Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-551/09-5/ISN
z 14 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-551/09-5/ISN
Data
2009.07.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
miejsce świadczenia
podatek od towarów i usług
stawki podatku
świadczenie usług
transport międzynarodowy
usługi


Istota interpretacji
Opodatkowanie usług transportu na trasach: Belgia-Szwajcaria, Niemcy-Szwajcaria, Szwajcaria - Polska.



Wniosek ORD-IN 389 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) oraz pismem z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług transportowych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług transportowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) o podpis drugiego Członka Zarządu oraz pismem z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.) o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie drogowego międzynarodowego transportu towarów.

W ostatnich miesiącach świadczył m.in. usługi transportowe w następujących relacjach: Belgia -Szwajcaria, Niemcy-Szwajcaria, Szwajcaria-Polska. Są to więc transporty częściowo świadczone na terenie Unii Europejskiej, a częściowo poza Unią. Faktury za wykonane usługi wystawiane są polskim firmom, które zlecają wykonanie powyższych transportów.


W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, że:

  • usługi wykonywane przez niego na trasach: Belgia-Szwajcaria oraz Niemcy-Szwajcaria nie przebiegają na żadnym odcinku przez terytorium RP,
  • do wszystkich świadczonych usług posiada dokument CMR, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim,
  • wykonywana usługa na trasie Szwajcaria-Polska dotyczy towarów importowanych; Wnioskodawca jako firma transportowa nie posiada dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego wynika fakt wliczenia wartości tej usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Jednakże w przypadku wykonywania transportu na trasie Szwajcaria-Polska każdorazowo dokonywana jest odprawa celna, początkowa w Szwajcarii i końcowa w Polsce, a dokumenty potwierdzające dokonanie odprawy celnej każdorazowo przekazywane są firmie importującej towar ze Szwajcarii.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować przy świadczeniu opisanych usług transportowych...


Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe usługi transportowe powinny być zafakturowane z dwoma stawkami podatku VAT: transport na terenie Szwajcarii ze stawką „np”, transport poza Szwajcarią ze stawką 22%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Na mocy art. 2 pkt 2 ustawy, przez państwo członkowskie rozumie się państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej.


Z kolei, przez terytorium Wspólnoty rozumie się terytoria państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej (…) - art. 2 pkt 3 ustawy.


Art. 2 pkt 7 ustawy stanowi, iż przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.


W myśl art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Art. 28 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej #8243;wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów#8243;, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.


Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany świadczy usługi transportu towarów m.in. na trasach: Belgia-Szwajcaria, Niemcy-Szwajcaria i Szwajcaria-Polska.


W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż usługi transportu odbywające się na trasach: Belgia-Szwajcaria i Niemcy-Szwajcaria nie przebiegają na żadnym odcinku przez terytorium RP.

Mając na uwadze wskazane wyżej przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż miejscem świadczenia wykonywanych przez Zainteresowanego usług transportu towarów jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości (art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy), czyli odpowiednio na terytorium Belgii, Szwajcarii, Niemiec i Polski.

W odniesieniu do transportu odbywającego się na trasach: Belgia-Szwajcaria i Niemcy -Szwajcaria, z uwagi na fakt, że transport nie odbywa się na żadnym odcinku na terytorium Polski, usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. Do usług tych nie znajdzie zastosowania art. 28 ust. 1 ustawy, bowiem nie rozpoczynają się one i nie kończą na terytorium dwóch różnych państw członkowskich.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

W myśl § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwanego dalej rozporządzeniem, przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.


Stosownie do § 25 ust. 2 rozporządzenia, faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

W związku z powyższym, Zainteresowany świadcząc usługi niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, na wystawianych dla kontrahentów fakturach nie zawiera stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.


Stosownie do art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.


Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż wykonywana przez Spółkę usługa transportu na trasie Szwajcaria-Polska spełnia definicję usługi transportu międzynarodowego.


Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem ust. 2;
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;
  4. osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera (art. 83 ust. 5 ustawy).


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w związku z wykonywaną usługą transportu towarów z Szwajcarii do Polski, związanej z importem towarów, Zainteresowany jest w posiadaniu dokumentu określonego w art. 83 ust. 5 pkt 1 - tj. dokumentu CMR, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.


Wnioskodawca nie posiada jednak dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego wynika, że do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów doliczono wartość usługi transportowej.

Reasumując, należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie posiada dokumentu wymienionego w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, wystawiając fakturę VAT na świadczoną usługę transportu międzynarodowego związanego z importem towarów nie ma prawa do zastosowania stawki 0%. Zobowiązany jest do opodatkowania tej usługi na odcinku krajowym stawką podatku w wysokości 22%.


Podkreślić należy, że stawka ta ma zastosowania jedynie do odcinka na terytorium kraju, a nie do całości usługi, gdyż w pozostałej części usługa podlega opodatkowaniu na zasadach obowiązujących w krajach, przez które przebiega ten transport.

Jednocześnie należy zauważyć, iż na odcinkach poza krajem usługi transportowe podlegają rozliczeniu na terenie tych państw, przez które przebiegała trasa transportu - według przepisów obowiązujących w tych krajach z uwzględnieniem pokonanych odległości. O konieczności rejestracji podatkowej przewoźników w tych krajach, w celu rozliczenia podatku decydują ich wewnętrzne regulacje.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 stawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj