Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-502/09/EJ
z 27 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-502/09/EJ
Data
2009.07.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
książka
odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
przekazanie nieodpłatne
świadczenia
ulga


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pn. „Diagnoza wykluczenia społecznego w województwie jako pierwszy krok w planowaniu wsparcia dla osób marginalizowanych społecznie”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2009r. (data wpływu 14 maja 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2009r. (data wpływu 8 lipca 2009r.) oraz pismem z dnia 20 lipca 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT-u zapłaconego za różne usługi w ramach realizowanego projektu pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT-u zapłaconego za różne usługi w ramach realizowanego projektu pn. „...”.. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lipca 2009r. (data wpływu 8 lipca 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 czerwca 2009r. znak: IBPP4/443-502/09/EJ oraz pismem z dnia 20 lipca 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą badawczą, która na zlecenie różnych instytucji publicznych realizuje badania rynku pracy (zgodnie z klasyfikacją PKD 7320Z, 7413Z – Badanie rynku i opinii publicznej). Prowadzona przez firmę działalność generuje powstawanie podatku należnego w stawce 22%. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a deklaracje VAT-7 składane są kwartalnie. Wnioskodawca realizuje projekt pn. „...”. Projekt ten współfinansowany z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 7.2.1. i realizowany jest na podstawie umowy podpisanej z Urzędem Marszałkowskim Województwa w okresie od 1 grudnia 2008r. do 30 grudnia 2009r. Celem projektu jest dostarczenie instytucjom rynku pracy i pomocy społecznej oraz organizacjom pozarządowym kompleksowych informacji dotyczących osób długotrwale bezrobotnych, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji kobiet, osób niepełnosprawnych, mieszkańców obszarów wiejskich oraz beneficjentów pomocy społecznej. Celem strategicznym projektu jest podniesienie jakości wsparcia na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym budowy, wdrażania i oceny lokalnych strategii rozwiązywania problemów społecznych poprzez diagnozę zjawiska wykluczenia społecznego w województwie śląskim. Uzyskane w wyniku badań informacje zostaną nieodpłatnie (w formie publikacji książkowej) przekazane instytucjom rynku pracy oraz podmiotom zajmującym się wykluczeniem społecznym takim jak: ROPS, Ośrodki Pomocy Społecznej, powiatowe Centra Pomocy Rodzinie, Publiczne służby zatrudnienia, OHP, Agencje zatrudnienia, NGO i instytucje szkoleniowe. Powyższy projekt realizowany jest bez zysku, co oznacza, że firma nie ma z tego tytułu żadnych korzyści związanych ze sprzedażą wyników badań i publikacji. Wydatki opodatkowane podatkiem VAT w ramach projektu związane są głównie z zakupem laptopa i oprogramowania SPSS, drukiem ulotek, publikacji, przygotowaniem strony internetowej, organizacją konferencji i innymi pracami zleconymi. Poniesione wydatki będą wykorzystywane do realizacji wyżej wymienionego projektu.

W piśmie z dnia 20 lipca 2009r. (data wpływu 21 lipca 2009r.) Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że realizowany projekt „...” będzie realizowany nieodpłatnie to znaczy efekty projektu dla wszystkich zainteresowanych stron będą nieodpłatne. W związku z tym, że projekt nie będzie generował przychodu dla Wnioskodawcy, nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w takiej sytuacji przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT-u zapłaconego, za różne usługi w ramach realizacji projektów, od VAT-u należnego wynikającego z pozostałej działalności firmy.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 3 lipca 2009r.), w ramach projektu firma nie uzyskuje żadnych przychodów, zgodnie z ustawą o podatkach od towarów i usług, a efekty realizacji projektu w postaci publikacji badań nie będą stanowiły przedmiotu sprzedaży tylko zostaną nieodpłatnie przekazane Beneficjentom Ostatecznym. Wnioskodawca uważa, że nie powinien mieć możliwości odliczenia zapłaconego VAT-u od VAT-u należnego, gdyż nie stanowi on kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Kwestię opodatkowania czynności dokonywanych przez podatników reguluje przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Generalnie zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) rozumiana jako przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części. Natomiast nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatne przekazanie towarów, w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich zakupie.

Aby zatem stwierdzić, czy dana darowizna podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czy też nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem, należy dokonać oceny stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Jak wskazano na wstępie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jeżeli więc nie istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „...”. Uzyskane w wyniku badań informacje zostaną nieodpłatnie (w formie publikacji książkowej) przekazane instytucjom rynku pracy oraz podmiotom zajmującym się wykluczeniem społecznym takim jak: ROPS, Ośrodki Pomocy Społecznej, Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie, Publiczne Służby Zatrudnienia, OHP, Agencje zatrudnienia, NGO i instytucje szkoleniowe. Projekt będzie realizowany nieodpłatnie, to znaczy efekty projektu dla wszystkich zainteresowanych stron będą nieodpłatne. Projekt nie będzie generował przychodu dla Wnioskodawcy, nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Zatem przekazywane w ramach realizacji projektu nieodpłatnie wyniki projektu (w formie publikacji książkowej) również nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro więc efekty realizowanego projektu w postaci publikacji książkowej nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wytworzeniem nieodpłatnie przekazywanych publikacji książkowych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny jednakże z innej podstawy prawnej bowiem brak prawa do odliczenia VAT-u zapłaconego za różne usługi w ramach realizowanego projektu jest spowodowany tym, że efekty projektu w postaci publikacji książkowej nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych (efekty realizacji projektu nie będą stanowiły przedmiotu sprzedaży). W przedmiotowej sprawie bez znaczenia pozostaje fakt, iż zapłacony VAT nie stanowi kosztów uzyskania przychodu, bowiem z dniem 1 grudnia 2008r. przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT stanowiący, iż „obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego” został uchylony ustawą z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 209, poz. 1320). Oznacza to, że od 1 grudnia 2008r. przy ocenie prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego nie ma znaczenia okoliczność zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną, w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj