Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-511/09-4/MT
z 15 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-511/09-4/MT
Data
2009.07.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
bonus
faktura VAT
podatek od towarów i usług
premia pieniężna
rabaty


Istota interpretacji
Czy w przedmiotowej sprawie należy wystawiać faktury VAT? Jak należy oznaczać na nich premie oraz czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z ww. faktur?



Wniosek ORD-IN 760 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu 3 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych. Wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem podstawowej działalności Wnioskodawcy jest produkcja i sprzedaż cementu. Spółka zawarła z nabywcami towarów (cementu) umowy handlowe zawierające element motywacyjny, zachęcający do dalszej współpracy. W umowach tych zawarto postanowienie, że nabywcy cementu po osiągnięciu odpowiedniej ilości odbioru w określonym czasie, tj. miesiącu lub roku, otrzymają bonus (premię pieniężną). Jego wysokość jest ustalana kwotowo od 1 tony i jest uzależniona od ilości zakupionego przez nabywcę cementu.

Bonus (premia pieniężna) nie jest związany z żadną konkretną dostawą cementu, lecz jest wynikiem wszystkich dostaw cementu dokonanych w danym okresie, tj. miesięcznie lub rocznie.

W związku ze zgłaszaniem odmiennych stanowisk kontrahentów (nabywców cementu) odnośnie rodzaju dokumentu rozliczeniowego, istnieje zagrożenie otrzymania przez Zainteresowanego zarówno not obciążeniowych za ww. premie, jak i faktur VAT.

Wniosek uzupełniono o następujące informacje:

Ad 1. Wypłacane premie mają charakter pieniężny.

Ad 2. Brak powiązania premii z konkretną dostawą towaru.

Ad 3. Umowa handlowa dotyczy jedynie sprzedaży cementu na rzecz kontrahenta, brak w niej jakichkolwiek zapisów na temat świadczenia usług o charakterze reklamowym, promocyjnym, marketingowym bądź zobowiązanie do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię, zobowiązanie do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta.

Ad 4. Warunkiem otrzymania premii jest zakup minimalnej, określonej w umowie ilości cementu. Po przekroczeniu minimalnego progu ilościowego i skorzystaniu z premii pieniężnej aktywacja nowego bonusu wymaga zmian w umowie handlowej, zaakceptowanych przez obydwie strony umowy.

Ad 5. Stosownie do zapisów umowy handlowej wraz z załącznikami, bonus przysługuje w momencie przekroczenia ilościowego progu sprzedaży i ustalany jest kwotowo na 1 tonę sprzedanego cementu.

Ad 6. Premia przysługuje po osiągnięciu odpowiedniego poziomu odbioru (ilość) w określonym czasie (miesiącu, roku). Brak w umowie handlowej zapisów na temat innych warunków do spełnienia, uzależniających prawo otrzymania premii pieniężnej przez kontrahenta.

Ad 7. W umowie handlowej brak zapisów odnośnie zasad wynagradzania za świadczone usługi.

Ad 8. Jedynym warunkiem uprawniającym do otrzymania bonusu jest zakup określonej ilości cementu (próg ilościowy). W sytuacji, gdy kontrahent nie dokonuje zakupu cementu premia pieniężna nie występuje. Odbiór ściśle określonej w umowie ilości cementu daje prawo kontrahentowi do skorzystania z premii pieniężnej. Wobec powyższego premia pieniężna wypłacana jest jednorazowo. Intensyfikacja zakupów cementu przez kontrahenta celem skorzystania z dodatkowej premii wymaga zmian warunków umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w przestawionym stanie faktycznym otrzymywanie bonusu (premii pieniężnej) rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług...
  2. W jaki sposób powinno być udokumentowane otrzymywanie bonusu (premii pieniężnej) – notą obciążeniową nie zawierającą podatku VAT, czy fakturą VAT...
  3. Która ze stron umowy zobowiązana jest do wystawienia dokumentu rozliczającego transakcję otrzymywania bonusu...


Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne nie powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług, gdyż przyznanie kontrahentom takiego świadczenia nie jest wynagrodzeniem za usługi wykonywane na rzecz spółki. Bonus (premia pieniężna) wypłacany jest kontrahentom za osiągnięcie określonego poziomu zakupów w danym okresie, a nie za świadczone przez nich usługi ma charakter intensyfikujący sprzedaż cementu.

Wnioskodawca zawarł umowy sprzedaży cementu z danym kontrahentem, zatem transakcja gospodarcza nie może stanowić jednocześnie dostawy towarów i świadczenia usług, a także nie powinna podlegać podwójnemu opodatkowaniu. Podwójne opodatkowanie jest sprzeczne z konstytucyjną zasadą równości i powszechności opodatkowania.

Stosownie do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Nie można uznać zrealizowania określonego z góry pułapu zakupów za świadczenie usługi. Na określony pułap obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży, tj. dostaw cementu. Czynności stanowiące dostawę towaru nie mogą, poprzez ich zsumowanie, przekształcić się w usługę.

Ww. stanowisko zgodne jest z najnowszą linią orzecznictwa NSA i WSA (WSA w Warszawie w wyroku z dnia 5 stycznia 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 1451/08, WSA w Katowicach w wyroku z dnia 27 marca 2006 r., sygn. akt I SA/Ke 100/08, NSA w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 1109/06, NSA w wyroku z 23 marca 2008 r., sygn. akt I FSK 998/08 mimo, że powyższe rozstrzygnięcia dotyczą konkretnych spraw, do niej się zawężają i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Mocą art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    nbspnbsp a) określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    nbspnbsp b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż przedmiotem podstawowej działalności Wnioskodawcy jest produkcja i sprzedaż cementu. Spółka zawarła z nabywcami towarów (cementu) umowy handlowe zawierające element motywacyjny, zachęcający do dalszej współpracy. W umowach tych zawarto postanowienie, że nabywcy cementu po osiągnięciu odpowiedniej ilości odbioru w określonym czasie, tj. miesiącu lub roku, otrzymają bonus (premię pieniężną). Jego wysokość jest ustalana kwotowo od 1 tony i jest uzależniona od ilości zakupionego przez nabywcę cementu. Bonus (premia pieniężna) nie jest związany z żadną konkretną dostawą cementu, lecz jest wynikiem wszystkich dostaw cementu dokonanych w danym okresie, tj. miesięcznie lub rocznie.

W związku ze zgłaszaniem odmiennych stanowisk kontrahentów (nabywców cementu) odnośnie rodzaju dokumentu rozliczeniowego, istnieje zagrożenie otrzymania przez Zainteresowanego zarówno not obciążeniowych za ww. premie, jak i faktur VAT.

Wypłacane przez Wnioskodawcę premie mają charakter pieniężny oraz nie są powiązane z konkretną dostawą towaru. Umowa handlowa dotyczy jedynie sprzedaży cementu na rzecz kontrahenta, brak w niej jakichkolwiek zapisów na temat świadczenia usług o charakterze reklamowym, promocyjnym, marketingowym bądź zobowiązania do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię, zobowiązania do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta.

Warunkiem otrzymania przez kontrahentów Zainteresowanego premii jest zakup minimalnej, określonej w umowie ilości cementu. Po przekroczeniu minimalnego progu ilościowego i skorzystaniu z premii pieniężnej aktywacja nowego bonusu wymaga zmian w umowie handlowej, zaakceptowanych przez obydwie strony umowy. Stosownie do zapisów umowy handlowej wraz z załącznikami, bonus przysługuje w momencie przekroczenia ilościowego progu sprzedaży i ustalany jest kwotowo na 1 tonę sprzedanego cement. Premia przysługuje po osiągnięciu odpowiedniego poziomu odbioru (ilość) w określonym czasie (miesiącu, roku). Brak w umowie handlowej zapisów na temat innych warunków do spełnienia, uzależniających prawo otrzymania premii pieniężnej przez kontrahenta.

W umowie handlowej pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentami brak zapisów odnośnie zasad wynagradzania za świadczone usługi. Jedynym warunkiem uprawniającym do otrzymania bonusu jest zakup określonej ilości cementu (próg ilościowy). W sytuacji, gdy kontrahent nie dokonuje zakupu cementu premia pieniężna nie występuje. Odbiór ściśle określonej w umowie ilości cementu daje prawo kontrahentowi do skorzystania z premii pieniężnej. Wobec powyższego, premia pieniężna wypłacana jest jednorazowo. Intensyfikacja zakupów cementu przez kontrahenta celem skorzystania z dodatkowej premii wymaga zmian warunków umowy.

Jak wynika z powyższego, wysokość premii uzależniona jest od wielkości dokonywanych zakupów. Stanowi ona ustalony procent wielkości obrotów w okresie miesięcznym, rocznym.

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że premie pieniężne wypłacone na rzecz kontrahentów można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (miesiąc, rok). Jak podaje Wnioskodawca wysokość premii jest różnicowana ze względu na wielkość obrotów i kształtowana jako ustalony procent wielkości obrotów w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc, rok).

Aby więc ustalić wysokość premii należnej kontrahentom, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie (miesiąc, rok) objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Ponadto – jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego – kontrahenci nie są w żaden sposób zobowiązani do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. na rzecz dostawców towarów.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż kontrahenci nie wykonują żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od Wnioskodawcy i rozliczeniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Oznacza to zatem, że nie świadczą oni wobec Zainteresowanego usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań kontrahentów, które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byliby zobligowani postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Reasumując, należy uznać, że przedmiotowa premia pieniężna stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy – zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem, uzyskanie przedmiotowej premii pieniężnej podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., podatnik udzielający rabatu winien wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj