Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-139/12-4/ŁM
z 23 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Zakładu Komunikacji przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2012 r. (data wpływu do BKIP w Lesznie 23 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego udostępnienia infrastruktury tramwajowej i jego wyceny jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej pytania nr 1,
  • bezprzedmiotowe – w części dotyczącej pytania nr 2.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2012 r. Miejski Zakład Komunikacji złożył do Naczelnika (…) Urzędu Skarbowego w (…) ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego udostępnienia infrastruktury tramwajowej i jego wyceny.

Pismem z dnia 18 kwietnia 2012 r. nr LUS/OB/422-35/12/MS Naczelnik (...) Urzędu Skarbowego w (...), na podstawie art. 15 - 17 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), przekazał przedmiotowy wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie (data wpływu do tut. Organu 23.04.2012 r.) celem załatwienia według właściwości rzeczowej.

Dla Miejskiego Zakładu Komunikacji w (...) - Wnioskodawcy właściwym rzeczowo i miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 lipca 2007 r. jest bowiem – w związku z § 6 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego – Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 czerwca 2012 r. (data wpływu 28.06.2012 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia jego braków formalnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym.

W dniu 02.01.2012 r. pomiędzy Miastem (...) (zwanym dalej: „Udostępniającym”) a Wnioskodawcą (zwanym dalej: „Biorącym do używania”) zawarta została umowa o nieodpłatne udostępnienie infrastruktury tramwajowej.

W treści umowy znajdują się następujące zapisy cyt.:

& 1 (Definicje)

Użyte w niniejszej umowie wyrażenia mają następujące znaczenie

  1. Załącznik nr 1 do umowy - integralna część umowy o nieodpłatne przekazanie infrastruktury tramwajowej znajdującej się w pasach drogowych oraz na terenach komunikacyjnych. Określa on w sposób szczegółowy zakres zadań dotyczących eksploatacji infrastruktury tramwajowej, które zobowiązuje się wykonywać Miejski Zakład Komunikacji w (...) w ramach przyznanej dotacji przedmiotowej z budżetu Miasta (...), bez prawa do żądania dodatkowego wynagrodzenia.

& 2 (Przedmiot umowy)

  1. Miasto (...) udostępnia Miejskiemu Zakładowi Komunikacji w (...) infrastrukturę tramwajową znajdującą się w pasach drogowych oraz na terenach komunikacyjnych do używania celem wykonywania przez Miejski Zakład Komunikacji zadań statutowych, w szczególności w celu umożliwienia zapewnienia funkcjonowania regularnego przewozu osób w ramach transportu tramwajowego.
  2. Biorący do używania oświadcza, że zapoznał się ze stanem technicznym udostępnianej infrastruktury tramwajowej oceniając ją jako sprawną i znajdującą się w dostatecznym stanie pozwalającym na prowadzenie komunikacji tramwajowej.
  3. Biorący do używania akceptuje w całości zakres zadań do wykonania określonych w załączniku nr 1 do umowy w okresie trwania niniejszej umowy i zobowiązuje się wykonywać w sposób należyty.
  4. Biorącemu do używania nie wolno wprowadzać zmian funkcjonalnych w udostępnianym Przedmiocie umowy bez uprzedniej pisemnej zgody zamawiającego.
  5. Biorący do używania nie ma prawa do oddania Przedmiotu umowy innemu podmiotowi do dalszego używania.
  6. Biorącemu do używania nie wolno, bez uprzedniej pisemnej zgody Zamawiającego podejmować jakichkolwiek decyzji finansowych, których skutki mogłyby obciążać Zamawiającego.
  7. Miejski Zakład Komunikacji zobowiązuje się do utrzymania wiat przystankowych wymienionych w załączniku nr 2 do umowy.

W piśmie z dnia 25 czerwca 2012 r. (data wpływu 28.06.2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż udostępniona nieodpłatnie infrastruktura tramwajowa stanowi środki trwałe Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy nieodpłatne udostępnienie infrastruktury tramwajowej na podstawie zawartej umowy stanowi przychód dla Miejskiego Zakładu Komunikacji podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
  2. Jeżeli odpowiedź na pkt 1 będzie pozytywna, to w jaki sposób dokonać wyceny nieodpłatnego przekazania?

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Wnioskodawca uważa, iż nieodpłatne udostępnienie infrastruktury tramwajowej przez Miasto (...) na podstawie zawartej umowy z dnia 02.01.2012 r. nie stanowi dla Zakładu przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2, przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Wartość nieodpłatnego przekazania, zdaniem Wnioskodawcy, należałoby określić zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia.

Problemem jest jednak fakt, iż obrót infrastrukturą tramwajową na rynku nie występuje, a więc trudno jest określić jej cenę rynkową. Z udostępnionej infrastruktury tramwajowej ok. 90% środków trwałych jest w 100% umorzonych, a więc ich wartość księgowa wynosi 0 (zero).

Powyższe stanowisko wynika z powołanego wyżej pisma z dnia 25 czerwca 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe – w części dotyczącej pytania nr 1,
  • bezprzedmiotowe – w części dotyczącej pytania nr 2.

W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca będący samorządowym zakładem budżetowym, zawarł z Miastem (...) umowę o nieodpłatne udostępnienie infrastruktury tramwajowej.

W myśl art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.


Skutkiem realizacji takiego zobowiązania na gruncie podatku dochodowego jest uzyskanie nieodpłatnego świadczenia przez biorącego.

Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Z regulacji tej wynika, iż – co do zasady – wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń stanowi przychód podatnika, który takie świadczenie otrzymuje. Wyjątek od tej zasady stanowi nieodpłatnie otrzymane przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych świadczenie, które kumulatywnie spełnienia trzy przesłanki:

  1. świadczenie zostało otrzymane od jednostki samorządu terytorialnego,
  2. jest ono związane z używaniem środków trwałych otrzymanych w nieodpłatny zarząd lub używanie,
  3. świadczeniobiorcą jest samorządowy zakład budżetowy lub spółka użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostki samorządu terytorialnego.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż wskazane przesłanki zostały w niniejszej sprawie spełnione. I tak:

  1. świadczenie zostało otrzymane od Miasta,
  2. jest ono związane z nieodpłatnym udostępnieniem infrastruktury tramwajowej stanowiącej środki trwałe Miasta,
  3. świadczeniobiorcą jest samorządowy zakład budżetowy (tj. Wnioskodawca).

Tym samym, Wnioskodawca nie uzyskał przychodu podatkowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, wartość świadczenia, które otrzymał Wnioskodawca z tytułu zawartej z Miastem umowy o nieodpłatne udostępnienie infrastruktury tramwajowej, nie stanowi przychodu podatkowego.

Z uwagi na powyższe, pytanie Wnioskodawcy w zakresie wyceny przychodu z tytułu nieodpłatnego udostępnienia infrastruktury tramwajowej (oznaczone w treści wniosku jako pytanie nr 2) – uzależnione od uznania przez tut. Organ wartości otrzymanego świadczenia za przychód podatkowy – jest bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj