Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-153/09/EŁ
z 8 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-153/09/EŁ
Data
2009.05.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa
działki
grunt niezabudowany
opodatkowanie
przeniesienie prawa własności
sprzedaż gruntów
sprzedaż praw
użytkowanie wieczyste
zagospodarowanie przestrzenne
zbycie praw


Istota interpretacji
Opodatkowanie sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu niezabudowanego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu niezabudowanego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 marca 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 29 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu niezabudowanego.


W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W dniu 18 listopada 2005 r. Spółka zakupiła prawo wieczystego użytkowania, oznaczone w ewidencji gruntów jako działki 19, 20 i 21 o powierzchni 2,7 ha, oraz znajdujące się na tym gruncie budynki stanowiące odrębne nieruchomości. Cena sprzedaży prawa wieczystego użytkowania została określona na kwotę 51.000 zł, a cena budynków na kwotę 349.000 zł. Cena nie zawierała podatku od towarów i usług, ponieważ zgodnie z oświadczeniem sprzedającego, dostawa budynków i budowli trwale z gruntem związanych stanowiła towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, i korzystała ze zwolnienia z tego podatku na mocy art. 41 ust. 1 pkt 2, a sprzedaż wieczystego użytkowania -sprzedaż usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, była zwolniona z podatku na mocy § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W chwili obecnej, z uwagi na dekoniunkturę na rynku, Spółka zamierza wydzielić z przedmiotowej nieruchomości niezabudowaną działkę i ją sprzedać. Wskazała, iż nie zajmuje się działalnością w zakresie obrotu nieruchomościami, że nie kupowała nieruchomości z zamiarem jej dalszej odprzedaży, oraz że w przedmiotowej nieruchomości nie dokonywała żadnych prac modernizacyjnych. Wg planu zagospodarowania przestrzennego wydzielona działka przeznaczona jest pod produkcję, usługi i handel. Wskazano, iż budynki oraz prawo wieczystego użytkowania gruntu zostały wpisane do ewidencji środków trwałych i od chwili zakupu wykorzystywane były w prowadzonej działalności gospodarczej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż wydzielonej działki niezabudowanej – prawa wieczystego użytkowania – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w literaturze, jak i orzecznictwie sądów administracyjnych, pojawiają się interpretacje wynikające z wykładni Dyrektywy 2006/112/WE i wyroku ETS w sprawie C-230/94, które wskazują, iż celem ustawodawcy było obciążenie podatkiem od towarów i usług wyłącznie podmiotów profesjonalnych. Aby ustalić, czy ktoś działa jako podatnik trzeba sprawdzić, czy robi to w charakterze producenta, handlowca lub usługodawcy oraz czy podejmuje czynności z zamiarem prowadzenia działalności w sposób częstotliwy. Uznanie za podatnika może nastąpić jedynie, gdy występuje jako handlowiec, a więc dokonuje profesjonalnie obrotu gruntem. Polski ustawodawca nie skorzystał z możliwości określonej w art. 12 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 112, a więc okazjonalna sprzedaż nie powinna powodować obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług u sprzedawcy działającego poza profesjonalnym obrotem. Na potwierdzenie powyższego Spółka wskazała na orzeczenia sądów administracyjnych: orzeczenie NSA z dnia 24 kwietnia 2007 r. (I FSK 603/06), orzeczenie WSA z Wrocławia z dnia 20 października 2007 r. (I SA/Wr 830/06) i stwierdziła, że z uwagi na powyższe poglądy w literaturze i orzecznictwie, Spółka może skorzystać ze zwolnienia, ponieważ nie wykonuje sprzedaży nieruchomości profesjonalnie, a czynność ma charakter sporadyczny. Z uwagi no to, że budynki przy ich nabyciu korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to również sprzedaż prawa wieczystego użytkowania wydzielonej, niezabudowanej nieruchomości korzysta ze zwolnienia na podstawie § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz.1336).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntów (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy).

Przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z definicji zawartej w art. 15 ust. 2 ww. ustawy wynika, że za działalność gospodarczą uznaje się czynności z zakresu działalności produkcyjnej, handlowej, usługowej. Tak więc warunkiem niezbędnym dla uznania, że dany podmiot działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług jest ustalenie, że występuje on w takim zakresie.

Stosownie do art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z ust. 5 powołanego artykułu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, zwalnia się od podatku – zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług - dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

W myśl § 13 ust 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Wskazać należy, iż powyższa regulacja do dnia 1 grudnia 2008 r. znajdowała się w § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że w listopadzie 2005 r. Spółka zakupiła prawo wieczystego użytkowania gruntów, oraz znajdujących się na nim budynków. Zgodnie z oświadczeniem sprzedającego, dostawa budynków i budowli trwale z gruntem związanych stanowiła towar używany i korzystała ze zwolnienia. Również sprzedaż wieczystego użytkowania była zwolniona od podatku na mocy § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Obecnie Spółka zamierza wydzielić z przedmiotowej nieruchomości niezabudowaną działkę i ją sprzedać. Wskazała, że nie zajmuje się działalnością w zakresie obrotu nieruchomościami. Nie kupiła ww. nieruchomości z zamiarem jej odprzedaży oraz nie dokonywała żadnych prac modernizacyjnych. W planie zagospodarowania przestrzennego wydzielona działka przeznaczona jest pod produkcję, usługi i handel. Budynki oraz prawo wieczystego użytkowania gruntu zostały wpisane do ewidencji środków trwałych i wykorzystywane były w prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy w kwestii dotyczącej wyłączenia z obowiązku opodatkowania zbycia prawa użytkowania wieczystego niezabudowanego gruntu, z uwagi na fakt, iż Spółka nie prowadzi profesjonalnego obrotu nieruchomościami, a czynność ta będzie sporadyczna. W przedmiotowej sprawie istotne znaczenie ma fakt, iż – jak wynika z treści złożonego wniosku- zakupu nieruchomości gruntowej z położonymi na niej budynkami dokonał podmiot prowadzący działalność gospodarczą, tj. Spółka (od listopada 2005 r. jest Jej własnością). Zakup ten był związany z posiadanym przez Wnioskodawcę statusem podatnika podatku od towarów i usług, oraz prowadzoną działalnością gospodarczą. W efekcie dokonując w przyszłości sprzedaży nieruchomości, Spółka będzie zbywa część własnego majątku, wpisanego do ewidencji środków trwałych, wykorzystywanego do wykonywania czynności objętych regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż sprzedaż składników majątku trwałego, wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej, podlegać będzie przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wskazano wyżej, zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntów stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, co do zasady stawka podatku wynosi 22%. Zarówno w ustawie jak i przepisach wykonawczych do niej ustawodawca nie przewidział opodatkowania zbycia wieczystego użytkowania gruntów niezabudowanych stawkami obniżonymi, jak również nie przewidział zwolnienia tych czynności od podatku od towarów i usług.

Także dostawa działki, która zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, przeznaczona jest pod zabudowę, nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Odnosząc przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe do treści wyżej przytoczonych przepisów wskazać należy, iż – jak wynika z wniosku – przedmiotem sprzedaży nie będą budynki trwale związane z gruntem, ale wydzielona z zabudowanej nieruchomości niezabudowana działka, dlatego nie ma zastosowania w tym przypadku przepis art. 29 ust. 5 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. Zatem zbycie prawa wieczystego użytkowania przedmiotowych gruntów niezabudowanych podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości C-230/94 w sprawie Renate Enkler przeciwko Finanzamt Homburg, wskazać należy, iż zapadło ono w innym stanie faktycznym, gdyż ETS rozstrzygał sprawę osoby fizycznej, gdzie przedmiotem było rozpoznanie znamion prowadzenia przez nią działalności gospodarczej w związku z uzyskaniem prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z wykorzystywaniem samochodu kempingowego do celów prowadzenia działalności gospodarczej (najem) oraz na potrzeby osobiste.

Końcowo należy wskazać należy, iż powołane przez Wnioskodawcę orzeczenie NSA z dnia 24 kwietnia 2007 r. sygn. akt I FSK 603/06, dotyczyło sytuacji, w której sprzedający grunty był rolnikiem indywidualnym, nie był jednak podatnikiem podatku od towarów i usług. Natomiast orzeczenie z dnia 20 października 2007 r. sygn. akt I SA/Wr 830/06, Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z Wrocławia, rozstrzygało sprawę osoby fizycznej, która dokonała sprzedaży działek, powstałych po podzieleniu gruntu stanowiących jej majątek własny. Jak wynika z ww. wyroków, każdorazowo rozpoznawana była sprawa osoby fizycznej, posiadającej majątek osobisty. Wobec powyższego powołane wyroki nie mogą być utożsamiane ze sprzedażą działki, która wykorzystywana była przez Spółkę w prowadzonej działalności gospodarczej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj