niektóre czynności wykonane nieodpłatnie ustawodawca zrównał z odpłatnym świadczeniem usług.

    Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

    Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww. przepisu:

    • nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz
    • podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

    Przez świadczenie usług, które nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży hurtowej nasion zbóż, kukurydzy pastewnej i rzepaku. W celu szerzenia wiedzy na temat sposobu uprawy i pielęgnacji sprzedawanych roślin Zainteresowany organizuje różnego rodzaju akcje informacyjno-reklamowe dla rolników i dealerów (kontrahentów). Dealerzy realizujący najwyższe obroty oraz rolnicy dokonujący największych zakupów roślin i zbóż oferowanych przez Spółkę są obdarowani prezentami, m.in. wyjazdami rekreacyjnymi.

    Podkreślić należy, iż przekazywanie klientom, w ramach akcji informacyjno-reklamowych wyjazdu rekreacyjnego jest związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem, gdyż ma na celu zachęcenie klientów do zakupu jej towarów.

    Zatem nieodpłatne przekazanie przedmiotowych praw do uczestnictwa w wyjeździe rekreacyjnym, jako związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie spełnia jednej z przesłanek wymienionej w art. 8 ust. 2 ustawy. W związku z powyższym czynność nieodpłatnego przekazania usług na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, która nie stanowi odpłatnego świadczenia usług, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

    Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy dotyczące zużycia artykułów spożywczych, napojów i alkoholu w trakcie spotkań informacyjno-reklamowych z dealerami/rolnikami oraz nieodpłatnego przekazania usługi wyjazdu rekreacyjnego jest prawidłowe

    Przez dostawę towarów rozumie się, jak już wskazano wcześniej, przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem (…) (art. 7 ust. 2 ustawy).

    Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

    Art. 7 ust. 4 ustawy, definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

    1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
    2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.


    Generalnie zatem, z uwagi na brzmienie art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa. Od tej zasady przewidziano jednak pewne wyjątki. Art. 7 ust. 2 ustawy wskazuje bowiem czynności, które mimo braku odpłatności uważane są za zrównane z odpłatną dostawą. Do czynności takich ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, pod warunkiem jednak, iż podatnikowi przysługiwało przy ich nabyciu prawo do całkowitego albo częściowego odliczenia podatku naliczonego. Jednocześnie na mocy art. 7 ust. 3 ustawy, ustawodawca wyłączył z opodatkowania czynności, które ściśle związane są z prowadzonym przedsiębiorstwem drukowane materiały reklamowe i informacyjne, prezenty o małej wartości oraz próbki.

    Ponieważ interpretacja art. 7 ust. 2 ustawy, w oparciu o wykładnię wyłącznie gramatyczną budzi pewne wątpliwości, zatem nie można się tylko na niej opierać. Aby dokonać kompleksowej wykładni ww. przepisu, zdaniem tut. Organu, koniecznym jest sięgnięcie do wykładni o charakterze kompleksowym.

    Przy wykładni przedmiotowych przepisów ustawy należy wziąć pod uwagę zasadę racjonalności ustawodawcy oraz interpretować przepis art. 7 ust. 2 w zestawieniu z art. 7 ust. 3 ustawy. Przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek – niewątpliwie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wobec tego w przypadku nie objęcia regulacją art. 7 ust. 2 przekazania lub zużycia towarów przez podatnika na cele związane z jego przedsiębiorstwem, przepis art. 7 ust. 3 byłby zbędny. Skoro zatem z zakresu opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów, na cele inne niż bezpośrednio związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wyłączono na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy, jedynie przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, to należy uznać, iż opodatkowaniu podlegają wszelkie inne przekazania towarów pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części. Gdyby przyjąć, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle niezwiązane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

    Przy interpretacji art. 7 ust. 2 ustawy, należy odróżnić cel czynności przekazania towarów przedsiębiorstwa od związku tej czynności z jego funkcjonowaniem. Celem bezpośrednim każdego nieodpłatnego przekazania towaru przedsiębiorstwa osobie trzeciej jest przede wszystkim zaspokojenie jej potrzeb konsumenckich (cel niezwiązany z przedsiębiorstwem ust. 2), lecz z punktu widzenia funkcjonowania i interesu przedsiębiorstwa podatnika zaspokojenie potrzeb osoby trzeciej może być obojętne, jako w ogóle niewiążące się z jego działalnością (np. przekazanie towarów na cele osobiste podatnika, pracowników itd.) lub też realizowane jest w związku z jego funkcjonowaniem i rozwojem działalności (np.: w związku z czynnościami reprezentacji i reklamy, sponsoringu, czy tzw. sprzedaży premiowej). To właśnie wskazuje, że celu przekazania towarów przedsiębiorstwa podatnika nie można utożsamiać ze związkiem tej czynności z jego działalnością, z którą może w ogóle nie być związana lub pozostawać w bezpośrednim związku, stanowiąc realizację zadań przedsiębiorstwa.

    Wobec powyższego, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

    Nie jest natomiast opodatkowane, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy, przekazanie klientom towarów, których cena nabycia lub koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie jednej osobie prezentów, których łączna wartość w roku podatkowym mieści się w przedziale 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Zatem, brak opodatkowania prezentów o łącznej wartości w przedziale od 10,01 do 100 złotych jest skutkiem łącznego spełnienia dwóch warunków:

    • obdarowanym jest jedna osoba w roku podatkowym,
    • prowadzona jest dodatkowa ewidencja osób obdarowanych.

    Natomiast jeżeli wartość towarów przekazanych w roku podatkowym jednej osobie przekracza 100 zł, podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

    Z kolei przez próbki, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

    Ustawodawca nie wprowadził żadnego limitu ilościowego, czy wartościowego dla towaru traktowanego jako próbka, wskazując jedynie, że ich ilość i wartość nie może wskazywać na handlowy charakter ich przekazania. Zatem określenie „niewielka ilość towaru” może budzić wątpliwości. Jednakże z treści przywołanego przepisu art. 7 ust. 7 wynika, iż próbką jest towar gotowy, spełniający cechy wskazane w przepisie i przekazany w celu przetestowania (sprawdzenia właściwości danego towaru). Za próbkę można uznać najmniejszą ilość towaru, która zachowała skład i wszelkie właściwości towaru.

    O uznaniu za próbkę, obok innych przesłanek, decyduje w myśl art. 7 ust. 7 ustawy brak charakteru handlowego przekazania, oceniany ze względu na ilość lub wartość przekazywanych przez podatnika próbek. Kryteria te odnieść przy tym należy do próbek towarów przekazywanych przez podatnika danemu – jednemu – odbiorcy w danym okresie.

    Nieodpłatne przekazanie w celach promocyjno – reklamowych próbek, umożliwiających klientom (potencjalnym klientom) poznanie właściwości towarów oferowanych przez podatnika, a dzięki temu wychwycenie ich zalet lub wad oraz różnic w porównaniu z innymi produktami dostępnymi na rynku, stanowi przekazanie próbek w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlega opodatkowaniu stosownie do art. 7 ust. 3 tej ustawy.

    Należy jednak zauważyć, że o uznaniu towaru za próbkę, obok innych przesłanek, decyduje brak charakteru handlowego przekazania, oceniany ze względu na ilość lub wartość przekazywanych przez podatnika próbek. Kryteria te należy przy tym odnieść do próbek towarów przekazywanych przez podatnika danemu odbiorcy w danym okresie.

    W sytuacji, gdy pokrywają one lub mogą pokryć – ze względu na swoją ilość lub wartość – jego potencjalne zapotrzebowanie na dany towar lub część tego zapotrzebowania, eliminując lub ograniczając potrzebę dokonania zakupów tego towaru uznać należy, że wspomniana przesłanka nie jest spełniona, a co za tym idzie nie ma również zastosowania wyłączenie z opodatkowania w oparciu o art. 7 ust. 3 ustawy, który jako przepis szczególny i wyjątkowy nie powinien być interpretowany w sposób prowadzący do rozszerzenia zakresu jego stosowania.

    Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży hurtowej nasion zbóż, kukurydzy pastewnej i rzepaku. W celu szerzenia wiedzy na temat sposobu uprawy i pielęgnacji sprzedawanych roślin Zainteresowany organizuje różnego rodzaju akcje informacyjno-reklamowe dla rolników i dealerów (kontrahentów). Wspomnianym akcjom towarzyszy poczęstunek dla pracowników oraz zaproszonych gości połączony często z degustacją różnego rodzaju wyrobów alkoholowych.

    Ponadto dealerzy realizujący najwyższe obroty oraz rolnicy dokonujący największych zakupów roślin i zbóż oferowanych przez Spółkę są obdarowywani dodatkowymi bezpłatnymi porcjami nasion lub prezentami, np. alkoholem.

    Mając powyższe na uwadze stwierdza się, że nieodpłatne przekazanie towarów w postaci porcji nasion lub prezentów np. alkoholu przez Spółkę w ramach akcji informacyjno -reklamowych stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług – w przypadku gdy przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Opodatkowaniu nie podlega natomiast – bez względu na istnienie prawa do odliczenia podatku VAT – przekazanie towarów wskazanych w art. 7 ust. 3-7 ustawy o VAT, tj. towarów uznanych za prezenty o małej wartości i próbki.

    Zatem, o ile w świetle wyżej dokonanej analizy, porcja nasion wydawana nieodpłatnie kontrahentom spełnia definicję próbki (art. 7 ust. 7 ustawy), wówczas nie podlega ona opodatkowaniu.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów i usług w ramach akcji informacyjno-reklamowych. Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego w podatku od towarów i usług zostały rozstrzygnięte pismem z dnia 22 lipca 2009 r. nr ILPP2/443-564/09-3/AK.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


    Referencje


  • doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj