Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PP2-443-262/07-2/TLO
z 7 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PP2-443-262/07-2/TLO
Data
2007.12.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
dokumenty celne
kodeks celny
przewóz towarów
skład celny
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna podatku
transport międzynarodowy
usługi transportu międzynarodowego


Istota interpretacji
VAT - w zakresie stosowania 0% stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego



Wniosek ORD-IN 678 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2007r. (data wpływu 14 września 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej stosowania 0% stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stosowania 0% stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego.

W przedmiotowym wniosku zostało opisane następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Sp. z o.o. (dalej w tekście: „Spółka") planuje m.in. świadczenie na zlecenie swoich klientów usługi transportu towarów z krajów trzecich do Polski. Towary te, po ich fizycznym przywozie na terytorium Polski, będą obejmowane procedurą składu celnego i wprowadzane do składu celnego zlokalizowanego na terytorium Polski. Zgłoszenie towarów do procedury składu celnego następuje z zastosowaniem dokumentu SAD wypełnionego zgodnie z „Instrukcją wypełniania i stosowania dokumentu SAD" opracowaną przez Departament Polityki Celnej Ministerstwa Finansów.

Świadczenie usług transportowych będzie dokumentowane fakturą VAT. Spółka będzie posiadała również dokumenty potwierdzające, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia towarów nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.

Z uwagi na fakt, że towary obejmowane procedurą składu celnego będą należeć do podmiotów trzecich, Spółce nie jest znane końcowe przeznaczenie tych towarów, także, zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 2 dnia 12 października 1992 r, ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (dalej: „WKC"), towary wprowadzane do składu celnego mogą następnie zostać:

  1. objęte procedurą dopuszczenia do obrotu na wspólnotowym obszarze celnym zgodnie z art. 79 WKC;
  2. przemieszczone do innego kraju Wspólnoty po uprzednim objęciu ich procedurą tranzytu zewnętrznego zgodnie z art. 91 WKC;
  3. powrotnie wywiezione poza obszar celny Wspólnoty zgodnie z art. 182 ust. 1 tiret pierwszy WKC po uprzednim objęciu ich procedurą tranzytu zewnętrznego zgodnie z art. 91 WKC.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Mając na uwadze całość okoliczności stanu faktycznego. Spółka zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie jej stanowiska, że w stosunku do usług opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku, Spółka ma prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% na podstawie:

  1. dokumentów potwierdzających, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia towarów nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz
  2. zgłoszenia celnego towarów do procedury składu celnego.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Spółka podaje:

1. Usługi transportu międzynarodowego

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT do usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0%.

Przez usługi transportu międzynarodowego, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b cytowanej ustawy, rozumie się m.in. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju. A zatem, zgodnie z powyższą definicją usługi świadczone przez Spółkę są usługami transportu międzynarodowego, w stosunku do których stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 0%.

2. Dokumenty potwierdzające świadczenie usług transportu międzynarodowego

Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 83 ust. 5 ww. ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora) z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez Urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

W tym kontekście, Spółka pragnie wskazać, że przywóz towarów na terytorium Polski, które są następnie obejmowane procedurą składu celnego, nie stanowi importu w rozumieniu przepisów art. 2 ust. 7 w związku z art. 36 ust 2 ustawy o VAT. Dlatego też, w opisanym stanie faktycznym, jedynymi dokumentami potwierdzającymi świadczenie usług transportu międzynarodowego powinny być dokumenty, o których mowa w pkt 1 powyżej. Poniżej Spółka przedstawi argumenty potwierdzające powyższe stanowisko.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Jednakże, jak to zostało wskazane w stanie faktycznym, przywożone towary są obejmowane przez klientów Spółki procedurą składu celnego. Dlatego też w tym miejscu, należy odwołać się do przepisów prawa celnego regulujących stosowanie tej procedury. Otóż, zgodnie z art. 98 WKC, procedura składu celnego pozwala na składowanie w składzie celnym towarów niewspólnotowych, które w czasie tego składowania nie podlegają należnościom celnym przywozowym ani środkom polityki handlowej. Procedura składu celnego jest, stosowanie do art. 84 ust. 1 lit. a WKC, procedurą zawieszającą, co oznacza, iż na towarze zawieszone są wszelkie opłaty celno-podatkowe. Jej zakończenie, w myśl art. 89 ust. 1 ww. rozporządzenia następuje, gdy towary objęte tą procedurą otrzymają inne przeznaczenie celne (np. zostaną objęte - procedurą dopuszczenia do obrotu). Z kolei, stosowanie do postanowień art. 36 ust. 2 ustawy o VAT, gdy towary zostaną objęte na terytorium kraju m.in. procedurą składu celnego i towary te przestaną podlegać tej procedurze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, uważa się, że import nie będzie dokonany na terytorium kraju. Powyższe oznacza, ze w przypadku stosowania procedury składu celnego, ustawa o VAT wiąże fakt dokonania importu dopiero z zakończeniem tej procedury na terytorium kraju.

Jak to zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego, towary przywożone przez Spółkę, które są przez jej klientów obejmowane procedurą składu celnego, mogą zostać zgłoszone do procedury dopuszczenia do obrotu albo zostać wywiezione do innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej albo też powrotnie wywiezione poza obszar celny Wspólnoty. W tym kontekście, Spółka pragnie wskazać, że import towarów nastąpi jedynie w pierwszym przypadku, natomiast w dwóch kolejnych przypadkach import towarów na terytorium kraju nie nastąpi.

Dlatego też za uzasadnione należy uznać stanowisko Spółki, zgodnie z którym organizowany przez nią opisany w stanie faktycznym, transport towarów nie jest transportem towarów importowanych. To z kolei prowadzi do wniosku, że wystarczającymi dokumentami potwierdzającymi świadczenie przez Spółkę usług transportu międzynarodowego są dokumenty określone w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT. jednakże, jak to zostanie wykazane poniżej, Spółka posiada również dokumenty stanowiące gwarancję, że w przypadku zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu towarów uprzednio objętych procedurą składu celnego wartość usługi transportu zostanie wliczona do podstawy opodatkowania podatkiem VAT z tytułu importu towarów.

4. Dowody potwierdzające wliczenie wartości usługi do podstawy opodatkowania

Spółka pragnie podkreślić, że konieczność wliczenia do podstawy opodatkowania podatkiem VAT z tytułu importu kosztów transportu towarów poniesionych zarówno do miejsca wprowadzenia towarów na obszar celny Wspólnoty, jak i do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju wynika bezpośrednio z przepisów prawa celnego, przepisów ustawy o VAT oraz „Instrukcji wypełniania i stosowania dokumentu SAD". Wykazanie tych kosztów w dokumencie zgłoszenia celnego do procedury składu celnego stanowi gwarancję, że zostaną one doliczone do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów w przypadku zgłoszenia tych towarów | do procedury dopuszczenia do obrotu.

Koszty transportu poniesione do miejsca wprowadzenia towarów na obszar celny Wspólnoty

W tym miejscu należy odwołać się przede wszystkim do przepisów prawa celnego. Zgodnie z art. 32 ust. 1 lit. e (i) WKC, koszty transportu poniesione do miejsca wprowadzenia towarów na obszar celny Wspólnoty są doliczane do wartości celnej towarów. Wartość ta, zgodnie z „Instrukcją wypełniania i stosowania dokumentu SAD", jest wykazywana w polu 42. zgłoszenia celnego SAD, na podstawie którego towary są obejmowane procedurą składu celnego. Należy również wskazać, że wartość kosztów transportu jest wykazywana odrębnie w polu 44. dokumentu SAD. Z kolei, przepis art. 29 ust. 13 ustawy o VAT stanowi, że podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona m.in., o należne cło.

Skoro zatem wartość celna towarów zawiera wartość kosztów transportu, a wartość celna powiększona o należne cło stanowi podstawę opodatkowania podatkiem VAT, to należy uznać, że koszty transportu poniesione do miejsca wprowadzenia towarów na obszar celny Wspólnoty są wliczane do podstawy opodatkowania tym podatkiem.

Koszty transportu poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju.

Dodatkowego omówienia wymaga okoliczność wliczenia do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów kosztów transportu poniesionych do miejsca ich wprowadzenia na obszar celny Wspólnoty do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Koszty te bowiem, zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawa o VAT, zwiększają podstawę opodatkowania podatkiem VAT w imporcie towarów.

W tym miejscu, Spółka pragnie wskazać, że koszty te, o ile są wyodrębnione na fakturze dokumentującej wykonanie usługi, to zgodnie z „Instrukcją wypełniania i stosowania dokumentu SAD" muszą być wykazane w polu 44 zgłoszenia SAD przy objęciu towarów procedurą składu celnego.

Natomiast, w przeciwnym przypadku, tzn. gdy koszty te (tj. koszty transportu do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju) nie są odrębnie wykazane na fakturze, to łącznie z kosztami transportu poniesionych do miejsca wprowadzenia towarów na obszar celny Wspólnoty są doliczane do wartości celnej i wykazane w polu 42 zgłoszenia SAD.

Zabezpieczenie należności celno-podatkowych

Spółka pragnie również wskazać, że należności celne i podatkowe ciążące na towarze wprowadzanym do składu podatkowego są zabezpieczane przez organy celne. W tym kontekście Spółka wyjaśnia, że w celu ustalenia wysokości tego zabezpieczenia, podstawa opodatkowania podatkiem VAT zawiera koszty transportu poniesione lub mające być poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju.

Wliczanie kosztów transportu towarów w przypadku późniejszego ich objęcia procedurą dopuszczenia do obrotu

Spółka pragnie podkreślić, że zgodne z przepisami prawa celnego oraz „Instrukcji wypełniania i stosowania dokumentu SAD", w przypadku zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu towarów uprzednio objętych procedurą składu celnego, wartość celna towarów (zawierająca koszty transportu do miejsca wprowadzenia towarów na obszar celny Wspólnoty) wykazana w zgłoszeniu do procedury składu celnego jest, w tej samej wysokości, wykazywana w polu 42 zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu. Również koszty transportu towarów z miejsca ich prowadzenia na obszar celny Wspólnoty do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju wykazane w zgłoszeniu do procedury składu celnego są w tej samej kwocie wykazywane w zgłoszeniu celnym do procedury dopuszczenia do obrotu. Koszty te są dodawane do wartości celnej powiększonej o należne cło i wykazywane w polu 47 dokumentu SAD, jako podstawa opodatkowania podatkiem VAT z tytułu importu towarów. Z powyższego jednoznacznie wynika, że w przypadku objęcia towarów procedurą składu celnego, dokument SAD, wg którego towary są obejmowane procedurą składu celnego, stanowi gwarancję wliczenia wartości usługi transportu międzynarodowego do podstawy opodatkowania w przypadku ich późniejszego zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu.

5. Podsumowanie

Dlatego też Spółka wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska, zgodnie z którym organizowany przez nią transport towarów, które po ich fizycznym przywozie na terytorium Polski, są obejmowane procedur składu celnego i wprowadzane do składu celnego zlokalizowanego na terytorium Polski jest usługą transportu międzynarodowego, w stosunku do której Spółka ma prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% na podstawie:

  1. dokumentów określonych w art. 83 ust, 5 pkt 1 ustawy o VAT, tj. listu przewozowego lub dokumentu spedytorskiego (kolejowego, lotniczego, samochodowego, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowanego wyłącznie w komunikacji międzynarodowej. lub innego dokumentu, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktury wystawione przez przewoźnika (spedytora) oraz
  2. zgłoszenia celnego przewożonych towarów do procedury składu celnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z uwagi na prawidłowość stanowiska przedstawionego przez Wnioskującego, tutejszy organ odstępuje od uzasadnienia prawnego – jak w art. 14c Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj