Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-390/09/MS
Data
2009.06.29
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody
Słowa kluczowe
dotacja
przychód
środki pomocowe
Istota interpretacji
Czy przekazanie środków finansowych przez osoby fizyczne w wysokości 50% kosztów inwestycji na rachunek Powiatu oraz ich wydatkami w ramach realizowanego programu będzie opodatkowane?
Wniosek ORD-IN
858 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009r. (data wpływu do tut. Biura 03 kwietnia 2009r.) uzupełnionym w dniu 10 czerwca 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku opodatkowania przekazanych środków finansowych przez osoby fizyczne w wysokości 50% kosztów inwestycji na rachunek Powiatu – jest nieprawidłowe (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)
UZASADNIENIE
W dniu 03 kwietnia 2009r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku opodatkowania przekazanych środków finansowych przez osoby fizyczne w wysokości 50% kosztów inwestycji na rachunek Powiatu. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 04 czerwca 2009r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. Biura w dniu 10 czerwca 2009r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
W lutym 2008r. złożono wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska o udzielenie dotacji w wysokości 50% kosztów inwestycji tj. 13 mln zł. W chwili obecnej Wnioskodawca prowadzi negocjacje z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska w sprawie przyznania dotacji. Osoby uczestniczące w projekcie jako wkład własny ponosiłyby koszty w wysokości 50% inwestycji. Kolektory słoneczne byłyby własnością Powiatu lub Stowarzyszenia przez okres 5 lat, a następnie zostaną przekazane osobom fizycznym. Realizacja inwestycji obejmować będzie m.in. montaż kolektorów słonecznych o powierzchni łącznej 10 490 m2, mocy 7,9 MWt pozwalających ograniczyć emisje zanieczyszczeń o 3 300 ton/rok w terenach cennych przyrodniczo w tym B Park Narodowy wpisany na listę Światowego dziedzictwa UNESCO, obszary Natura 2000. Ponadto utworzono stowarzyszenie mające wspomóc realizacje projektu.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy przekazanie środków finansowych przez osoby fizyczne w wysokości 50% kosztów inwestycji na rachunek Powiatu oraz ich wydatkami w ramach realizowanego programu będzie opodatkowane... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)
Zdaniem Wnioskodawcy: Uczestnictwo w programie: „Program zwiększenia wykorzystania odnawialnych źródeł energii w obrębie Natura 2000 powiatu S” nie jest związane z powstaniem zobowiązań podatkowych.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określanej w dalszej części skrótem „updop”) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W świetle ww. przepisu otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Znowelizowana ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104) (nowela z dnia 8 grudnia 2006r. – Dz. U. Nr 249, poz. 1832 ), która weszła w życie w dniu 29 grudnia 2006r. w art. 5 ust. 1 pkt 2 określiła, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje rozwojowe (art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych).
U beneficjentów środków pomocowych, uzyskane od 2007r. przychody pochodzące z dotacji rozwojowych mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop albo art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy, gdy środki te wypłacane będą przez agencje rządowe. Stosownie bowiem do art. 17 ust. 1 pkt 47 updop wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Także na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 updop wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Z powyższego wynika, iż tylko środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stanowią w myśl wyżej cyt. art. 17 ust. 1 pkt 47 i art. 17 ust. 1 pkt 48 dochody zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast środki finansowe pochodzące od osób fizycznych przekazane jako wkład własny do inwestycji stanowią przychód zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku w zakresie pytania 1 dotyczące obowiązku opodatkowania przekazanych środków finansowych przez osoby fizyczne w wysokości 50% kosztów inwestycji na rachunek Powiatu – jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nadmienia się, iż w sprawie obowiązku opodatkowania przekazanych środków finansowych przez osoby fizyczne w wysokości 50% kosztów inwestycji na rachunek Stowarzyszenia współpracującego z Powiatem wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
|