Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-379/09-4/MS
z 29 czerwca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-379/09-4/MS
Data
2009.06.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Faktura VAT RR


Słowa kluczowe
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
produkty rolne
rolnik ryczałtowy


Istota interpretacji
w zakresie prawa do powiększenia podatku VAT naliczonego



Wniosek ORD-IN 417 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 01 kwietnia 2009r. (data wpływu 06 kwietnia 2009r.) uzupełnionego pismem z dnia 30 kwietnia 2009r. (data wpływu 05 maja 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do powiększenia podatku VAT naliczonego - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 06 kwietnia 2009r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do powiększenia podatku VAT naliczonego.

Wezwaniem z dnia 24 kwietnia 2009r. roku zobowiązano Stronę do przedstawienia umocowania prawnego dla osoby podpisanej na przedmiotowym wniosku do reprezentowania Podatnika. Stosowne uzupełnienie strona doręczyła 05 maja 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - spółka akcyjna z siedzibą oraz miejscem zarządu na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, podlega W Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (Wnioskodawca). W ramach swojej działalności gospodarczej Wnioskodawca kupuje nabywa produkty rolne (trzodę chlewną) od rolników prowadzących własne gospodarstwo rolne, posiadających status rolnika ryczałtowego. Zakup trzody chlewnej udokumentowany jest wystawianą przez Wnioskodawcę fakturą VAT RR. Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Wnioskodawcą a spółką z o.o. (,,Porozumienie”) cała kwota należności rolnika ryczałtowego za produkty rolne (trzodę chlewną) wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku wynikającą z wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT RR zostanie zapłacona przez podmiot inny niż Wnioskodawca. Zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpi na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu. W dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy prawidłowe jest stanowisko, iż w świetle art. 116 ust. 6 ustawy o VAT, Wnioskodawca (nabywca produktów rolnych - trzody chlewnej) ma prawo do powiększenia podatku VAT naliczonego o całość kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku wykazanej na fakturze VAT RR w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonana została zapłata całej należności, wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, w sytuacji gdy na podstawie Porozumienia cała należność została zapłacona - zgodnie z wymogami ustawy o VAT - przelewem na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego przez podmiot inny niż Wnioskodawca ...

Zdaniem wnioskodawcy: W świetle art. 116 ust. 6 ustawy o VAT ,,zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 , w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty”.

W świetle powyższego przepisu kwotę podatku naliczonego u nabywcy produktów rolnych (Wnioskodawcy) zwiększa się o zryczałtowany zwrot podatku, jeśli spełnione są kumulatywnie następujące warunki:

(1) nabycie produktów rolnych związane z dostawą opodatkowaną (Ii) nie później niż 14. dnia od dnia zakupu nastąpi zapłata całej należności, wraz z kwotą zryczałtowanego podatku, na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego oraz (Iii) w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostanie podany numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych (numer i data wystawienia faktury VAT RR) albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych (na fakturze VAT RR) zostaną podane dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty. Zryczałtowany zwrot podatku zwiększa kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty. Zdaniem wnioskodawcy, prawidłowa wykładnia art. 116 ust. 6 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, iż Wnioskodawca (nabywca produktów rolnych - trzody chlewnej) ma prawo do powiększenia podatku VAT naliczonego o całość kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku wykazanej na fakturze VAT RR w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonana została zapłata całej należności, wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, w sytuacji gdy na podstawie Porozumienia cała należność została zapłacona - zgodnie z wymogami ustawy o VAT - przelewem na rachunek bankowy przez podmiot inny niż Wnioskodawca. Art. 116 ust. 6 ustawy o VAT nie wymaga bowiem by należność rolnika ryczałtowego była bezpośrednio opłacana przez nabywcę produktów rolnych. Zdaniem Wnioskodawcy, może on powierzyć dokonywanie rozliczenia (wpłacenie należności na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego) innemu podmiotowi, co nie spowoduje braku możliwości zwiększania u Wnioskodawcy kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku wykazany na fakturze VAT RR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłe uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego (stanu faktycznego) zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

SStronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).kargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj