Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-712c/08/DK
z 5 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-712c/08/DK
Data
2009.03.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
dotacja
Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej
fundusze europejskie
grupa producentów rolnych
przychód
rolnictwo
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dotacje otrzymane w roku 2008 winny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie decyzji ARiMR z 2007 r.?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zrzeszenia, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2008 roku (data wpływu 5 grudnia 2008 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego – uzupełnionym pismem z dnia 20 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) – dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanej na podstawie decyzji ARiMR z 2007 r. dotacji – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 grudnia 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego – uzupełniony pismem z dnia 20 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) – w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanej na podstawie decyzji ARiMR z 2007 r. dotacji.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zrzeszenie powstało aby reprezentować i bronić praw i interesów wszystkich hodowców i producentów trzody należących do Zrzeszenia.

Na wsparcie prowadzonej działalności Jednostka uzyskała pomoc finansową dla grup producentów rolnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich. W lutym bieżącego roku Zrzeszenie otrzymało dotację w kwocie 120241 zł 27 gr, z tego z budżetu Unii Europejskiej 95065 zł 75 gr. Przedmiotowa dotacja została przyznana decyzją Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Środki te wpłynęły w dniu 1 lutego 2008 r. na rachunek w banku. W celu interpretacji przepisów Jednostka zwróciła się dnia 6 marca 2008 r. z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego. W odpowiedzi otrzymała interpretację Nr ITPB3/423-132/08/DK, w której wskazano iż dotacja ta jest zwolniona z opodatkowania.

Zrzeszenie wskazało, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych 2004-2006 nie korzystają ze zwolnienia podatkowego dla środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, nie zostały też uznane za wolne od podatku dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Programy realizowane w ramach wspólnotowej perspektywy finansowej 2004-2006 faktycznie mogą być natomiast wdrażane do końca 2008 r., ale do środków pomocowych uzyskanych w 2008 r. mają zastosowanie skutki braku zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis przejściowy art. 20 ustawy nowelizującej ustawę o finansach publicznych stanowi wyraźnie, iż nowe przepisy nie mają zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006. Wobec tego, w 2007 i 2008 roku zasady finansowania kontynuowanych programów pozostają takie same jak w 2006 r. Jednostka pierwszą dotację otrzymała na podstawie decyzji z dnia 30 grudnia 2006 r., była to dotacja za 1 rok korzystania z pomocy.

Podstawa prawna: § 5 ust. 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 października 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 238, poz. 2391) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.).

Kwota dotacji: 138276 zł 46 gr, z tego pomoc z budżetu Unii Europejskiej – 110144 zł 35 gr.

Po otrzymaniu dotacji Zrzeszenie zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o interpretację zaistniałej sytuacji w kontekście zwolnienia otrzymanego dofinansowania od podatku dochodowego od osób prawnych. Stosownie do otrzymanej interpretacji w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego otrzymana w 2006 r. dotacja korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mającym zastosowanie na podstawie, art. 5 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957 ze zm.).

Drugą dotację, za drugi rok korzystania z pomocy Jednostka otrzymała w dniu 15 stycznia 2007 r. w kwocie 147290 zł 89 gr z czego pomoc z Unii Europejskiej wyniosła 117324 zł 81 gr.

Także przy otrzymaniu tej dotacji Zrzeszenie zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego. W wydanym postanowieniu Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał, iż przyznane i wypłacone grupom producentów rolnych przez agencję płatniczą ARiMR środki finansowe na wsparcie ich działania są środkami publicznymi, a kwota 117324 zł 81 gr pochodząca z budżetu Unii Europejskiej jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, natomiast kwota 29966 zł 08 gr podlega zwolnieniu od podatku. Dyrektor Izby Skarbowej podtrzymał stanowisko zaprezentowane w postanowieniu.

Dotacja za trzeci rok korzystania została przyznana Jednostce decyzją ARiMR, a środki wpłynęły na rachunek bankowy w dniu 1 lutego 2008 r. Kwota dotacji to 120241 zł 27 gr, w tym pomoc z Unii Europejskiej 95065 zł 75 gr.

W uzupełnieniu wniosku Jednostka wskazała, iż przedmiotowe środki pochodziły z programu pomocowego – Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2004-2006; Działanie 7 Grupy Producentów Rolnych, Priorytet 1 Zwiększenie efektywności ekonomicznej gospodarstw, z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Gwarancji.

Podstawa prawna: Rozdział IX a, art. 33d Rozporządzenia Rady, Rozporządzenie Komisji z dnia 28 stycznia 2004 r., ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji EFOiGR, ustawa z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów i ich związkach i o zmianie innych ustaw. Dodatkowo Jednostka załączyła decyzje wydane przez ARiMR: z dnia 30 grudnia 2005 r., z 2006 r. oraz z dnia 22 listopada 2007 r.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.


Czy dotacje otrzymane w roku 2006, 2007, i 2008 winny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie dotacje powinny być opodatkowane.


Niniejsza interpretacja dotyczy zagadnienia opodatkowania dotacji otrzymanej w 2008 r. na podstawie decyzji wydanej w 2007 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Od 2007 roku w wyniku nowelizacji przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, jak również środki:


  • Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
  • Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, oraz
  • Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;

    stanowią dochód budżetu państwa na podstawie art. 96 pkt 16 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.).


Środki budżetu państwa przeznaczone na realizację Wspólnej Polityki Rolnej, w tym także środki z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, zgodnie z art. 212 powołanej ustawy, są wydatkowane przez agencje płatnicze.

Zgodnie natomiast z treścią art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074), środków przedakcesyjnych i środków przejściowych stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, a w zakresie prefinansowania programów i projektów współfinansowanych środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej - także akty wykonawcze wydane na ich podstawie, z wyjątkiem art. 42, art. 43, art. 97 ust. 1 pkt 10, art. 100 ust. 2, art. 120 ust. 3, 3a i 5, art. 124 pkt 9, art. 133 ust. 1 i 2a, art. 137 ust. 1 pkt 5 i 6, art. 144 ust. 1, art. 148 ust. 1a, art. 157 ust. 8a i 8b i art. 208 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, które stosuje się w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.


W ramach Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006 realizowane są następujące programy


  • PO – PT – Program Operacyjny Pomoc Techniczna
  • SPO – ROL – Sektorowy Program Operacyjny Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego i rozwój obszarów wiejskich 2004-2006
  • SPO – RZL – Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich
  • SPO – Ryby – Sektorowy Program Operacyjny Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb
  • SPO – T – Sektorowy Program Operacyjny Transport
  • SPO – WKP – Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw
  • ZPORR – Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego


Tymczasem dotacje otrzymywane przez Jednostkę pochodzą z programu pomocowego Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich finansowanego z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, który nie stanowi programu realizowanego w ramach Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wypłacane środki pomocowe grupom producentów rolnych będzie wydatkowała otrzymane na ten cel środki z budżetu państwa. A zatem przychody grup producentów rolnych pochodzące z pomocy realizowanej w ramach 7 Działania Priorytetu 1 Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich finansowanej z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zgodnie z którym, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Mając na względzie powyższe, należy stwierdzić, iż kwota otrzymana przez Zrzeszenie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w 2008 r., będzie korzystała ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie należy wskazać, iż załączone do wniosku decyzje nie były podstawą do wydania przedmiotowej interpretacji przepisów prawa podatkowego, gdyż tut. organ nie ma stosownego umocowania w przepisach prawa uprawniającego do badania dokumentów źródłowych, tym samym przy rozstrzygnięciu nie brano pod uwagę treści załączonych w uzupełnieniu do wniosku decyzji ARiMR.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj