Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-234/09-6/MC
z 8 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-234/09-6/MC
Data
2009.05.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
alkohol
koszty uzyskania przychodów
napoje alkoholowe
podatek dochodowy od osób prawnych
próbka towaru
próbki
reklama
reprezentacja


Istota interpretacji
Czy poniesione przez Spółkę wydatki z prowadzoną działalnością gospodarczą poniesione na produkcję alkoholu przekazanego na reklamę (degustacje) mogą stanowić koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 06 lutego 2009 r. (data wpływu – 11.02.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości przekazywanych próbek napojów alkoholowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 17 kwietnia 2009 r. i 24 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości przekazywanych próbek napojów alkoholowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja i obrót alkoholem. Produkcja odbywa się z użyczeniem marki pośrednika – spółki zagranicznej posiadającej przedstawicielstwo w Polsce. Pośrednik działa na mocy porozumień handlowych i stosownych umów marketingowych podpisanych z producentem alkoholu, których podstawą jest promowanie marki alkoholu produkowanego przez Spółkę. Pośrednik przejmuje tym samym na siebie działania o charakterze reklamowym zachęcające potencjalnych klientów do zakupu oferowanych przez producenta napojów alkoholowych. Celem Wnioskodawcy jest zwiększenie sprzedaży wytworzonych wyrobów. Chcąc zwiększyć swój udział w rynku, zamierza On podjąć działania reklamowe z uwzględnieniem pośrednika w opisanych niżej sytuacjach:

  • umożliwienie degustacji potencjalnym klientom w lokalach gastronomicznych oraz w czasie zorganizowanych imprez oraz imprez sponsorowanych,
  • przekazywanie próbek dla hurtowników, sklepów, lokali gastronomicznych,
  • pokazy oferowanych produktów.

Przekazywane towary są zaopatrzone w wymagane znaki akcyzy.

Powyższe działania prowadzą do zapoznania z produktami Wnioskodawcy, eksponują i promują marki oraz nie są sprzeczne z normami wyrażonymi w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. Dz. u. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 ze zm.). Wnioskodawca organizuje degustację alkoholu, aby zapoznać potencjalnych klientów z walorami wytworzonych alkoholi i ich jakością, a tym samym zachęcić do zakupu. Wnioskodawca reklamuje napoje alkoholowe, przekazując próbki i dzięki temu rozpowszechnia informację o zaletach produkowanych wyrobów oraz możliwościach ich nabycia. Pojęcie reklamy nie jest sprecyzowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Słownik Języka Polskiego ujmuje reklamę jako działanie celowo kształtujące popyt na dane towary lub usługi poprzez upowszechnianie wiedzy o ich cechach i przeznaczeniu, mające na celu zachęcenie potencjalnych nabywców tych towarów lub usług do zakupu produktu lub usługi tego właśnie podmiotu gospodarczego.

Opisane działania reklamowe mają ścisły związek przyczynowy z generowanym przychodem (art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), co potwierdza również definicja reklamy, a zatem koszt przekazanych towarów będzie kosztem podatkowym Wnioskodawcy w całości. Powyższe działania reklamowe nie zaliczają się do reprezentacji, która oznacza działanie zmierzające do wywołania jak najlepszego wrażenia przez okazałość, wytworność, wystawność w czyimś sposobie życia, związanych ze stanowiskiem i pozycją społeczną, których celem jest kształtowanie pozytywnego obrazu firmy. w ocenie Wnioskodawcy, te działania nie spełniają definicji reprezentacji. w celu zwiększenia sprzedaży, Wnioskodawca (producent alkoholu) będzie przekazywał na cele reklamy swoje wyroby pośrednikowi – właścicielowi marki.

Działania, które podejmuje producent kształtują popyt na produkowane towary i mają na celu zwiększenie rozpoznawalności marki na rynku. Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe wydatki są konieczne do dostosowania się do warunków rynkowych.


Pismami z dnia 17 kwietnia 2009 r. oraz 24 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje.

Wydatki poniesione w celu zaprezentowania wyrobów klientom wykazują związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nieodpłatne wydawanie towarów ma na celu wsparcie sprzedaży poprzez zachęcenie obecnych i przyszłych klientów do nabywania produktów Spółki oraz promowanie i rozpowszechnianie marek tych produktów.

Spółka, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, do wspierania sprzedaży będzie stosowała bezpłatne degustacje napojów alkoholowych dla klientów. Celem degustacji jest zapoznanie klientów z oferowanym alkoholem przed kupnem. Tak więc, wydatki poniesione na wyprodukowanie napojów alkoholowych spożytych podczas degustacji, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów.

Reklamowanie i promocja wyprodukowanego alkoholu będzie odbywała się w pomieszczeniach hurtowni, wydzielonych stoiskach lub punktach prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych oraz w punktach, w których napoje alkoholowe spożywa się na miejscu (np. restauracje, puby).

W przypadku Spółki, niewielką ilością alkoholu pobraną z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne towaru, będzie standardowa butelka produktu o pojemności 700 ml. Wnioskodawca informuje, że planowana ilość próbek to 150 sztuk butelek o pojemności 700 ml w roku podatkowym.


Próbki alkoholu będą posiadały informacje o tym, że stanowią reklamę (butelki będą zawierać nakładkę z informacją „Egzemplarz promocyjny”).

Wnioskodawca planuje wydawać próbki alkoholu w celach promocyjnych w ilości 5-10 butelek do sklepów i restauracji oraz 15-20 butelek do hurtowni. Hurtownie wymagają większej ilości próbek z uwagi na konieczność przeszkolenia przedstawicieli handlowych oraz wyposażenia ich w próbki towaru w celu zdobycia kolejnych klientów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.


Czy poniesione przez Spółkę wydatki na produkcję alkoholu przekazanego na reklamę (degustacje) mogą stanowić koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r.

Spółka wyraża pogląd, iż może zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki, które mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiąganego przychodu.

Wydatki poniesione w celu zaprezentowania wyrobów Spółki kontrahentom wykazują związek z prowadzoną działalnością. Napoje alkoholowe, będące przedmiotem produkcji prowadzonej przez Spółkę, będą wydane klientom do degustacji i można je uznać za koszt uzyskania przychodu jako wydatki na reklamę. Degustacja ma na celu zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu.


Zatem, przekazanie wyprodukowanych wyrobów alkoholowych do degustacji, nie spowoduje konieczności wyłączenia ich wartości z kosztów uzyskania przychodów.

Ponadto, Spółka stwierdza, iż wyprodukowane wyroby alkoholowe przekazane jako uzupełnienie ofert handlowych służą zapoznaniu potencjalnych kontrahentów z rodzajami wyrobów firmy i zachęcenie do złożenia zamówień. Przekazanie takie ma na celu zwiększenie przychodu ze sprzedaży wyrobów i nosi cechy reklamy.


Zatem, wartość wyrobów alkoholowych przekazywanych jako próbki w ofercie handlowej, składanej potencjalnym kontrahentom, może stanowić koszt uzyskania przychodu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Przepis ten oznacza, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 wskazanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.


W związku z tym, że przepisy ww. ustawy podatkowej nie zawierają definicji pojęć reprezentacja i reklama za celowe należy uznać odwołanie się do ich wykładni językowej.


„Słownik języka polskiego” pod redakcją profesora Stanisława Dubisza definiuje reprezentację jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.

Przenosząc tę definicję na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przyjąć należy, iż reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane z utrzymaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów. Zatem celem wydatków na reprezentację jest m.in. stworzenie i utrwalenie właściwego wizerunku firmy, poprzez np. sposób podejmowania kontrahentów, poczęstunek, czy wręczanie upominków.

Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji „obraz przedsiębiorcy” przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług.

Z kolei reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego właśnie podmiotu gospodarczego.

W ocenie tut. Organu, przedstawione we wniosku działania, związane ze sprzedażą produkowanych przez Spółkę napojów alkoholowych nie wyczerpują wyżej cytowanej definicji reprezentacji. Poniesione wydatki związane są ściśle z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą polegającą na dystrybucji napojów alkoholowych, a ich celem jest zachęcenie potencjalnych nabywców do zakupu oferowanych przez Spółkę towarów.

Zatem, poniesione przez Spółkę wydatki na produkcję alkoholu przekazanego na reklamę (degustacje) mają charakter reklamowy oraz niewątpliwie wpływają na osiągane przez Nią przychody, dlatego też mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, skoro działania te nie naruszają norm wynikających z odrębnych ustaw, w szczególności ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. Dz. u. z 2007 r. Nr 70, poz. 473).


Jednocześnie dodaje się, że w zakresie podatku od towarów i usług zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj