Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-211/09-2/AS
z 27 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-211/09-2/AS
Data
2009.04.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
nieruchomość zabudowana
opodatkowanie
sprzedaż
towar używany


Istota interpretacji
Czy Powiat sprzedając przedmiotową nieruchomość powinien naliczyć 22% VAT?



Wniosek ORD-IN 313 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009r. (data wpływu 02 marca 2009r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 marca 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie Uchwały Rady Powiatu z dnia 28 stycznia 2009r., Powiat przeznaczył do sprzedaży zabudowaną nieruchomość. Na nieruchomości usytuowany jest budynek Przychodni, w którym świadczone są usługi zdrowotne. Powiat przeznaczył do sprzedaży jeden z lokali użytkowych, tj. lokal nr 3 o pow. 425,14 m², w którym mieści się Poradnia Rodzinna. Zgodnie z dokumentacją budowlaną projekt przychodni pochodzi z 1963r., budynek

budowany był w latach 1963-1965 i został przekazany do użytku w 1965r., tj. przed wejściem w życie ustawy o VAT. Nieruchomość stanowi własność Powiatu i od 2001r. jest w nieodpłatnym użytkowaniu Samodzielnego Publicznego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej. Wartość przedmiotowego lokalu użytkowego przeznaczonego do sprzedaży została określona przez rzeczoznawcę majątkowego na kwotę 722.163,00 zł.

W latach 1997-1998 przeprowadzono remont lokalu nr 3 za kwotę 114.050,50 zł sfinansowany przez Konsorcjum Zdrowia.

W latach 2002-2008 remont przeprowadził najemca lokalu na kwotę 26.219,00 zł Klasa P lokalu przychodni to Sekcja 1, Dział 12, Grupa 126, Klasa 1264.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat sprzedając przedmiotową nieruchomość powinien naliczyć 22% VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, przy aktualnym stanie faktycznym i prawnym sprzedaż przedmiotowej zabudowanej nieruchomości korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 ust. 6 ww. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

Wyjaśnić zatem należy, iż sprzedaż budynku, który jak wyżej wskazano jest towarem – co do zasady – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podstawowa stawka tego podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno ustawa, jak i przepisy wykonawcze do ustawy przewidują opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Według obowiązujących do końca grudnia 2008r. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwolniona od podatku od towarów i usług była jedynie dostawa obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części po pierwszym zasiedleniu (jeżeli obiekty te były przeznaczone na cele mieszkaniowe) oraz dostawa – odmiennie niż obecnie zdefiniowanych – towarów używanych po spełnieniu ściśle określonych warunków.

Zgodnie natomiast z wprowadzonymi przez przepisy ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), zmianami do ustawy o podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2009r. zastosowanie przedmiotowego zwolnienia uzależnione zostało od uprzedniego dokonania pierwszego zasiedlenia.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się bowiem od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z kolei, w myśl doprecyzowanej w art. 2 pkt 14 ww. ustawy o podatku od towarów i usług definicji, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Skoro – jak wyjaśnia Wnioskodawca – wybudowanie obiektu nastąpiło w latach 1963-1965 a oddanie do użytku w roku 1965 kiedy to ustawa o podatku od towarów i usług nie obowiązywała, to transakcja zakupu nie była obciążona podatkiem od towarów i usług i nie może zostać uznana za dokonaną w ramach pierwszego zasiedlenia.

Tym niemniej, w świetle dodanego przez ww. ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a).w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b).dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z wyjaśnień Wnioskodawcy wynika, że wybudowanie obiektu nie wiązało się z prawem do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ w roku 1965 ustawa o podatku od towarów i usług nie obowiązywała.

Podczas użytkowania budynku, poniesione zostały wydatki na jego ulepszenie w wysokości niższej niż 30% wartości początkowej budynku.

W opisanym przypadku, w związku z faktem, iż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz poniesione zostały wydatki na jego ulepszenie w wysokości niższej niż 30% wartości obiektu, negatywna przesłanka wyłączająca zwolnienie od podatku od towarów i usług dostawy budynku, wynikające z uregulowania art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, nie występuje.

Zgodnie natomiast z treścią art. 29 ust. 5 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

Powyższe prowadzi z kolei do następującej konkluzji. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Reasumując, planowana sprzedaż ww. nieruchomości zabudowanej, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj