Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-323/09-2/AS
z 5 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-323/09-2/AS
Data
2009.05.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
podatek dochodowy od osób fizycznych
zapomoga
zdarzenie losowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Zapomogi wypłacone ze środków pochodzących z budżetu państwa w związku z zaistniałym w 2008 roku zdarzeniem losowym, w całości podlegają zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 347 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27.04.2009 r. (data wpływu 04.05.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zapomóg losowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.05.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zapomóg losowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 23 stycznia 2008 roku miała miejsce katastrofa samolotu, w której śmierć poniosło 20 żołnierzy. W związku z ww. zdarzeniem rodzinie tragicznie zmarłego żołnierza zostały przyznane zapomogi losowe, przez Ministra Obrony Narodowej na podstawie art. 84 ust. 1a ustawy z dnia 11 września 2003 roku o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (t. j. Dz. U. z 2008 r., Nr 141, poz. 892), § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2004 roku w sprawie zasad tworzenia i wysokości funduszy na nagrody i zapomogi dla żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 118, poz. 1241 ze zm.), § 5 ust. 21, § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 października 2005 roku w sprawie warunków i trybu przyznawania nagród i zapomóg żołnierzom zawodowym (Dz. U. Nr 206, poz. 1718), § 2 pkt 9 i 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 roku w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) w kwocie 15.000,00 zł. Dowódcę Sił Powietrznych na podstawie art. 84 ust. 1a ustawy z dnia 11 września 2003 roku o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (t. j. Dz. U. z 2008 r., Nr 141, poz. 892) w kwocie 7.000,00 zł i 5.000,00 zł.

Łączna kwota zapomóg wypłaconych dla rodziny przekraczała w roku podatkowym kwotę 2.280,00 zł określoną w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego od kwoty 21.720,00 zł został pobrany i odprowadzony do urzędu skarbowego podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 4.697,00 zł.

Zapomogi zostały wypłacone z funduszu utworzonego w ramach środków budżetowych części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku zapomóg losowych wypłaconych ze środków finansowych z budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej w 2008 roku rodzinie tragicznie zmarłego żołnierza może mieć zastosowanie zapis art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Czy w związku z tym zapisem wypłacone wdowie po żołnierzu zapomogi losowe należy uznać za wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ze względu na fakt, iż zapomogi wypłacone rodzinie tragicznie zmarłego żołnierza finansowane były ze środków budżetowych, części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej oraz mają niewątpliwie związek z zaistniałym tragicznym zdarzeniem losowym, które miało miejsce w 2008 roku, wydaje się słusznym zastosowanie całkowitego zwolnienia wypłaconych zapomóg zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009 roku, wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymane z tytułu jednorazowej pomocy materialnej finansowanej ze środków budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego w związku z zaistniałym zdarzeniem losowym.

Powyższy przepis został dodany przez art. 1 pkt 11 lit. a tiret ósme ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316). Natomiast stosownie do art. 14 ustawy zmieniającej, przepisy te mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r., z wyjątkiem między innymi art. 1 pkt 1-3, pkt 11 lit. a tiret piąte, tiret ósme w zakresie dodawanego pkt 26a, tiret szesnaste oraz lit. c w zakresie dodawanego ust. 23, pkt 19 lit. a, c i lit. e, 20, 22, pkt 23 lit. a w zakresie tiret pierwszego i drugiego oraz lit. c pkt 25, pkt 27, pkt 31, pkt 37, pkt 39 lit. g i lit. i, pkt 40 w zakresie dodawanego art. 45c ust. 1-3 i 5, art. 4 pkt 2, 4, pkt 5 lit. b pkt 6 w zakresie dodawanego art. 21b ust. 1-3 i 5, pkt 7-9 oraz art. 6 i 7, które mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 01 stycznia 2008 roku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 23 stycznia 2008 roku doszło do katastrofy samolotu, w wyniku której śmierć poniosło 20 żołnierzy. W związku z tym zdarzeniem rodzinie tragicznie zmarłego żołnierza zostały przyznane zapomogi losowe przez Ministra Obrony Narodowej w kwocie 15.000,00 zł, Dowódcę Sił Powietrznych w kwocie 7.000,00 zł i 5.000,00 zł.

Zapomogi zostały wypłacone z funduszu utworzonego w ramach środków budżetowych, części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.

Od kwoty 24.720,00 zł został pobrany i odprowadzony podatek w wysokości 4.697,00 zł.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania, zapomogi wypłacone ze środków pochodzących z budżetu państwa w związku z zaistniałym w 2008 roku zdarzeniem losowym, w całości podlegają zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując:

W przypadku zapomóg losowych wypłaconych w 2008 roku, z funduszu utworzonego w ramach środków budżetowych, części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej rodzinie tragicznie zmarłego żołnierza ma zastosowanie zapis art. 21 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, wypłacone wdowie po żołnierzu zapomogi losowe należy uznać za wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Należy także wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Jednostki Wojskowej, jako występującej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. Nie chroni natomiast wdowy po żołnierzu (rodziny zmarłego), której zapomogę wypłacono.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj