Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-228/09-4/MP
z 16 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-228/09-4/MP
Data
2009.04.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
badania naukowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
dofinansowanie
prace badawczo-rozwojowe
świadczenie usług
umowa


Istota interpretacji
Instytut nie wykonuje żadnych usług na rzecz innych podmiotów zatem, wykonywane czynności w ramach realizowanych projektów badawczych nie stanowią usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 438 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 10.03.2009 r. (data wpływu 12.03.2009 r.) uzupełnionego w dniu 27.03.2009 r. na wezwanie tut. organu podatkowego z dnia 20.03.2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności realizowanych w ramach badań naukowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.03.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności realizowanych w ramach badań naukowych.

Wniosek uzupełniony został w dniu 27.03.2009 r. (data wpływu 30.03.2009 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Instytut jest jednostką badawczo-rozwojową działającą na podstawie ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2002 r. nr 33, poz. 388 z późn. zm). oraz statutu zatwierdzonego przez Ministra Zdrowia.

Przedmiotem działalności Instytutu jest m.in. prowadzenie badań naukowych i usługowo-badawczych w zakresie ochrony zdrowia ludności. Zgodnie z ustawą z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. nr 169, poz. 1049 tekst jednolity) środki na tę działalność Instytut otrzymuje z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w formie dotacji przedmiotowej na działalność statutową oraz jako finansowanie w całości projektów własnych. Ponadto Instytut bierze udział w międzynarodowych projektach badawczych wspólnie z innymi jednostkami krajowymi i zagranicznymi.

Obecnie na podstawie umów realizowane są projekty :

  • 6 Program Ramowy (MedVetNet i CASCAD) finansowane ze środków Unii Europejskiej i ze środków własnych oraz przez MNiSW (budżet państwa)
  • Public Heath (VACSATC, DIPNET, DETERMINE, REACT, EQADeBa, PASEO) finansowane ze środków Unii Europejskiej i ze środków własnych oraz MNiSW (budżet państwa)
  • Federal Grant (GRIP) finansowany w całości przez rząd Stanów Zjednoczonych
  • Projekt nr ...... finansowany z Polsko-Norweskiego Funduszu Badań Naukowych i ze środków własnych Instytutu
  • ECDC – grant naukowy UE finansowany przez European Centre for Disaese Prevention and Control ( Europejskie Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób).

Rozliczenie ww. projektów następuje poprzez raporty finansowe i merytoryczne z realizacji badań. Nie są wystawiane faktury. Środki na finansowanie projektów są otrzymywane po podpisaniu Umowy i uzupełniane w miarę wykonania poszczególnych etapów.

Wszystkie wymienione projekty nie mają konkretnego odbiorcy, są to zadania, które przyczyniają się do postępu w dziedzinie nauk medycznych, a tym samym posłużą całemu społeczeństwu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) projekty i granty naukowe realizowane w ramach programów wymienionych tj.

  • 6 Program Ramowy
  • Public Heath
  • Federal Grant
  • Projekt z Polsko-Norweskiego Funduszu Badań Naukowych
  • Grant ECDC podlegają ustawie i opodatkowaniu podatkiem VAT ...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, a art. 8 ust. 1 stanowi, że świadczenie usług jest to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Po przeanalizowaniu treści umów, prace realizowane w ramach wymienionych programów nie kwalifikują się jako świadczenie usług w świetle wymienionej ustawy, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Umowy te określają jedynie zasady współpracy uczestników programów i zakres prac naukowych do wykonania, nie określają podmiotu będącego odbiorcą tych prac.

Źródłem finansowania są budżety państwowe oraz Unii Europejskiej, a więc są to środki publiczne. Jest to fakt, który dodatkowo przemawia za tym, że prace prowadzone w ramach wymienionych projektów nie są usługą dla konkretnego odbiorcy i w związku z tym nie podlegają ustawie o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl powołanych wyżej regulacji, przez pojęcie świadczenia należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie bowiem, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą), oraz podmiotu świadczącego (wykonującego dane świadczenie). W pojęciu „świadczenia na rzecz”, mieszczą się świadczenia na rzecz określonych podmiotów i ostatecznych konsumentów.

Rozstrzygnięcie, czy czynności związane z wykonywaniem badań naukowych stanowią świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy może być dokonane na podstawie analizy umów cywilnoprawnych.

Jeśli z zawartych umów na wykonanie usług badawczych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy a czynności będące przedmiotem umowy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast w sytuacji, gdy usługi badawcze są realizowane na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorą usługi, dysponentem lub zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i będą one podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Instytut współuczestniczy w realizacji szeregu projektów badawczych, finansowanych przez budżety państwowe oraz Unii Europejskiej. Wszystkie wymienione projekty nie mają konkretnego odbiorcy. Wynikiem realizacji projektów będzie nowa wiedza, która przyczyni się do postępu w dziedzinie nauk medycznych, a z rezultatów korzystać będzie całe społeczeństwo.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny należy stwierdzić, że skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca (Instytut nie wykonuje żadnych usług na rzecz innych podmiotów), wykonywane czynności w ramach realizowanych projektów badawczych nie stanowią usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj