Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-688/12-4/ALN
z 9 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 4 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania udzielanych premii pieniężnych i prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od klientów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania udzielanych premii pieniężnych i prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od klientów.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz przedstawienia własnego stanowiska do części pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowanym w piśmie z dnia 19 grudnia 2012 r.)

Wnioskodawca dokonuje w ramach prowadzonej działalności sprzedaży towarów (artykułów instalacyjno-sanitarnych) i jest podatnikiem podatku VAT a cała sprzedaż jest objęta opodatkowana wg stawki 23 %.

W celu podniesienia popytu na sprzedawane towary zostaną zawarte stosowne umowy z odbiorcami.

Zgodnie z tymi umowami odbiorca zobowiązuję się:

  • do zakupu towarów od firmy Wnioskodawcy,
  • do prowadzenia odpowiedniego marketingu dotyczącego produktów dostarczanych przez dostawcę w tym odpowiedniego eksponowania tych towarów,
  • informowania o potrzebach rynku i przedstawiania propozycji dotyczących oczekiwań klientów.
  • do zapewnienia ciągłości sprzedaży przy uwzględnieniu potrzeb rynku,
  • do terminowego regulowania należności za nabyte towary,

(w załączeniu wzór umowy z aneksem).

Natomiast Wnioskodawca jako dostawca za podejmowane działania promocyjne i osiągnięcia określonego poziomu obrotu udzieli premii pieniężnej. Premia ta będzie powiązana z zakupem określonych grup towarów.

Warunkiem niezbędnym do uzyskania premii będzie zatem osiągnięcie określonego poziomu obrotów zróżnicowanego od jego wielkości oraz podjęcie działań przez odbiorcę w zakresie intensyfikacji obrotów i inne warunki określone w umowie.

Ponadto premie te mają wyłącznie charakter pieniężny natomiast umowy nie precyzują jakiego typu działania marketingowe oraz z jaką częstotliwością mają być podejmowane.

Z tytułu zyskania przez odbiorcę premii wystawi on fakturę VAT a firma o zawarty w nich podatek naliczony obniży kwotę podatku należnego.

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zamian za przyznanie premii kontrahenci zobowiązują się do działań o charakterze promocyjno-reklamowym polegających na zachęcaniu do zakupu towarów poprzez informowanie odbiorców o całości proponowanego asortyment towarów, udostępnianiu katalogu towarów, wskazywanie na atrakcyjność cenową towarów oraz ich ekspozycję.

Wysokość procentowa premii uzależniona jest od zrealizowania przez kontrahentów obrotów według ściśle określonych progów ich wartości dokonanych w danym okresie rozliczeniowym tj. im wyższa wartość obrotu tym wyższa premia.

W sytuacji gdy w danym okresie dystrybutor nie podejmie żadnych działań promujących na rzecz Wnioskodawcy bonus nie będzie wypłacany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie postępować prawidłowo uznając, że udzielone premie dokumentowane są fakturami VAT wystawianymi przez odbiorcę za określone usługi oraz będzie miała prawo odliczenia zawartych w nim kwot podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym w piśmie z dnia 19 grudnia 2012 r.), premie pieniężne udzielone przez firmę jako sprzedawcę po spełnieniu warunków określonych w umowach (osiągnięcie określonego poziomu obrotu oraz podjęciu działań intensyfikujących sprzedaż) są świadczeniem przez odbiorcę usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. l pkt l ww. ustawy.

Premia pieniężna związana jest z zachęceniem do osiągnięcia określonych wielkość obrotu pomiędzy podmiotami będącymi stronami określonych transakcji. Nie jest ona związana z żadną konkretną dostawą towarów a ma na celu spowodowanie określonego działania. Wobec powyższego premia ta będzie stanowić rodzaj wynagrodzenia za działanie mające na celu osiągnięcie określonego poziomu obrotu pomiędzy stronami umowy i na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług opodatkowanych na zasadach określonych w ustawie. Zgodnie z art. 86 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług firmie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w fakturach dokumentujących udzieloną premię.

Ponadto uzupełniając pozycję 70 wniosku Spółka uważa, że w opisanej sytuacji prawidłowym będzie udokumentowanie udzielonych premii fakturami VAT wystawionymi przez dystrybutorów (odbiorców) za określone usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

–z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W związku z powyższym, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika – nie będące dostawą towarów – na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom towarów.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast w oparciu o art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 13 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 68, poz. 360 ze zm.).

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka dokonuje w ramach prowadzonej działalności sprzedaży towary (artykułów instalacyjno-sanitarnych). W celu podniesienia popytu na sprzedawane towary zostanę zawarte stosowne umowy z odbiorcami. W zamian za przyznanie premii kontrahenci zobowiązują się do działań o charakterze promocyjno-reklamowym polegających na zachęcaniu do zakupu towarów poprzez informowanie odbiorców o całości proponowanego asortyment towarów, udostępnianiu katalogu towarów, wskazywanie na atrakcyjność cenową towarów oraz ich ekspozycję. Wysokość procentowa premii uzależniona jest od zrealizowania przez kontrahentów obrotów według ściśle określonych progów ich wartości dokonanych w danym okresie rozliczeniowym tj. im wyższa wartość obrotu tym wyższa premia. W sytuacji gdy w danym okresie dystrybutor nie podejmie żadnych działań promujących na rzecz Wnioskodawcy bonus nie będzie wypłacany.

Wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie mamy zatem do czynienia z sytuacją, gdzie między stronami istnieje umowa, na podstawie której odbiorca (klient) zobowiązuje się do wykonywania na rzecz Wnioskodawcy określonego świadczenia, tj. klient ma świadczyć usługi promocyjne, marketingowe oraz reklamowe. W zamian Wnioskodawca zobowiązuje się do przyznania klientom wynagrodzenia z tytułu świadczenia ww. usług. Wynagrodzenie należne dla odbiorcy Spółki nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależnione jest od określonego zachowania klientów. W sytuacji gdy w danym okresie dystrybutor nie podejmie żadnych działań promujących na rzecz Wnioskodawcy bonus nie będzie wypłacany. Usługobiorcą jest Wnioskodawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez zwiększenie przychodów i poprawę pozycji rynkowej.

Jak wynika z opisu sprawy zawartego we wniosku, premie pieniężne nie są związane z pojedynczymi dostawami tylko z obrotem wartościowym całości towarów z danym klientem, w określonym przedziale czasowym. Ponadto, zawarte z odbiorcami umowy, określają warunki i czynności, do jakich jest zobligowany klient, aby premię pieniężną otrzymał. Klient jest motywowany przez Spółkę wynagrodzeniem, za które świadczyć będzie ww. usługi. Nie można bowiem inaczej nazwać tych czynności, jeśli będą one ściśle związane z odpłatnością.

Wypłacenie przedmiotowej premii pieniężnej jest więc rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się odbiorcy w stosunku do Wnioskodawcy. Zachowanie odbiorcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Spółki. Jako zapłatę za wykonaną usługę klient otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej.

Zatem, pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

W świetle powyższego, zachowanie klienta, którego celem jest np.: właściwe eksponowanie towarów, świadczenie usług promocyjnych, marketingowych oraz reklamowych – należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W związku z powyższym, gdy premie pieniężne wypłacane są przez Wnioskodawcę – klient, jako świadczący usługę, zobowiązany jest do wystawienia faktur VAT, dokumentujących przedmiotowe transakcje.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, faktury otrzymane od klientów dokumentują wypłacone przez Spółkę premie pieniężne, będące wynagrodzeniem za usługi świadczone na jej rzecz. Cała sprzedaż Wnioskodawcy opodatkowana jest stawką 23% podatku VAT. Nabywane przez Wnioskodawcę usługi służą więc czynnościom opodatkowanym a zatem podatek naliczony wykazany na takich fakturach związany będzie z wykonywaniem czynności podlegający opodatkowaniu – sprzedaży towarów Spółki.

Reasumując, należy stwierdzić, iż premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę, stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegających opodatkowaniu, które winny być dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez klientów. Nabywane przez Wnioskodawcę usługi służą czynnościom opodatkowanym, tym samym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od klientów, a dokumentujących otrzymane przez nich bonusy.

Niniejsza interpretacja została wydana w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje żadnych skutków dla kontrahentów Zainteresowanego. Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretacją indywidualną).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj