Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-144/09/IK
z 29 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-144/09/IK
Data
2009.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
nieruchomości
podatek od towarów i usług
sprzedaż
zwolnienie


Istota interpretacji
sprzedaz lokalu wyodrębnionego z lokalu obejmującego 2 kondygnacje w budynku o funkcji usługowej.



Wniosek ORD-IN 874 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu 12 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 2 kwietnia 2009 (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sprzedaży lokalu wyodrębnionego z lokalu obejmującego 2 kondygnacje w budynku o funkcji usługowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 2 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sprzedaży lokalu wyodrębnionego z lokalu obejmującego 2 kondygnacje w budynku o funkcji usługowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W roku 2008 (przed dniem 1 grudnia 2008 r.) został podniesiony kapitał zakładowy podatnika poprzez ustanowienie nowych udziałów w zamian za wniesienie przez wspólnika aportu w postaci prawa własności nieruchomości lokalowej wraz ze związanym z nim udziałem w nieruchomości wspólnej. Wniesienie wspomnianego wcześniej aportu stosownie do postanowień § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podlegało zwolnieniu w podatku od towarów i usług, w związku z czym podatnik nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od aportu. Budynek, w którym położona jest nieruchomość lokalowa został wybudowany w latach 70-tych ubiegłego stulecia i wtedy też rozpoczęto jej użytkowanie. Podatnik nie dokonał wydatków na ulepszenie na nieruchomość lokalową w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w wysokości stanowiącej co najmniej 30% jego wartości początkowej (dotyczy wydatków dokonanych zarówno przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych jak i po wprowadzeniu). Aktualnie Podatnik nie wykorzystuje jeszcze lokalu do wykonania czynności opodatkowanych. Na poczet ceny sprzedaży jednego lokalu podatnik otrzymał zaliczkę końcem roku 2008 równą cenie sprzedaży i na kwotę tę wystawił fakturę w 2008 r. (Sprzedaż – zawarcie umowy aktem notarialny nastąpi w roku 2009).

Pismem z dnia 2 kwietnia 2009 r. i z dnia 27 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny o następujące informacje:

Spółka otrzymała w formie aportu jeden lokal obejmujący dwie kondygnacje w budynku o funkcji usługowej. Lokal z uwagi na zły stan techniczny jest wyłączony z eksploatacji. Spółka dokonała dalszego podziału tego lokalu na kilka odrębnych nieruchomości lokalowych, z których część zamierza sprzedać, a uzyskane środki przeznaczyć na wyremontowanie pozostałych lokali, które będzie eksploatować w przyszłości.

Podział lokalu oznacza opracowanie Projektu Technicznego Podziału i Wyodrębnienia Lokali. Projekt ten został opracowany na bazie stanu istniejącego nieruchomości, przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego. Na podstawie tego projektu Starostwo Powiatowe wydało tzw. Zaświadczenie „o samodzielności lokali”. Następnie nowy stan wynikający z tego projektu i ww. zaświadczenia został (po sporządzeniu odpowiedniego aktu notarialnego) naniesiony do ksiąg wieczystych.

Podział i wyodrębnienie, o którym mowa wyżej nie mają charakteru prac budowlanych i nie oznaczają fizycznych zmian np. w układzie ścian.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż przez podatnika lokalu powstałego z wyodrębnienia z lokalu będącego przedmiotem przedstawionego w opisie stanu faktycznego aportu podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, iż przedmiotem dostawy (sprzedaży) jest część budynku (lokal), a dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem (rozpoczęciem użytkowania) a dostawą upłynęło więcej niż dwa lata, dostawa (sprzedaż lokalu podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Ponadto Podatnikowi w stosunku do lokalu, z którego wyodrębniono lokal będący przedmiotem dostawy (sprzedaży) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bo lokal ten był przedmiotem aportu (wniesionego przed dniem 1 grudnia 2008 r.), którego wniesienie na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podlegało zwolnieniu w podatku od towarów i usług, a także podatnik nie dokonał na lokal nakładów na ulepszenie przekraczających 30% jego wartości początkowej, a lokal nie był i nie jest wykorzystywany przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych. W ocenie podatnika zachowane zostały warunki zwolnienia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast przez dostawę towarów w świetle art. 7 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ww. ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa lokalu (części budynku) podlega opodatkowaniu gdy następuje w okresie krótszym niż 2 lata od jego pierwszego zasiedlenia.

Przy czym przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy:

  • oddanie do użytkowania
  • w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu
  • pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi m. in. lokalu (części budynku) po jego wybudowaniu lub ulepszeniu stanowiącym co najmniej 30% wartości początkowej.

Definicję „budowy” zawiera art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) stosownie do tego przepisu przez budowę rozumieć należy wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca ma zamiar sprzedać lokal wyodrębniony z lokalu obejmującego dwie kondygnacje w budynku o funkcji usługowej nabytego w formie aportu. Wyodrębnienie lokalu, który będzie przedmiotem dostawy nie miało charakteru prac budowlanych i nie powodowało fizycznych zmian np. w układzie ścian. Wyodrębnienie przedmiotowego lokalu oznaczało opracowanie projektu technicznego podziału i wyodrębnienia lokali na podstawie, którego Starosta Powiatowy wydał zaświadczenie „o samodzielności lokali”. Nowy stan wynikający z ww. projektu i zaświadczenia został po sporządzeniu aktu notarialnego wpisany do ksiąg wieczystych. Budynek, w którym położona jest nieruchomość lokalowa nabyta w formie aportu został wybudowany w latach 70-tych ubiegłego stulecia i wtedy też rozpoczęto jego użytkowanie. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie poniósł wydatków na modernizację wniesionego aportem lokalu przekraczających 30% wartości początkowej. W związku z powyższym należy zauważyć, iż dostawa lokalu wyodrębnionego z nieruchomości lokalowej nabytej aportem podlega zwolnieniu z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10, bowiem dostawa nie następuje w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, nie następuje również w okresie krótszym niż 2 lata po pierwszym zasiedleniu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę, zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj