Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-328/09-4/MR
z 29 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-328/09-4/MR
Data
2009.05.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
impreza
podatek od towarów i usług
usługi gastronomiczne
usługi rozrywkowe


Istota interpretacji
Czy usługi związane z obsługą i organizacją wesel, bali okolicznościowych, studniówek i innych imprez o podobnym charakterze. mogą korzystać z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 297 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana Krzysztofa D., przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2009 r. (data wpływu 13 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2009 r. (data wpływu 25 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 maja 2009 r. (data wpływu 25 maja 2009 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą sklasyfikowaną pod PKD (2004 r.) 93.05.Z – Działalność usługowa pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana oraz pod PKD 92.3 – Usługi rozrywkowe. Przedmiotem prowadzonej działalności jest przede wszystkim obsługa i organizacja wesel, bali okolicznościowych, studniówek i innych imprez o podobnym charakterze. Do obowiązków Zainteresowanego należy wynajęcie sali, przygotowanie posiłków, przystawek, oprawa muzyczna oraz obsługa kelnerska.

W uzupełnieniu do wniosku, Wnioskodawca poinformował, że kompleksowe organizowanie w hali sportowej balów sylwestrowych, studniówkowych, wesel, półmetków obejmujące obsługę kelnerską mieści się w grupowaniu PKWiU 55.30.11-00.00 „Usługi gastronomiczne w restauracjach”, natomiast organizowanie występów artystycznych mieści się w grupowaniu PKWiU 92.31.21 „Usługi rozrywkowe świadczone przez zespoły teatralne, zespoły pieśni i tańca, zespoły muzyczne i orkiestry”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy ww. usługi mogą korzystać z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, kompleksowa organizacja bali sylwestrowych, studniówek, półmetków oraz innych imprez kulturalno-oświatowych skorzysta z 7% stawki preferencyjnej zgodnie z poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy. Z drugiej strony oferowanie wstępu na takie imprezy z zapewnieniem konsumpcji klasyfikowane może być również jako świadczenie usług gastronomicznych (PKWiU 55.30.) Świadczenie takich usług opodatkowane jest według stawki 7%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy podkreślić, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa na wykonawcy usługi.

Co do zasady podstawowa stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności jest przede wszystkim obsługa i organizacja wesel, bali okolicznościowych, studniówek i innych imprez o podobnym charakterze. Do obowiązków Zainteresowanego należy wynajęcie sali, przygotowanie posiłków, przystawek, oprawa muzyczna oraz obsługa kelnerska. Kompleksowe organizowanie w hali sportowej balów sylwestrowych, studniówkowych, wesel, półmetków obejmujące obsługę kelnerską mieści się w grupowaniu PKWiU 55.30.11-00.00 „Usługi gastronomiczne w restauracjach”. Z kolei, organizowanie występów artystycznych mieści się w grupowaniu PKWiU 92.31.21 „Usługi rozrywkowe świadczone przez zespoły teatralne, zespoły pieśni i tańca, zespoły muzyczne i orkiestry”.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 20 ww. załącznika wymieniono usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.


Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, w pozycji 156, wymieniono, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92.3, usługi rozrywkowe pozostałe – wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

  1. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
  2. związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
  3. świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12).


Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi kompleksowego organizowania w hali sportowej balów sylwestrowych, studniówkowych, wesel, półmetków, obejmujące obsługę kelnerską, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 55.30.11-00.00 „Usługi gastronomiczne w restauracjach” – podlegają opodatkowaniu 7% stawką VAT – zgodnie z § 6 ust. 1 w związku z poz. 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast usługi polegające na organizowaniu występów artystycznych, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 92.31.21 „Usługi rozrywkowe świadczone przez zespoły teatralne, zespoły pieśni i tańca, zespoły muzyczne i orkiestry”, w sytuacji, gdy Wnioskodawca oferuje wstęp (pobiera opłaty za bilety wstępu) na organizowane imprezy – podlegają opodatkowaniu 7% stawką VAT – stosownie do treści przepisu art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usług organizacji i obsługi imprez okolicznościowych do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej czynności będących przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj