Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-967/12-2/LK
z 31 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12.09.2012 r. (data wpływu 21.09.2012 r.) uzupełnionym w dniu 21.12.2012 r. (data wpływu 24.12.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 14.12.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 19.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla świadczonych usług budowlanych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21.09.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla świadczonych usług budowlanych.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 20.12.2012 r., złożonym w dniu 21.12.2012 r. (data wpływu 24.12.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 14.12.2012 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


W ramach prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) świadczy usługi w zakresie budownictwa na rzecz innej spółki (tj. inwestora będącego również przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o VAT). Przedmiotem ww. usług (dalej: „Usługa”) jest kompleksowa realizacja kompleksu mieszkaniowego (zespół zabudowy mieszkaniowej), składającego się z 6 budynków, klasyfikowanych w dziale 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, przy czym w każdym z takich budynków ma znajdować się 4 lokale mieszkalne.

Łączna powierzchnia użytkowa ww. kompleksu (dalej ZZM) ma wynosić ok. 7934 m², co oznacza, że każdy z lokali będzie liczyć ok 300 m² powierzchni użytkowej. Należy podkreślić, że rolą Spółki nie będzie sprzedaż poszczególnych lokali, lecz wybudowanie całości kompleksu, którego charakter będzie całkowicie mieszkaniowy (włączywszy w to wspólny dla 6 budynków parking z wydzielonymi miejscami parkingowymi, pełniący funkcję pomocniczą dla ww. 24 lokali mieszkalnych).

Jak wynika z powyższego, rolą Spółki - jako głównego wykonawcy - jest realizacja całości prac. Przy czym, za realizację poszczególnych fragmentów prac (przykładowo, instalację hydrauliki lub prace tynkarskie na zewnątrz) odpowiedzialne będą wobec Spółki inne podmioty (podwykonawcy).


Z perspektywy Inwestora natomiast Spółka wykonuje jednolitą, niepodzielną Usługę (w zakresie budownictwa mieszkaniowego).


W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż parking z wydzielonymi miejscami parkingowymi będzie znajdował się wewnątrz bryły budynku (parking podziemny).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy odpłatne świadczenie Usługi w ww. okolicznościach podlega stawce VAT w wysokości 8%?


Zdaniem Wnioskodawcy: w ocenie Spółki, zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2) Ustawy VAT, właściwa będzie stawka VAT 8%. Jej usługi bowiem odnoszą się do budowy całości kompleksu (ZZM), a nie do poszczególnych lokali, do których właściwe byłoby kryterium, określone w art. 41 ust. 12b Ustawy VAT. „Produktem” Usługi Spółki jest - stanowiący całość - zespół mieszkaniowy, obejmujący nie tylko poszczególne lokale, lecz także powierzchnie wspólne (w tym garaż podziemny). W tym kontekście, istotne są regulacje ust. 12 i 12a art. 41 Ustawy VAT:

  • Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
  • Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1 264.. wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych I niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b


Nie ulega wątpliwości, że Usługa Spółki spełnia ww. kryteria, gdyż, po pierwsze, odnosi się do budynków mieszkalnych (tj. obiektów budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu art. 2 pkt 12 Ustawy VAT), a po drugie - jest to usługa budowlana.


Usługa Spółki nie jest objęta negatywną przesłanką, określoną w ust. 12b art. 41 Ustawy VAT:

„Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2

Usługa Spółki bowiem nie dotyczy ani „budynków mieszkalnych jednorodzinnych”, ani „lokali mieszkalnych” (przekraczających ww. limity) - dotyczy całości kompleksu (ZZM).


Wykładnia gramatyczna (nakazująca odróżniać ww. zespół budynków od nieruchomości określonych w ust. 12b) w tym przypadku powinna być uzupełniona o wykładnię celowościową i systemową: zgodnie z zasadami obowiązującymi w ramach systemu VAT, realny ciężar opodatkowania spoczywa nie na przedsiębiorcach, lecz na konsumentach (w tym przypadku - na nabywcach mieszkań).

Stąd ustawodawca celowo ograniczył „listę negatywną”(ust. 12b) do przypadków, które rzeczywiście mogą odnosić się do zakupów dokonanych przez nie-przedsiębiorców. Usługi budowlane dotyczące kompleksów mieszkaniowych takimi przypadkami z pewnością nie są.

Zatem, jeżeli po wybudowaniu kompleksu (osiedla itp.) mieszkaniowego będzie dochodzić do dostaw lokali tam się znajdujących, dostawy te będą już podlegać kryteriom, określonym w ust. 12b (300m²/150m²). Podobnie zresztą jak usługi budowlane (w szczególności, wykończeniowe) dotyczące oznaczonych lokali.


Powyższe stanowisko jest wyrażane w szeregu interpretacji Indywidualnych organów podatkowych. W szczególności, warto zwrócić uwagę na:

„Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka świadczy usługi budowlane lub budowlano-montażowe na podstawie umów zawieranych z inwestorami. Przedmiotem powyższych umów jest kompleksowa budowa jednego lub kilku budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (dalej „PKOB”) w dziale 11 (dalej „Budynek”). W szczególności przedmiotem umowy jest wykonanie robót budowlanych dotyczących Budynku / Budynków jako całości, a nie wykonanie odrębnych robót budowlanych dotyczących poszczególnych lokali / części budynku. W Budynku - oprócz lokali mieszkalnych (zarówno o powierzchni użytkowej do 150 m2, jak i powyżej 150 m2) - znajdują się w szczególności klatki schodowe korytarze, komórki lokatorskie, pomieszczenia przeznaczone na sklepy oraz wielostanowiskowy garaż podziemny. Z umów zawieranych z inwestorami wynika, że budowa dotyczy całości Budynku (Budynków). W szczególności z umów nie wynika wprost, że prace wykonywane przez Spółkę dotyczą lokali użytkowych lub lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej przekraczającej 150 m2. W analizowanej sytuacji celem ekonomicznym Inwestora jest nabycie jednej kompleksowej usługi polegającej na wybudowaniu w całości Budynku. Spółka zaznacza, że niniejszy wniosek Spółki o wydanie pisemnej interpretacji dotyczy wyłącznie opodatkowania podatkiem VAT kompleksowej usługi budowy Budynku - w szczególności, sformułowane przez Spółkę pytanie oraz stanowisko Spółki nie dotyczą prac związanych z budową poza bryłą Budynku infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w art. 146 ust. 3 UPodVAT,


Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz wynikający z treści wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że kompleksowa budowa jednego lub kilku budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, od 1 stycznia 2011 r. usługa taka opodatkowana jest preferencyjną 8% stawką podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ww. ustawy o VAT.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.”


oraz na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 30.01.2012r. (IBPP2/443-1159/11/lUN):

„Odnosząc powyższe do opisu sprawy stwierdzić należy, iż o ile faktycznie przedmiotem umowy są roboty budowlane w zakresie budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11 i umowa zawarta jest na realizację kompleksowych prac specjalistycznych dotyczących budynku jako całości to obniżona stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie do całości tych robót związanych również z lokalami niemieszkalnymi znajdującymi się wyłącznie w bryle budynku. Przy realizacji całego zadania Inwestycyjnego w odniesieniu do budowy obiektu budownictwa mieszkaniowego bez znaczenia pozostaje struktura procentowo-powierzchniowa znajdujących się w nim lokali mieszkalnych i niemieszkalnych, istotnym jest bowiem sklasyfikowanie budynku według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do odpowiedniego grupowania.


Wobec powyższego (...) Wnioskodawca, będzie mógł do wszystkich usług budowlanych zastosować preferencyjną 8% stawkę podatku od towarów i usług.”

„(...) Natomiast w przypadku wykonywania przez Spółkę, jako wykonawcę robót budowlanych dotyczących budowy budynku mieszkalnego stałego zamieszkania sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, jako całości w ramach jednolitej usługi budowlanej, do całości robót budowlanych, łącznie z częściami wspólnymi, należy zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.


Zatem przedmiotem dostawy jest usługa budowlana dotycząca budowy całego obiektu, nie zaś szereg niezależnych usług opodatkowanych Indywidualnymi stawkami. Z odpowiedzi na pytanie wynika, iż wszelkie roboty budowlane dotyczące kompleksowej budowy budynku niemieszkalnego opodatkowane są stawką VAT 23%, natomiast wszelkie roboty budowlane dotyczące kompleksowej budowy budynku mieszkalnego opodatkowane są stawką VAT 8%.”

Nie można też zapominać o jednolitej linii orzeczniczej oraz o orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości stanowiących o tym, że nie można dokonywać podziału jednolitych ekonomicznie (z perspektywy beneficjenta) usług. Potwierdza to, przykładowo, ETS w wyroku z 29.03.2007 (C-111/05):

„(...) Jedno świadczenie występuje w przypadku, gdy co najmniej dwa elementy albo co najmniej dwie czynności dokonane przez podatnika na rzecz klienta są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny”


Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca prosi o potwierdzenie stanowiska Spółki, dotyczącego podobnego stanu faktycznego jak ten, do którego odnoszą się ww. interpretacje Dyrektorów Izb Skarbowych w Warszawie i Katowicach.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii – art. 2 pkt 6 ww. ustawy. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi - preferencyjnymi lub zwolnienia od podatku. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Art. 146a ust. 1 ustawy o VAT (wprowadzony do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011r. ustawą z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej - Dz. U. Nr 238 poz. 1578) stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, (art. 146f wprowadzono do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011r. ustawą z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. 257 poz. 1726).


Zgodnie z art. 146a ust. 2 ustawy o VAT stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.


Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej – art. 41 ust. 12c ustawy o VAT.

Z treści art. 2 pkt 12 cyt. ustawy o VAT wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2).

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że ze stawki preferencyjnej korzystają wyłącznie budowy i remonty budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa i remont, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.


Zgodnie ze słownikiem pojęć zawartym w art. 3 pkt 6, 7 ww. Prawo budowlane przez:

  • budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego,
  • roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,


Uwzględniając powołane przepisy, od dnia 1 stycznia 2011r. ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do wyszczególnionych w ustawie i przepisach wykonawczych usług budowlanych. Należy jednakże zwrócić uwagę, że preferencyjna 8% stawka przewidziana jest wyłącznie dla budownictwa mieszkaniowego i lokali mieszkalnych, czyli obiektów sklasyfikowanych w dziale PKOB 11.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka w ramach prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa świadczy usługi w zakresie budownictwa na rzecz inwestora. Przedmiotem ww. usług jest kompleksowa realizacja kompleksu mieszkaniowego (zespół zabudowy mieszkaniowej), składającego się z 6 budynków, klasyfikowanych w dziale 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, przy czym w każdym z takich budynków ma znajdować się 4 lokale mieszkalne. Łączna powierzchnia użytkowa ww. kompleksu ma wynosić ok. 7934 m2, co oznacza, że każdy z lokali będzie liczyć ok. 300 m² powierzchni użytkowej. Spółka wskazuje że jej rolą nie będzie sprzedaż poszczególnych lokali, lecz wybudowanie całości kompleksu, którego charakter będzie całkowicie mieszkaniowy (włączywszy w to wspólny dla 6 budynków podziemny parking z wydzielonymi miejscami parkingowymi, pełniący funkcję pomocniczą dla ww. 24 lokali mieszkalnych). Rolą Spółki - jako głównego wykonawcy - jest realizacja całości prac. Przy czym, za realizację poszczególnych fragmentów prac (przykładowo, instalację hydrauliki lub prace tynkarskie na zewnątrz) odpowiedzialne będą wobec Spółki inne podmioty (podwykonawcy). Jednakże z perspektywy Inwestora Spółka wykonuje jednolitą, niepodzielną Usługę (w zakresie budownictwa mieszkaniowego).

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz wynikający z treści wniosku opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że kompleksowa realizacja kompleksu mieszkaniowego składająca się z 6 budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, opodatkowana jest preferencyjną 8% stawką podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ww. ustawy o VAT.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj