Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-344/09/AZ
z 6 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-344/09/AZ
Data
2009.05.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
gmina
jednostka budżetowa
zadania publiczne
zadania własne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Brak możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług na rzecz jednostki macierzystej na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 891 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2009r. (data wpływu 30 marca 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2009r. (data wpływu 23 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawiania dla Gminy not obciążeniowych przy realizacji projektu pod nazwą „Utworzenie ogólnodostępnego centrum rekreacji dziecięcej przy Szkołach Podstawowych Nr ... i ... z Oddziałami Integracyjnymi w N.”– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawiania dla Gminy not obciążeniowych przy realizacji projektu pod nazwą „Utworzenie ogólnodostępnego centrum rekreacji dziecięcej przy Szkołach Podstawowych Nr ... i ... z Oddziałami Integracyjnymi w N.”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 kwietnia 2009r. (data wpływu 23 kwietnia 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-344/09/AZ z dnia 8 kwietnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest beneficjentem projektu pod nazwą „Utworzenie ogólnodostępnego centrum rekreacji dziecięcej przy Szkołach Podstawowych Nr ... i ... z Oddziałami integracyjnymi w N.” ze środków Mechanizmu Finansowego EOG. Z uwagi, iż są to projekty dotyczące SP Nr ... i Nr ... będą oni realizatorem imprez na nowo utworzonych obiektach.

Szkoły będą organizowały imprezy integracyjno-rekreacyjne w formie festynów lub turnusów kilkudniowych. W ramach organizacji ww. szkoła zapewni: noclegi, posiłki, obsługę techniczną, medyczna, nagłaśnianie imprez i zespoły. Za poniesione koszty szkoły będą obciążać Gminę notami księgowymi.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku z dnia 16 kwietnia 2009r. wskazano, iż Szkoły podstawowe Nr ... i ... z oddziałami integracyjnymi są jednostkami organizacyjnymi utworzonymi przez Gminę w celu wykonywania zadań statutowych. Każda szkoła jest odrębną jednostką budżetową. Szkoły podstawowe Nr ... i ... nie są zarejestrowane jako podatnicy podatku od towarów i usług. Szkoły posiadają odrębny NIP, mają własny budżet i własny plan wydatków. Pracownicy zatrudniani są przez szkoły.

Jeżeli będzie możliwość wystawiania not przez szkoły na Gminę, wówczas faktury będą wystawiane na szkołę, a Gmina zostałaby obciążona przez szkoły kosztami.

Z tytułu organizacji imprez nie są przewidziane przychody, bowiem realizacja projektu ma na celu rozwój rekreacji i sportu dla dzieci niepełnosprawnych i zdrowych w Gminie, bez osiągania zysków z tego tytułu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy szkoła jako jednostka budżetowa gminy może wystawiać noty obciążeniowe na Gminę przy realizacji projektu pod nazwą „Utworzenie ogólnodostępnego centrum rekreacji dziecięcej przy Szkołach Podstawowych Nr ... i ... z Oddziałami Integracyjnymi w N.”...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zawartą umową z dnia 17 lutego 2009r. Gmina jest beneficjentem projektu pod nazwą „Utworzenie ogólnodostępnego centrum rekreacji dziecięcej przy Szkołach Podstawowych Nr ... i ... z Oddziałami Integracyjnymi w N.” ze środków Mechanizmu Finansowego EOG.W związku z realizacja projektu szkoły będą organizowały szereg imprez integracyjno-rekreacyjnych, zarówno jedno jak i kilkudniowych. Z tego tytułu też będą ponosiły koszty tj. nagłośniane zespoły, noclegi, przygotowanie posiłków. Szkoły nie są płatnikami podatku od towarów i usług, ponieważ korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 załącznik 4 poz. 7 „usługi w zakresie edukacji”, dlatego też będą obciążały Gminę notami za poniesione koszty. Noty będą wystawiane na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy).

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urząd ten nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towaru i usług dla gminy oraz dla urzędu, obsługującego od strony techniczno-organizacyjnej tę osobę prawną. Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina i Urząd Gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT – 7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi gminy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. - o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 269 poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej NIP.

W świetle powyższego gminne jednostki organizacyjne, działające w formie np. zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy i w związku z tym powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT, rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku posiadające odrębne oznaczenie (numery) NIP.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina jest beneficjentem projektu pod nazwą „Utworzenie ogólnodostępnego centrum rekreacji dziecięcej przy Szkołach Podstawowych Nr ... i ... z Oddziałami integracyjnymi w N.” ze środków Mechanizmu Finansowego EOG. Z uwagi, iż są to projekty dotyczące SP Nr ... i Nr ... będą oni realizatorem imprez na nowo utworzonych obiektach.

Szkoły będą organizowały imprezy integracyjno-rekreacyjne w formie festynów lub turnusów kilkudniowych. W ramach organizacji ww. szkoła zapewni: noclegi, posiłki, obsługę techniczną, medyczną, nagłaśnianie imprez i zespoły. Za poniesione koszty szkoły będą obciążać Gminę notami księgowymi. Szkoły podstawowe Nr ... i ... z oddziałami integracyjnymi są jednostkami organizacyjnymi utworzonymi przez Gminę w celu wykonywania zadań statutowych. Każda szkoła jest odrębną jednostką budżetową. Szkoły podstawowe Nr 3 i 4 nie są zarejestrowane jako podatnicy podatku od towarów i usług. Szkoły posiadają odrębny NIP, mają własny budżet i własny plan wydatków. Pracownicy zatrudniani są przez szkoły.

Mając na uwadze wskazane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż szkoły wyodrębnione ze struktury Gminy jako jednostki budżetowe podległe, zobowiązane do wykonywania określonych zadań, posiadające odrębne oznaczenia NIP, własny budżet, własny plan wydatków oraz zatrudniający własnych pracowników, są odrębnymi od Gminy podatnikami podatku VAT. Wobec powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie występuje usługodawca (Szkoła), który wykonuje usługi na rzecz innego podmiotu (Gminy). Zatem realizując na zlecenie Gminy imprezy integracyjno-rekreacyjne w formie festynów lub turnusów kilkudniowych, w ramach których zapewniane są noclegi, posiłki, obsługa techniczna, medyczna, nagłaśnianie imprez i zespoły, szkoły świadczą usługi na rzecz Gminy, za które otrzymują wynagrodzenie w postaci zwrotu kosztów poniesionych wydatków.

Tym samym wykonywane przez szkoły czynności w ramach projektu stanowią usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy są zobowiązani do wystawiania faktur stwierdzających w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Szczegółowe zasady wystawiania faktur zawiera rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów u usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337). Stosownie do § 4 ust. 1 cytowanego rozporządzenia podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, obowiązani są do wystawienia faktury oznaczonej wyrazami „FAKTURA VAT”.

Oznacza to, że podmiot, który nie ma statusu podatnika VAT czynnego, nie jest uprawniony do dokumentowania świadczenia usług przy użyciu faktur VAT.

Natomiast w myśl art. 87 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi. Dlatego też podatnik, który korzysta ze zwolnienia przedmiotowego (z uwagi na przedmiot dostawy lub rodzaj usługi) lub zwolnienia podmiotowego (z uwagi na wysokość obrotów uzyskanych przez podatnika) w przypadku sprzedaży towarów bądź świadczenia usług jest uprawniony do wystawiania rachunków.

W związku z tym, iż jak wynika z treści wniosku szkoły nie są czynnymi, zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT, bowiem korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 (załącznik 4 poz. 7 „usługi w zakresie edukacji), to dokumentując świadczenie ww. usług na rzecz Gminy obowiązane są do wystawiania rachunków.

Uwzględniając powyższe, przedmiotowe czynności nie mogą być udokumentowane poprzez wystawienie noty księgowej.

Stosownie do § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwolnione są od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Z powyższego przepisu wynika, iż zwolnienie o którym mowa, dotyczy wyłącznie usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, (bez ograniczeń dotyczących terytorialnego zakresu działania tych jednostek), zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU - 41.00.2) oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU - 90.0) oraz usług komunikacji miejskiej.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów: „jednostka budżetowa”, „zakład budżetowy” oraz „gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej.” W związku z tym, należy posiłkować się definicjami zawartymi w ustawie z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.).

Na podstawie art. 4 ust. 1 ww. ustawy sektor finansów publicznych tworzą m. in.:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały;
  2. gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej „jednostkami samorządu terytorialnego”, oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych;
  4. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.

Jednostkami budżetowymi – w myśli art. 20 ust. 1 ww. ustawy – są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 1-3.

Jednostki budżetowe mogą realizować swoje zadania m. in. przez podejmowanie działalności w formie gospodarki pozabudżetowej, jeżeli koszty tej działalności są pokrywane z uzyskiwanych dochodów własnych. Działalność pozabudżetowa może być prowadzona w formie zakładu budżetowego lub gospodarstwa pomocniczego (np. ośrodka szkoleniowego).

Zgodnie z cyt. art. 4 ust. 1 ustawy o finansach publicznych Gmina stanowi odrębny od jednostek budżetowych, zakładów pomocniczych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych podmiot sfery budżetowej.

Mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, iż zwolnienie przewidziane w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów ma wyłącznie zastosowanie do usług świadczonych przez jednostkę budżetową dla innych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych. Natomiast dla usług świadczonych przez jednostkę budżetową na rzecz wszystkich pozostałych podmiotów nie znajduje zastosowania zwolnienie określone w § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia i usługi takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Skoro więc Gmina nie jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym ani gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej, to do usług świadczonych pomiędzy Wnioskodawcą (Gminą), a Szkołami (jednostkami budżetowymi) nie może mieć zastosowania zwolnienie określone w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec tego, dla prawidłowego zastosowania stawki podatku od towarów i usług lub zwolnienia od tego podatku, należy stosować odrębne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych w tym zakresie, mając jednocześnie na uwadze klasyfikacje, o których mowa w powołanym art. 8 ust. 3 ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj