Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-749/12-4/MPe
z 28 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 10.08.2012 r. (data wpływu 16.08.2012 r.) uzupełnionym w dniu 16.11.2012 r.(data wpływu 20.11.2012 r.) na wezwanie Organu z dnia 07.11.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 13.11.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe - w zakresie stawki podatku dla usługi przeglądów, okresowych kontroli i codziennych inspekcji wykonywanych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych objętych społecznym programem mieszkaniowym,
  • nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku dla usług konserwacji wykonywanych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych objętych społecznym programem mieszkaniowym.

UZASADNIENIE


W dniu 16.08.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek uzupełniony został pismem nadanym w dniu 16.11.2012 r. (data wpływu 20.11.2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 07.11.2012 r. (doręczone w dniu 13.11.2012 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca zwraca się z prośbą w sprawie interpretacji przepisów podatkowych dotyczących stawki VAT 8% i 23% na wykonywane usługi konserwacji w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą przez firmę S. Usługi te polegają na przeglądach i konserwacjach w budynkach mieszkaniowo - usługowych dotyczących instalacji:

  1. Instalacje elektryczne z urządzeniami:
    1. przeglądy rozdzielni elektrycznych, kontrola temperatur zacisków prądowych, dokręcanie zacisków,
    2. wymiana zużytych źródeł światła,
    3. okresowa kontrola działania oświetlenia awaryjnego,
    4. w okresie gwarancyjnym zgłaszanie wszystkich awarii do gwaranta, a po okresie gwarancyjnym naprawy awarii,
    5. codzienne inspekcje pomieszczeń rozdzielni elektrycznych.
  2. Instalacje węzłów cieplnych z urządzeniami:
    1. codzienne inspekcje pomieszczeń węzłów cieplnych,
    2. okresowe przeglądy konserwacyjne, czyszczenie filtrów, dopuszczanie wody do instalacji, kontrola automatyki,
    3. w okresie gwarancyjnym zgłaszanie wszystkich awarii do gwaranta, a po okresie gwarancyjnym naprawy awarii.
  3. Instalacje wentylacji z urządzeniami wentylacji bytowej i pożarowej, centrale wentylacji, klimakonwektory, wentylatory:
    1. inspekcje pomieszczeń technicznych wentylatorowi,
    2. kontrola pracy automatyki,
    3. okresowe przeglądy central wentylacyjnych, wymiana filtrów, mycie chemiczne komór wymienników central, pomiary prądów silników wentylatorów,
    4. w okresie gwarancyjnym zgłaszanie wszystkich awarii do gwaranta, a po okresie gwarancyjnym naprawy awarii.
  4. Instalacje tryskaczowe z urządzeniami:
    1. codzienne inspekcje pomieszczeń technicznych,
    2. testy urządzeń tryskaczowych,
    3. przeglądy konserwacyjne,
    4. w okresie gwarancyjnym zgłaszanie wszystkich awarii do gwaranta, a po okresie gwarancyjnym naprawy awarii.
  5. Instalacje z urządzeniami - hydrofornie, stacje uzdatniania wody, maszynownie fontann:
    1. codzienne inspekcje pomieszczeń technicznych,
    2. kontrola pracy,
    3. pomiar jakości wody,
    4. w okresie gwarancyjnym zgłaszanie wszystkich awarii do gwaranta, a po okresie gwarancyjnym naprawy awarii.
  6. Instalacje wody lodowej z agregatami, jak punkt 2.
  7. Zakup materiałów eksploatacyjnych do napraw awarii.


Usługi Wnioskodawca wykonuje dla Developera lub firmy administrującej obiektami.


W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Strona wskazała, iż PKOB dla budynków, w których wykonywane są usługi to: 112 i 1122. Przedmiotowe usługi wykonywane są w budynku z lokalami mieszkalnymi, których powierzchnia użytkowa wynosi pow. 150 m2 oraz w budynku z mieszkaniami poniżej 150 m2. We wszystkie wymienione we wniosku usługi nie wchodzi zakup towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% czy w wysokości 23%?


Zdaniem Wnioskodawcy, powinien On stosować stawkę podatku VAT w wysokości 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie stawki podatku dla usługi przeglądów, okresowych kontroli i codziennych inspekcji wykonywanych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, za nieprawidłowe w zakresie stawki podatku dla usług konserwacji wykonywanych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych objętych społecznym programem mieszkaniowym.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Natomiast w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    - w zakresie w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.


Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 rozporządzenia).


Na mocy § 7 ust. 3 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.


Obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy).


Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), w części I „Objaśnienia wstępne” pkt 2 „Pojęcia podstawowe” stanowi m. in., iż:

  • budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów,
  • budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.


Zgodnie z cyt. rozporządzeniem dział PKOB 11 obejmuje:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112, w tym: budynki o trzech i więcej mieszkaniach (PKOB 1122),
  • budynki zbiorowego zamieszkania – 113.


Ponadto należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.


W myśl art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (…) (pkt 7a),
  • remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).


Modernizacja to „unowocześnienie i usprawnienie czegoś”- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).


Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku. Ponadto z preferencyjnej 8% stawki podatku korzystają roboty konserwacyjne, na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług polegających na przeglądach i konserwacjach instalacji w budynkach mieszkaniowo – usługowych. Przedmiotowe usługi dotyczą następujących instalacji:


  1. elektrycznych z urządzeniami:

Wnioskodawca dokonuje przeglądów rozdzielni elektrycznych, kontroli temperatur zacisków prądowych, dokręcania zacisków, wymiany zużytych źródeł światła, okresowych kontroli działania oświetlenia awaryjnego, w okresie gwarancyjnym zgłaszania wszystkich awarii do gwaranta, a po okresie gwarancyjnym naprawy awarii, codziennych inspekcji pomieszczeń rozdzielni elektrycznych.

  1. węzłów cieplnych z urządzeniami:

Wnioskodawca dokonuje codziennych inspekcji pomieszczeń węzłów cieplnych, okresowych przeglądów konserwacyjnych, czyszczenia filtrów, dopuszczaniae wody do instalacji, kontroli automatyki, w okresie gwarancyjnym zgłaszania wszystkich awarii do gwaranta, a po okresie gwarancyjnym naprawy awarii.


  1. wentylacji z urządzeniami wentylacji bytowej i pożarowej, centrale wentylacji, klimakonwektory, wentylatory:

Wnioskodawca dokonuje inspekcji pomieszczeń technicznych wentylatorowi, kontroli pracy automatyki, okresowych przeglądów central wentylacyjnych, wymiany filtrów, mycia chemicznego komór wymienników central, pomiarów prądów silników wentylatorów, w okresie gwarancyjnym zgłaszania wszystkich awarii do gwaranta, a po okresie gwarancyjnym naprawy awarii.


  1. tryskaczowych z urządzeniami:

Wnioskodawca dokonuje codziennych inspekcji pomieszczeń technicznych, testy urządzeń tryskaczowych, przeglądów konserwacyjnych, w okresie gwarancyjnym zgłaszanie wszystkich awarii do gwaranta, a po okresie gwarancyjnym naprawy awarii.


  1. z urządzeniami - hydrofornie, stacje uzdatniania wody, maszynownie fontann:

Wnioskodawca dokonuje codziennych inspekcji pomieszczeń technicznych, kontroli pracy, pomiarów jakości wody, w okresie gwarancyjnym zgłaszania wszystkich awarii do gwaranta, a po okresie gwarancyjnym naprawy awarii.


  1. wody lodowej z agregatami, jak punkt 2.

Przedmiotowe usługi Wnioskodawca wykonuje dla Developera lub firmy administrującej obiektami. W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Strona wskazała, iż PKOB dla budynków, w których wykonywane są usługi to: 112 i 1122. Przedmiotowe usługi wykonywane są w budynku z lokalami mieszkalnymi, których powierzchnia użytkowa wynosi pow. 150 m2 oraz w budynku z mieszkaniami poniżej 150 m2. We wszystkie wymienione we wniosku usługi nie wchodzi zakup towarów.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że usługi przeglądów, okresowych kontroli i codziennych inspekcji nie zostały wymienione w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 12 ustawy), ani rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (§ 7 ust. 1 rozporządzenia). Świadczone przez Wnioskodawcę usługi przeprowadzania przeglądów, okresowych kontroli i codziennych inspekcji wskazanych we wniosku instalacji w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, nie mieszczą się w definicji budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy oraz nie są to roboty konserwacyjne. Zatem podlegają one opodatkowaniu według stawki 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Natomiast świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na konserwacji wymienionych we wniosku instalacji wykonywane w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, które mają na celu przywrócenie sprawności uszkodzonych instalacji stosownie do ww. § 7 ust. 2 rozporządzenia opodatkowane są obniżoną 8% stawką podatku.

Reasumując, wykonywane przez Wnioskodawcę czynności przeglądów, okresowych kontroli i codziennych inspekcji wskazanych we wniosku instalacji w budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, podlegają opodatkowaniu 23% stawką podstawową, gdyż przepisy nie ustanawiają dla tych czynności stawki preferencyjnej. Natomiast usługi konserwacji wymienionych we wniosku instalacji wykonywane w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych objętych społecznym programem mieszkaniowym o ile mieszczą się w definicji zawartej w przepisie § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów podlegają opodatkowaniu 8% preferencyjną stawką podatku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Należy jednakże zauważyć, że niniejszą interpretację oparto na wskazanym we wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi polegające na przeglądach i konserwacjach w budynkach o PKOB 112 i 1122. Zatem podkreśla się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. Nr z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj