Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-701/08/DK
z 4 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-701/08/DK
Data
2009.03.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
aplikacja
dotacja
koszty uzyskania przychodów
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wniosek


Istota interpretacji
Czy wydatki poniesione przez Spółkę na opracowanie dokumentacji aplikacyjnej niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu stanowią koszty uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2008 r. (data wpływu 2 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych – uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2009 r. (data wpływu 19 lutego 2009 r.) – w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na doradztwo związane z pozyskaniem funduszy unijnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie – uzupełniony pismem z dnia 12 lutego 2009 r. (data wpływu 19 lutego 2009 r.) – dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na doradztwo związane z pozyskaniem funduszy unijnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji sprzedaży wyrobów dywanowych jednocześnie jest zainteresowana pozyskiwaniem dotacji na rozwój swojej działalności.

Spółka nie posiada wystarczającej wiedzy w zakresie opracowywania wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie własnej działalności w związku z czym w marcu 2008 r. zleciła zewnętrznej firmie doradczej specjalizującej się w tym zakresie opracowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie. Firma zewnętrzna opracowała cały wniosek aplikacyjny.

W czerwcu 2008 r. Spółka złożyła wniosek do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013, Działania 4.2 Stymulowanie działalności B+R przedsiębiorstwa oraz wsparcie w zakresie wzornictwa przemysłowego.

Projekt nosił nazwę „Opracowanie i wdrożenie nowych wzorów użytkowych i przemysłowych w A”.

Jednostka poniosła wydatki na opracowanie dokumentacji aplikacyjnej niezbędnej przy składaniu wniosku o dofinansowanie realizacji projektu. Firma doradcza obciążyła Spółkę fakturami za opracowanie dokumentacji, pierwszą fakturę wystawiono w marcu 2008 r. następną w październiku 2008 r. Powyższe wydatki Spółka zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów jako koszty pośrednie, koszty ogólne działalności Spółki.

We wrześniu 2008 r. Jednostka otrzymała informację z PARP o pozytywnej ocenie wniosku z prośbą o przygotowanie dokumentów niezbędnych do sporządzenia umowy o dofinansowanie.

Niekorzystna sytuacja ekonomiczna na rynkach światowych związana z kryzysem gospodarczym spowodowała, że Spółka nie była w stanie podjąć ryzyka realizacji projektu, ponieważ nie była w stanie zapewnić pełnej i terminowej realizacji zadań objętych projektem.

Spółka odstąpiła od realizacji projektu oraz zrezygnowała z możliwości uzyskania dofinansowania do tego projektu, ponieważ jest zainteresowana realizacją większego projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka mającego znaczniejszy wpływ na poprawę konkurencyjności i innowacyjności Spółki.


W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.


Czy wydatki poniesione przez Spółkę na opracowanie dokumentacji aplikacyjnej niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu stanowią koszty uzyskania przychodów...


Zdaniem Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródeł przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1, jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Definicja zawarta w powyższym przepisie obejmuje zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w bezpośredni sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka poniosła wydatki na opracowanie dokumentacji aplikacyjnej niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie realizacji projektu pod nazwą „Opracowanie i wdrożenie nowych wzorów użytkowych i przemysłowych w A”.

Koszty sporządzenia dokumentacji aplikacyjnej stanowią koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, ponieważ Spółka ma prawo korzystać ze wszelkich dostępnych prawnie form pozyskiwania źródeł przychodów.

Koszty sporządzenia wniosku aplikacyjnego są zdaniem Spółki kosztami ogólnymi wynikającymi z działalności gospodarczej, w momencie składania wniosku o dofinansowanie nie wiadomo czy dofinansowanie zostanie przyznane nie może więc być mowy o związku poniesionych kosztów z przychodem.

Zdaniem, Spółki koszty poniesione w celu uzyskania dofinansowania stanowią koszty uzyskania przychodów i jako koszty pośrednie potrącane są w dacie ich poniesienia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego przedstawionego stanowiska Wnioskodawcy.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej, powoduje iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj