Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-805/12-3/KC
z 5 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 08.08.2012 r. (data wpływu 08.08.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanych oraz możliwości zastosowania zwolnienia od podatku – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 08.08.2012 r. został złożony ww. wniosek Spółdzielni o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanych oraz możliwości zastosowania zwolnienia od podatku.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT od 2004 r. zamierza sprzedać niezabudowane działki gruntu o n-rach ewid.: 112/3 o pow. 0,3090 ha, 112/4 o pow. 1,0588 ha, 113/2 o pow. 2,0000 ha, tj. łącznie 3,3678 ha, które nabyła na własność:

  1. w dniu 28.03.2000 r. - działkę nr 113/2
  2. w dniu 29.12.2001 r. - działki nr 112/3 i 112/4.

Wszystkie ww. działki zostały zakupione od osób fizycznych jako grunty orne i łąki. Przy aktach notarialnych pobrano od Wnioskodawcy:

  1. w 2000 r. opłatę skarbową
  2. w 2001 r. - podatek od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z Planem zagospodarowania przestrzennego Zespołu Jednostek Osadniczych miasta działka nr 113/2 była przeznaczona pod następujące funkcje: główne liniowe elementy komunikacji, droga, tereny urządzeń elektroenergetyki i tereny zieleni ogólnomiejskiej.


Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenów osiedla (zatwierdzonego Uchwałą Rady Miasta z dnia 30.12.2003 r. ww. działki przeznaczone są pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną wielorodzinną i usługową oraz obiekty infrastruktury technicznej i komunikacyjnej.


W odniesieniu do przedmiotowych nieruchomości została wydana decyzja Prezydenta Miasta z dnia 18.06.2010 r. o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.


W ewidencji gruntów przedmiotowe działki są oznaczone jako:


  1. działka nr 112/3 o pow. 0,3090 ha - grunty orne,
  2. działka nr 112/4 o pow. 1,0588 ha:
    • grunty orne o pow. 0,7758 ha
    • łąki trwałe o pow. 0,2830 ha,
  3. działka nr 113/2 pow. 2,0000 ha:
    • grunty orne o pow. 1,6316 ha
    • łąki trwałe o pow. 0,3684 ha.


Ponieważ część działki nr 112/4 oraz działki nr 113/2 (jako łąki trwałe) leży na obszarze Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego, ww. decyzja o warunkach zabudowy zabrania wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu, uszkadzanie i zanieczyszczanie gleby oraz zmianę stosunków wodnych, czyli na tej podstawie można uznać, że działki w częściach wykazanych w pkt 2 i 3 (łąki trwałe) nie są przeznaczone pod zabudowę


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy sprzedaż ww. nieruchomości (zdarzenie przyszłe) w całości podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT?

    Jeśli ww. dostawa będzie opodatkowana, to:
  2. Czy dostawa przedmiotowych nieruchomości (zdarzenie przyszłe) ze względu na różne określenie gleboznawcze podlegać będzie opodatkowaniu podstawową stawką VAT w części, w jakiej jest oznaczona jako grunty orne z przeznaczeniem pod zabudowę, a w pozostałej części -jako łąki podlegać będzie zwolnieniu z VAT?
  3. Czy zastosowanie stawki podstawowej oraz zwolnienia z VAT powinno nastąpić stosownie do poszczególnych powierzchni części działki o n-rze ewid. 112/4 oraz 113/2 w zależności od ich przeznaczenia?

Stanowisko Wnioskodawcy


Przedmiotem sprzedaży nieruchomości (zdarzenie przyszłe) będą łącznie wszystkie ww. grunty niezabudowane.


Sprzedaż wszystkich działek wymienionych w istniejącym stanie faktycznym, ze względu na odrębne sklasyfikowanie podlegać będzie opodatkowaniu podstawową stawką VAT w części w jakiej jest określona jako grunty orne z przeznaczeniem pod zabudowę, a w pozostałej części (jako łąki trwałe) podlegać będzie zwolnieniu z VAT.

Zastosowanie stawki podstawowej oraz zwolnienia z VAT powinno nastąpić odpowiednio do poszczególnych powierzchni części działek: nr 112/4 oraz 113/2 w zależności od ich przeznaczenia, gdyż łąki trwałe nie są terenami budowlanymi.

W związku z faktem, że Wnioskodawca jest w stanie precyzyjnie określić, jaka część działek podlegała by opodatkowaniu VAT (tj. łącznie 2,7164 ha) oraz jaka część korzystałaby ze zwolnienia z VAT (tj. łącznie 0,6514 ha), w opinii Wnioskodawcy zastosowanie odpowiedniej stawki VAT powinno nastąpić proporcjonalnie do poszczególnych powierzchni, wskazanych wyżej, w zależności od ich przeznaczenia.

Ponieważ ustalenie prawidłowego zinterpretowania podatkowego dla przeprowadzenia ww. czynności przy sprzedaży przedmiotowych działek (zdarzenie przyszłe) niezbędne jest dla prawidłowego funkcjonowania Spółdzielni prosimy o możliwie jak najszybsze udzielenie odpowiedzi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu ww. podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Spółdzielnia, będąc czynnym podatnikiem podatku VAT, nabyła od osób fizycznych działki o nr ewidencyjnych: działkę nr 113/2, nr 112/3 i 112/4 jako grunty orne i łąki.


Zgodnie z Planem zagospodarowania przestrzennego działka nr 113/2 była przeznaczona pod następujące funkcje: główne liniowe elementy komunikacji, droga, tereny urządzeń elektroenergetyki i tereny zieleni ogólnomiejskiej. Z kolei zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenów osiedla działki przeznaczone są pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną wielorodzinną i usługową oraz obiekty infrastruktury technicznej i komunikacyjnej. Ponadto, w odniesieniu do przedmiotowych nieruchomości została wydana decyzja nr ..../2010 Prezydenta Miasta z dnia 18.06.2010 r. o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, iż część działki nr 112/4 oraz działki nr 113/2 (jako łąki trwałe) leży na obszarze Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego, wobec czego działki w częściach wykazanych w pkt 2 i 3 (łąki trwałe) nie są przeznaczone pod zabudowę.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy sprzedaż przedmiotowych działek podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a jeżeli tak, to czy ze względu na różne określenie gleboznawcze podlegać będzie opodatkowaniu podstawową stawką VAT w części, w jakiej są oznaczone jako grunty orne z przeznaczeniem pod zabudowę, a w pozostałej części jako łąki, podlegać będą zwolnieniu z VAT.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Wyjaśnić jednocześnie należy, iż przedmiotami stosunków prawnych są dobra materialne i niematerialne. Wśród dóbr materialnych wyróżniamy m. in. rzeczy. Rzeczy dzieli się na nieruchomości i rzeczy ruchome. Natomiast w myśl art. 46 § 1 ww. Kodeksu, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Z powyższych unormowań wynika, iż grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Podstawowa stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na podstawie art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane. Przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast pozostałe dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

Celem określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 647)

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 ww. ustawy ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu.

Wnioskodawca podaje, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenów osiedla przedmiotowe działki przeznaczone są pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną wielorodzinną i usługową oraz obiekty infrastruktury technicznej i komunikacyjnej, a także Wnioskodawca w odniesieniu do przedmiotowych nieruchomości posiada już decyzję nr ../2010, wydaną przez Prezydenta Miasta z dnia 18.06.2010 r. o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o ewidencji gruntów i budynków (katastrze nieruchomości) - rozumie się przez to jednolity dla kraju, systematycznie aktualizowany zbiór informacji o gruntach, budynkach i lokalach, ich właścicielach oraz o innych osobach fizycznych lub prawnych władających tymi gruntami, budynkami i lokalami.

Działki, które Wnioskodawca zamierza sprzedać w ewidencji gruntów są oznaczone jako grunty orne - działka nr 112/3 o pow. 0,3090 ha, grunty orne - działka nr 112/4 o pow. 0,7758 ha i łąki trwałe o pow. 0,2830 ha, grunty orne - działka nr 113/20 - o pow. 1,6316 ha i łąki trwałe o pow. 0,3684 ha.

Stosownie do art. 20 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące gruntów - ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty.

W myśl art. 21 ust. 1 ww. ustawy podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.

Mając na uwadze brzmienie cytowanych powyżej przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że transakcja sprzedaży przedmiotowych działek nr 112/3, nr 112/4 o pow. 0,7758 ha oraz nr 113/2 o pow. 1,6316 ha podlegać będzie opodatkowaniu stawką 23% na podstawie art. 41 ust. ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz decyzją nr ..../2010 stanowią one tereny przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, wielorodzinną i usługową oraz obiekty infrastruktury technicznej i komunikacyjnej. Natomiast ta cześć działki o nr 112/4 o pow. 0,2830 ha oraz działki o nr 113/2 o pow. 0,3684 będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż tereny te nie są przeznaczone pod zabudowę na podstawie decyzji nr .../2010 o warunkach zabudowy jako tereny leżące na obszarze Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego.

W związku z faktem, że Wnioskodawca jest w stanie precyzyjnie określić, jaka część działek będzie podlegać opodatkowaniu VAT oraz jaka część korzystać będzie ze zwolnienia z VAT, zastosowanie odpowiedniej stawki podatku winno nastąpić proporcjonalnie do poszczególnych powierzchni, wskazanych wyżej, w zależności od ich przeznaczenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania stawką podstawową w wysokości 23% tych części działek, które będą przeznaczone pod zabudowę oraz zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług części działek sklasyfikowanych jako łąki trwałe, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj