Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-72/09/AD
z 9 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-72/09/AD
Data
2009.04.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenia
podatek naliczony
projekt


Istota interpretacji
Czy w odniesieniu do zamierzonego zadania Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w całości lub w części?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu 29 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 i 27 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu zakupów związanych z realizacją projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 stycznia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 26 i 27 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu zakupów związanych z realizacją projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina zamierza złożyć wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, realizacji zadania pod nazwą „Budowa publicznego skweru wiejskiego wraz z obiektami małej architektury oraz budowlami i urządzeniami towarzyszącymi, tj. ścianą oporową, platformami ekspozycyjnymi i infrastrukturą techniczną, kanalizacją deszczową, instalacją oświetlenia zewnętrznego, 26 miejscami parkingowymi w zakresie działania "Odnowa i rozwój wsi". Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji podatników tego podatku i realizując powyższe zadanie nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych przez nie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Realizacja wymienionego zadania należy do takich właśnie zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) i nie będzie służyć działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, ponieważ czynność ta nie jest wykonywana na podstawie umowy cywilnoprawnej (tj. sprzedaży, najmu, dzierżawy, leasingu), nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Gmina wskazała, iż zgodnie z orzeczeniem sądu tylko w zakresie takich czynności może być podatnikiem tego podatku.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). W związku z realizacją wskazanego zadania nie będą wykonywane czynności podlegające opodatkowaniu i w związku z tym, nie będzie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tym przedsięwzięciem. Zadanie pod nazwą „Budowa publicznego skweru wiejskiego wraz obiektami małej architektury oraz budowlami i urządzeniami towarzyszącymi, tj. ścianą oporową, platformami ekspozycyjnymi i infrastrukturą techniczną: kanalizacją deszczową, instalacją oświetlenia zewnętrznego, 26 miejscami parkingowymi w zakresie działania „Odnowa i rozwój wsi” zostanie nieodpłatnie przekazane mieszkańcom wsi.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w odniesieniu do zamierzonego zadania Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w całości lub w części...


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a zadania opisane we wniosku mieszczą się w katalogu zadań wyszczególnionych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, które to czynności należą do zadań własnych gminy. W związku z tym, że nie jest to czynność wykonywana na podstawie umowy cywilnoprawnej – w opinii Wnioskodawcy - nie będzie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zapłaconego w związku z realizacją przedmiotowego zadania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 22 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.


W myśl § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:


  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).


Z przepisu § 8 ust. 4 ww. rozporządzenia wynika, że za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:


  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy


  • z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie ust. 6 powołanego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Przepis § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia Ministra Finansów stanowi, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina realizuje inwestycję pod nazwą „Budowa publicznego skweru wiejskiego wraz z obiektami małej architektury oraz budowlami i urządzeniami towarzyszącymi, tj. ścianą oporową, platformami ekspozycyjnymi i infrastrukturą techniczną, kanalizacją deszczową, instalacją oświetlenia zewnętrznego, 26 miejscami parkingowymi w zakresie działania "Odnowa i rozwój wsi". W związku z tym przedsięwzięciem nie będą wykonywane czynności podlegające opodatkowaniu - realizowane zadanie zostanie nieodpłatnie przekazane mieszkańcom wsi. Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych na zrealizowanie przedmiotowego przedsięwzięcia.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii dotyczącej uznania Gminy za podatnika podatku od towarów i usług, ponieważ nie była ona przedmiotem zapytania.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj