Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-26/09-2/MM
z 23 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-26/09-2/MM
Data
2009.03.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres regulacji

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dochód
gmina
gospodarka komunalna
jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej
kanalizacja
obowiązek podatkowy
ochrona środowiska
odpady (śmieci)
osobowość prawna
podatek dochodowy od osób prawnych
usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne
wodociągi
zadania
zakład budżetowy
zaopatrzenie w wodę
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy od dochodu zakładu budżetowego Wnioskodawca wykonujący wyłącznie zadania z zakresu dostarczania wody, odprowadzania ścieków i nadzór nad cmentarzami komunalnymi należy odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 416 kB


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2008 r. (data wpływu 31 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przedmiotu opodatkowania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przedmiotu opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca działa na zasadach zakładu budżetowego. Terenem działania Zakładu jest gmina. Podstawowym celem działalności Zakładu jest zaspokojenie potrzeb mieszkańców gminy w zakresie szeroko pojętych usług komunalnych. W szczególności wykonuje on zadania o charakterze użyteczności publicznej w zakresie zbiorowego dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Do podstawowych zadań Zakładu należy: utrzymanie i eksploatacja stacji uzdatniania wody na terenie gminy, utrzymanie w stałej sprawności i należytym stanie technicznym sieci wodociągowej oraz usuwanie awarii sieci wodociągowej i urządzeń na niej zainstalowanych, prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą wody, eksploatacja i utrzymanie oczyszczalni ścieków, prowadzenie spraw związanych z odbiorem i oczyszczeniem ścieków, zarządzanie cmentarzami komunalnymi i prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami, prowadzenie zadań inwestycyjnych i remontowych zleconych przez gminę, świadczenie usług w zakresie wywozu nieczystości stałych i płynnych, realizacja innych zadań gospodarczych powierzonych przez gminę.

Zakład gospodaruje wydzielonym mieniem komunalnym gminy. Nadzór nad realizacją celów i zadań Zakładu sprawuje wójt gminy. Zakład zarządza powierzonym mu majątkiem stanowiącym mienie komunalne zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Zakład prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami w ramach środków własnych uzyskanych z prowadzonej działalności statutowej.

Podstawą gospodarki finansowej Zakładu jest roczny plan finansowy obejmujący przychody i wydatki stanowiące koszty działalności oraz stan środków obrotowych i rozliczenie z budżetem. Plan finansowy opracowuje kierownik Zakładu. Kontrole prawidłowości rozliczeń Zakładu z budżetem gminy sprawuje skarbnik gminy. Roczne sprawozdanie finansowe Zakładu zatwierdza wójt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od dochodu Zakładu wykonującego wyłącznie zadania z zakresu dostarczania wody, odprowadzania ścieków i nadzoru nad cmentarzami komunalnymi należy odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że Zakład nie posiada osobowości prawnej, Wnioskodawca ma wątpliwość co do zasadności płacenia podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji (…). Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3 (art. 1 ust. 2 tej ustawy).

Zatem, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej są co do zasady podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Zarówno w przepisach prawa podatkowego, jak i cywilnego brak jest ustawowej definicji jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. Art. 33¹ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) stanowi jedynie, że do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

Dla uznania danego podmiotu za jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej musi posiadać on wyodrębnioną strukturę organizacyjną, organ uprawniony do reprezentacji na zewnątrz, a także powinien dysponować odrębnym majątkiem i zasobami ludzkimi.

Istnienie i działalność zakładów budżetowych uregulowane zostały w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). Stosownie do art. 24 ust. 1 tej ustawy, zakładami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania (pkt 1) i pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, tj. z zastrzeżeniem możliwości otrzymania dotacji przedmiotowych, podmiotowych oraz celowych (pkt 2). W myśl art. 25 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe są tworzone, łączone, przekształcane w inną formę organizacyjno - prawną i likwidowane przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego.

W tym miejscu należy również wskazać na przepisy ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.), w szczególności art. 2 tej ustawy, w myśl którego zakład budżetowy jest formą organizacyjną prowadzenia przez jednostkę samorządu terytorialnego gospodarki komunalnej.

Wobec powyższego, zakłady budżetowe są jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej i stosownie do ww. art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Należy dodać, że zakłady budżetowe nie są również wymienione w art. 6 tej ustawy wśród podmiotów zwolnionych z podatku dochodowego od osób prawnych, a więc co do zasady ich dochody własne podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Nadmienia się, iż datą powstania podmiotowości podatkowej zakładu budżetowego jest data wynikająca z aktu o utworzeniu zakładu, wydanego przez uprawniony organ.

Zatem, Wnioskodawca działający w formie zakładu budżetowego jest – na podstawie ww. art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Ponadto, stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 9 ust. 4 tej ustawy, zadaniami użyteczności publicznej (w rozumieniu ustawy) są zadania własne gminy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych, m. in. w zakresie:

  1. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  2. cmentarzy gminnych.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust 2).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo – techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Powyższe zwolnienie, stosownie do pkt 3 ust. 1c, nie ma zastosowania w zakładach budżetowych i innych jednostkach organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy (zakładu budżetowego) jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności gminy, w szczególności w zakresie zbiorowego dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków. Do podstawowych zadań Zakładu należy: utrzymanie i eksploatacja stacji uzdatniania wody na terenie gminy, utrzymanie w stałej sprawności i należytym stanie technicznym sieci wodociągowej oraz usuwanie awarii sieci wodociągowej i urządzeń na niej zainstalowanych, prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą wody, eksploatacja i utrzymanie oczyszczalni ścieków, prowadzenie spraw związanych z odbiorem i oczyszczeniem ścieków, zarządzanie cmentarzami komunalnymi i prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami, prowadzenie zadań inwestycyjnych i remontowych zleconych przez gminę, świadczenie usług w zakresie wywozu nieczystości stałych i płynnych, realizacja innych zadań gospodarczych powierzonych przez gminę.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż wskazana przez Wnioskodawcę działalność to zaspokajanie potrzeb publicznych, które pośrednio związane są z ochroną środowiska. Prowadzenie ww. działalności przez zakłady budżetowe powoduje, iż zwolnienie przedmiotowe wynikające z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma zastosowania. Tym samym, dochody osiągane przez Zakład podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Reasumując, dochody Zakładu wykonującego wyłącznie zadania z zakresu dostarczania wody, odprowadzania ścieków i nadzoru nad cmentarzami komunalnymi podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj