Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-163/09-4/AK
Data
2009.05.27
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym --> Uprawnienia osób fizycznych
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
materiały budowlane
niepełnosprawni
wydatek
zwrot podatku od towarów i usług
Istota interpretacji
Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do ubiegania się o zwrot części podatku VAT od faktur, które stanowiły zapłatę za wykonanie usługi, dodatkowo wskazać należy, iż pozycja 2 jednej z faktur opisanych w nadesłanym uzupełnieniu, jest płatnością za montaż węzła, który to montaż opodatkowany jest 7% stawką podatku VAT. Odnośnie faktury, która jest płatnością za zakup węzła cieplnego, stwierdzić należy, iż materiał taki również nie został ujęty w wykazie materiałów budowlanych. Faktury winny zawierać szczegółowe nazwy pojedynczych materiałów budowlanych niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji.
Wniosek ORD-IN
602 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 05.03.2009 r. (data wpływu 09.03.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości uzyskania zwrotu części podatku VAT od niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 09.03.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości uzyskania zwrotu części podatku VAT od niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną, niewidomą zaliczoną do I grupy inwalidztwa, całkowicie niezdolną do pracy i samodzielnej egzystencji. Posiada dodatek pielęgnacyjny. Inwalidztwo jest trwałe. Żona Wnioskodawcy jest emerytką, cierpi na reumatoidalne zwyrodnienie stawów. Wnioskodawca mieszka z żoną w budynku jednorodzinnym z ogrzewaniem centralnym na piec węglowy, bez ciepłej wody użytkowej. Stan zdrowia Wnioskodawcy nie pozwala mu na obsługę pieca centralnego ogrzewania z otwartą komorą ognia. W 2008 r. podłączył budynek mieszkalny do sieci ogrzewania Miejskiego – Zakładu Energetyki Cieplnej. Za przyłączenie ciepła do centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej zapłacił 23.851 zł oraz 10.772,24 zł za węzeł cieplny. Węzeł cieplny zamontowany jest na stałe w kotłowni budynku mieszkalnego. Jest to skrzynia, w której znajduje się system rur, pomp, manometrów, filtrów, liczników, sprężarek do wytworzenia ciepłej wody użytkowej i wody do centralnego ogrzewania budynku mieszkalnego. Przyłączenie obejmuje magistralę rury doprowadzając wodę usytuowaną na głębokości około 1 m, wokół budynku mieszkalnego na długość ok. 16 metrów w nieruchomości, działce i pod posadzkami piwnic.
Pismem z dnia 11.05.2009 r. Nr IPPB2/415-163/09-2/AK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia stanu faktycznego wniosku poprzez: - poprzez wskazanie czy Wnioskodawca posiada zbiorczą fakturę(y) na wykonanie przyłącza budynku mieszkalnego do sieci ogrzewania miejskiego, czy fakturę(y) na zakup poszczególnych materiałów budowlanych niezbędnych do wykonania powyższej czynność (fakturę/y, która zawiera w swej treści specyfikację np.: zakup pieca, rur itp.).
Dokładne i precyzyjne opisanie jakie materiały budowlane znajdują się na fakturze(ach).
Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie (data wpływu uzupełnienia 20.05.2009 r.), w którym poinformował tutejszy organ podatkowy, iż posiada dwie zbiorcze faktury na wykonanie przyłącza. Jedna z faktur w swej treści zawiera zapis: opłata za przyłączenie, szt. 1, cenę netto, podatek VAT 22% oraz wartość. Druga faktura w swej treści zawiera 2 pozycje: - zapis 1 pozycji widniejącej na przedmiotowej fakturze: węzeł cieplny PKL2F-4B1-RX-PL, szt. 1, cenę netto, podatek VAT 22% oraz wartość,
- zapis 2 pozycji to: montaż węzła szt. 1, cenę netto, podatek VAT 7% oraz wartość.
Wykonawca wystawił fakturę na podstawie zawartej z Wnioskodawcą umowy o przyłączenie Nr 308/p/2008 z dnia 16.10.2008 r. Z zawartej umowy wynika zakres prac, rodzaj materiałów budowlanych użytych do wykonania przyłącza oraz koszty wykonania przedsięwzięcia. Przyłączenie obejmuje w szczególności wykonanie prac projektowych w zakresie: - Wykonania projektu technicznego przyłącza,
- Uzyskanie wymaganych prawem uzgodnień, dokumentacji technicznej wraz z pozwoleniem na budowę.
Przyłączenie obejmuje również prace budowlano – montażowe w zakresie: - montaż węzła cieplnego i włączenia go do instalacji odbiorczej.
Prace zostały zorganizowane i wykonane w całości przez dostawcę – sprzedającego.
Właściciel, na wniosek dostawcy, upoważnia dostawcę do dokonania zakupu węzła cieplnego i jego montażu. Koszty zakupu oraz przyłącza poniósł Wnioskodawca zgodnie z fakturami opisanymi powyżej. Poniesione koszty nie będą zrekompensowane przez dostawcę w ramach rozliczeń za dostarczane ciepło.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
- Czy może ubiegać się o zwrot VAT za materiały budowlane z faktur ...
- Czy wydatki można zaliczyć do wydatków na cele rehabilitacyjne dotyczące adaptacji i wyposażenia budynku mieszkalnego osoby niepełnosprawnej, ułatwiające wykonywanie czynności życiowych...
- Czy wydana interpretacja będzie obowiązywała dla przyszłych zdarzeń dotyczących takich wydatków...
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie możliwości uzyskania zwrotu części podatku VAT od niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1) Wnioskodawca uważa, że powinna istnieć możliwość zwrotu VAT z faktury wydatków dla osób niepełnosprawnych, a już bezspornie z wydatku dotyczącego węzła cieplnego, gdyż jest montowany na stałe w budynku i zastępuje kocioł centralnego ogrzewania.
Ad. 2) Wnioskodawca jako osoba niewidoma niezdolna do samodzielnej egzystencji uważa, że poniesione przez niego wydatki modernizację kotłowni – sposobu ogrzewania budynku mieszkalnego w całości spełnia wymogi ulgi rehabilitacyjnej na adaptację i wyposażenie budynku mieszkalnego.
Ad. 3) Wnioskodawca oczekuje, że wydana interpretacja będzie dotyczyła takich wydatków, zdarzeń poniesionych w latach następnych.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:
Art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 roku o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 oraz Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz.138 i Nr 192, poz.1382) reguluje zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części. W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z: - budową budynku mieszkalnego;
- nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
- remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.
Zgodnie z art. 3 ust. 4 ww. ustawy dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej. W treści art. 3 ust. 8 omawianej ustawy minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłosił, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT 22%. Załącznik do ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 oraz Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz.138 i Nr 192, poz.1382) zawiera w swej treści wykaz robót zaliczanych do remontu budynku lub lokalu mieszkalnego. Zestawienie 2 wykazu w pkt 2 ppkt 5 zezwala na wykonanie instalacji i urządzeń grzewczych. Ponadto załącznik do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r. zawiera wykaz materiałów budowlanych, na które wzrosła po dniu 30.04.2004 r. stawka podatku VAT z 7% na 22%. W wykazie tym zostały ściśle określone nazwy towarów oraz ich symbole PKWiU, które podlegają zwrotowi. Wykaz zawiera szczegółowe zestawienie materiałów budowlanych wymienionych z nazwy i symbolu ale przewiduje również w swej specyfikacji materiały budowlane, które bez względu na symbol PKWiU podlegają rozliczeniu. Przedmiotowy wykaz oraz powyższe obwieszczenie nie daje prawa do zwrotu części podatku VAT od zakupionych usług – wykonania np. instalacji, montażu, opłat za wykonanie prac remontowych, przyłączy. W związku z powyższych Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do ubiegania się o zwrot części podatku VAT od faktur, które stanowiły zapłatę za wykonanie usługi, dodatkowo wskazać należy, iż pozycja 2 jednej z faktur opisanych w nadesłanym uzupełnieniu, jest płatnością za montaż węzła, który to montaż opodatkowany jest 7% stawką podatku VAT. Odnośnie faktury, która jest płatnością za zakup węzła cieplnego, stwierdzić należy, iż materiał taki również nie został ujęty w wykazie materiałów budowlanych. Faktury winny zawierać szczegółowe nazwy pojedynczych materiałów budowlanych niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji. Z treści powołanych wyżej przepisów wynika jednoznacznie, iż prawo do ubiegania się o zwrot części podatku VAT zawartego w cenie materiałów przysługuje m.in. pod warunkiem, że osoba fizyczna, która poniosła wydatki na remont budynku mieszkalnego posiada faktury wystawione na nazwisko osoby ubiegającej się o zwrot, a faktury zawierają specyfikację – na fakturze zostały wymienione wszystkie materiały niezbędne do wykonania remontu, określona została ich stawka podatku VAT, cena, wartość oraz materiały te zostały ujęte w ww. wykazie materiałów budowlanych. Treść wydanej interpretacja będzie taka sama, jeżeli w przyszłości Wnioskodawca dokona tożsamych inwestycji udokumentowanych fakturami zawierającymi tożsamą treść, jak faktury opisane w nadesłanym uzupełnieniu. Pod warunkiem, iż zmianie nie ulegną przepisy prawa podatkowego w zakresie wydanej interpretacji.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
|