Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1066a/08/MD
z 6 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1066a/08/MD
Data
2009.03.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Szczególne przypadki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia
nabycie wewnątrzwspólnotowe
obowiązek podatkowy
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
Obowiązek rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, określenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu oraz podstawy opodatkowania właściwej dla tej czynności.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 20 lutego 2009 r.) oraz z dnia 2 marca 2009 r. (data wpływu 6 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu oraz podstawy opodatkowania właściwej dla tej czynności - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 grudnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 10 lutego 2009 r. oraz z dnia 2 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu oraz podstawy opodatkowania właściwej dla tej czynności.


W przedmiotowym wniosku, oraz pismach stanowiących jego uzupełnienie, został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (podmiot mający siedzibę w Polsce i zarejestrowany jako podatnik VAT UE) dokonał zakupu używanych maszyn produkcyjnych od kontrahenta belgijskiego (na terenie Belgii), będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej. Maszyny te były sukcesywnie demontowane i składowane na terenie innej jednostki w Belgii. Przed ich demontażem, w miesiącu czerwcu 2007 r., Wnioskodawca dokonał częściowej zapłaty w wysokości 45 tyś. euro. Po przeprowadzeniu demontażu, wszystkie maszyny miały być przywiezione do Polski, jednak zgodnie z późniejszą decyzją zarządu, do przemieszczenia tylko jednej z nich doszło w dniu 28 października 2008 r., o wartości 10 tyś. euro (dowód dostawy CMR). Pozostałe maszyny mają zostać sprzedane na terytorium Belgii innemu kontrahentowi z tego kraju. Maszyna przemieszczona do kraju służy działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę i jest zakupem stanowiącym koszt uzyskania przychodów. Kontrahent belgijski wystawił dwie faktury dokumentujące transakcję sprzedaży wszystkich maszyn, datowane odpowiednio na 6 lipca 2007 r. oraz 19 grudnia 2007 r. Wartość maszyny przywiezionej do Polski została zawarta w fakturze z dnia 19 grudnia 2007 r., w której zastosowano 0% stawkę podatku. Wnioskodawca nie otrzymał oryginałów ww. faktur, natomiast w dniu 16 kwietnia 2008 r. otrzymał ich duplikaty. Z dniem 19 grudnia 2007 r. Wnioskodawca nabył prawo do rozporządzania tą maszyną. Natomiast decyzja o jej przemieszczeniu do kraju zapadła w dniu 21 października 2008 r. i była wynikiem stwierdzenia jej przydatności w prowadzonej działalności gospodarczej. Przedmiotowa maszyna w okresie między nabyciem, a przemieszczeniem do kraju znajdowała się w magazynie nieodpłatnie udostępnionym przez firmę belgijską.

Obecnie faktury dokumentujące ww. nabycie zaksięgowane są w cenie zakupu, bez rozliczonego podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego.


W związku z powyższym, w piśmie z dnia 10 lutego 2009 r., zadano następujące pytania.


  1. Czy nastąpiło po stronie Wnioskodawcy nabycie wewnątrzwspólnotowe maszyn zakupionych w Belgii, ale nie przemieszczonych na terytorium Polski...
  2. Czy nastąpiło po stronie Wnioskodawcy nabycie wewnątrzwspólnotowe towarów dotyczące ww. maszyny o wartości 10 tyś. euro, która została przemieszczona do Polski, jeżeli tak to kiedy powstał obowiązek podatkowy i jaka jest podstawa opodatkowania dla tej czynności...


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku maszyn, które nie zostały przemieszczone do Polski nie doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w związku z tym nie został rozliczony podatek od towarów i usług. Natomiast w odniesieniu do maszyny przemieszczonej na terytorium kraju, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż miało miejsce jej wewnątrzwspólnotowe nabycie. Wobec tego wskazał, że obowiązek podatkowy dla tej czynności powstał zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy, tj. 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9. Dla określenia podstawy opodatkowania właściwej dla tej transakcji, w ocenie Wnioskodawcy, należy zastosować regulację wynikającą z art. 31 ust. 5 ustawy, zgodnie z którą, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11, podstawą opodatkowania jest cena nabycia, a jeżeli cena nabycia nie istnieje - koszt ich wytworzenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W świetle art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.


W myśl ust. 2 ww. artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:


  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary maja służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika (brzmienie obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r.),
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)
    1. z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.


Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

W myśl art. 20 ust. 5 ustawy, obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11, podstawą opodatkowania jest cena nabycia, a jeżeli cena nabycia nie istnieje - koszt ich wytworzenia. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio (art. 31 ust. 5 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.).

W świetle dyspozycji art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów, w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych, jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nabył na terytorium Belgii - od kontrahenta z tego kraju będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej - używane maszyny produkcyjne. W związku z tą transakcją kontrahent belgijski wystawił dwie faktury (w miesiącu lipcu 2007 r. oraz w miesiącu grudniu 2007 r.), a z dniem 19 grudnia 2007 r. na Wnioskodawcę zostało przeniesione prawo do rozporządzania tym towarami jak właściciel. Mimo pierwotnego zamiaru przywiezienia do kraju wszystkich nabytych maszyn, ostatecznie przemieszczono do Polski tylko jedną z nich (faktura z dnia 19 grudnia 2007 r.). Nastąpiło to w październiku 2008 r., po ponad półrocznym okresie jej magazynowania w Belgii. Na tym tle Wnioskodawca powziął wąpliwość co do obowiązku rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, momentu powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu oraz podstawy opodatkowania właściwej dla tej czynności w odniesieniu do wszystkich nabytych maszyn.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z niedokonaniem przemieszczenia części zakupionych maszyn z terytorium Belgii na terytorium kraju nie nastąpiło ich wewnątrzwspólnotowe nabycie. W związku z tym miejscem dostawy i opodatkowania w odniesieniu do tych maszyn – w świetle art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy – jest terytorium Belgii.

Natomiast w odniesieniu do maszyny przemieszczonej na terytorium kraju, która służy działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę, mając na uwadze treść art. 11 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że zdarzenie to wypełniło przesłanki określone w tym przepisie, a tym samym stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru za wynagrodzeniem, które powinno być opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski według stawki właściwej dla nabytego towaru.

Obowiązek podatkowy z tytułu tego nabycia powstał zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy, czyli 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, tj. 15 stycznia 2008 r., a podstawą opodatkowania właściwą dla tej czynności jest cena nabycia maszyny, a więc cena określona w fakturze dokumentującej dokonanie jej zakupu.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj